Residência pedagógica: utilização da tecnologia para o ensino de Biologia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/sustinere.2025.86908

Keywords:

Ensino de Biologia, Formação de professores, Tecnologia, Aprendizagem

Abstract

This article proposes to prepare a report that seeks to describe the experiences lived in the Public Institution at the Oswaldo Cruz school, divided into observation, planning and conducting, in the two morning and afternoon periods that began on November 28, 2022. The residence pedagogical a project that allows students to know what they are like inside the school, get to know the school environment, the teachers, the manager and other employees who are part of the school's teaching staff, and thus get us closer to getting to know the school environments. Network analysis encompasses the study of both their general structure and the relationship patterns existing between their actors, which allows a broad understanding of the dynamics of the social relationships present in them. Information and Communication Technology (ICT) - has been used significantly in the educational process due to the fact that globalization requires that information be disseminated in an agile and modern way. Our methodology and this work is a report of the experience that was developed through the participation of the PRP of the Biology project for students of the Degree in Sciences: Biological and Chemistry course at the Federal University of Amazonas - UFAM. The regency was carried out under the supervision of the preceptor teacher, starting on November 21, 2022 and ending in April 2024. The project aims to understand school planning, in order to gradually enable oneself to carry out this task autonomously, do lesson planning. The results that guided the elaboration of the current proposals promoted the convening of commissions with the objective of studying and preparing new proposals in light of legal knowledge, programs and analysis of the results of partnerships between PRP, residency program and the high school, and thus improving knowledge as future teachers. It can be concluded that the experience we had during our time at high school in the area of ​​biology was quite satisfactory as we gained new knowledge within the school and outside as well, as we had a good relationship with our school preceptor, based on the research carried out revealed that the PRP favored the mutual exchange of knowledge between the university and the school, significantly for both, bringing academic training closer to the real demands of public education.

Author Biographies

Valessa Caroline Felix dos Santos, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)

Graduanda em Ciências: Biologia e Química da Universidade Federal do Amazonas – UFAM, Campus Vale do Rio Madeira, Humaitá-Amazonas.

Felipe Sant' Anna Cavalcante, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)

É formado em Ciências Biológicas (Bacharelado e Licenciatura) pelo Centro Universitário São Lucas (UNISL) em Porto Velho-RO (2018). Especialista em Metodologia do Ensino Superior pelo UNSL (2019). Mestre em Ciências Ambientais do Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA) da Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2020), Doutorando no Programa de Pós-graduação em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia - PPGCASA/ UFAM (2021). Desenvolve pesquisas relacionadas as áreas de Botânica, Micologia, Meio Ambiente, Educação e Saúde. Possui registro no Conselho Regional de Biologia da 6ª Região (CRBio-06) sob o número 103821/06-D.

Jacilma Siqueira Pinho Salvador, Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas (SEDUC)

Possui graduação Licenciatura em Ciências Biológicas (2003), pós-graduação e Educação Ambiental Universidade Cândido Mendes (2008), Mestrado em Ciências Ambientais, linha de pesquisa Componentes e dinâmicas dos ecossistemas com ênfase no bioma amazônico pela Universidade Federal do Amazonas (2017). Atualmente é docente da Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas em Humaitá AM. Tem experiência como professora supervisora do PIBID e perceptora da Residência Pedagógica. Atualmente é docente do ensino médio na Escola Estadual Oswaldo Cruz nas disciplinas de Biologia, Sociologia, UCA - Meio Ambiente e Saúde e Projetos Integradores. 

Rúbia Darivanda da Silva Costa, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)

Pós-Doutora em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE (2022). Doutora em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECEM, da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC / UFMT-UFPA-UEA (2020). Mestra em Ciência, Inovação e Tecnologia para a Amazônia pela Universidade Federal do Acre (2015), com especialização em Educação para o Desenvolvimento Sustentável pela Universidade Federal do Amazonas (2008), graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pará (2003). Professora do quadro efetivo da Universidade Federal do Amazonas - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente - Campus Vale do Rio Madeira, em Humaitá/Am (2010). Servidora Requisitada para o Ministério do Desenvolvimento Agrário e Agricultura Familiar (MDA) - Escritório Estadual do Desenvolvimento Agrário de Rondônia (2024).

Renato Abreu Lima, Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas, Especialista em Gestão Ambiental, Mestre em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente, Doutor em Biodiversidade e Biotecnologia e Pós-doutor em Ciência do Solo. Atualmente, é professor do Magistério Superior da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), campi Humaitá, ministrando aulas nos cursos de graduação e na pós-graduação. Atua nas áreas de Educação Ambiental, Ensino de Botânica e Etnobotânica. Membro da Sociedade Botânica do Brasil (SBB) e da Sociedade Brasileira de Plantas Medicinais (SBPM). CRBio-6 sob n 073096/AM-D.

References

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SCHNEIDER, H.N. A escola como uma organização de aprendizagem interativa informatizada. Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, São Leopoldo, RS, Brasil, 13, 2002.

Published

2025-04-10

How to Cite

Santos, V. C. F. dos, Cavalcante, F. S. A., Salvador, J. S. P., Costa, R. D. da S., & Lima, R. A. (2025). Residência pedagógica: utilização da tecnologia para o ensino de Biologia. Revista Sustinere, 13, 226–238. https://doi.org/10.12957/sustinere.2025.86908