As vivências no programa residência pedagógica e suas contribuições na formação docente
DOI:
https://doi.org/10.12957/sustinere.2025.86907Keywords:
Construção professor, metodologias didáticas, ensino de biologia, relato de experiência, ensino-aprendizagemAbstract
The teacher training process is increasingly gaining prominence among related research in the field of education. Therefore, one of the most significant stages in initial teacher training is contact with the school. With this, the Pedagogical Residency Program (PRP) was created. It is one of the Capes programs that make up the National Teacher Training Policy, which aims to encourage and enhance teacher training. In this sense, the present work aims to report the experiences, experiences and knowledge acquired during teacher training through participation in the Pedagogical Residency Program in the Biology subproject of the Degree in Sciences - Biology and Chemistry course at the Federal University of Amazona (UFAM). Therefore, the aforementioned report was established through the activities and experiences experienced during the PRP with students from the 1st, 2nd and 3rd years belonging to the Governador Plínio Ramos Coelho State School – GM3 located in the municipality of Humaitá – AM. These experiences took place through activities that were subdivided into 3 modules distributed throughout the course of the program. Carrying out diverse pedagogical practices enabled innovation through traditional classes and allowed residents to gain new methodological knowledge, qualifying them and contributing to their initial teaching training, in addition to contributing to the construction of students' knowledge. Finally, the experiences at the PRP were of great importance for the resident's teaching training, which put into practice the knowledge acquired at the university, and thus provided them with interaction between everyone involved.
References
AFONSO, Andreia Francisco. et al. O papel dos jogos didáticos nas aulas de química: aprendizagem ou diversão. Revista Pesquisa em Educação, v.8. n.1, p. 578-591, 2018.
BEREZUK, P. A.; INADA, P. Avaliação dos laboratórios de ciências e biologia das escolas públicas e particulares de Maringá, estado do Paraná. Acta Scientiarum Human and Social Sciences, v. 32, n. 2, p. 207-215, 2010.
CACHAPUZ, A. A necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CANÁRIO, R. A escola: o lugar onde os professores aprendem. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1997.
CAPES. Programa de Residência Pedagógica. Edital Capes nº 6/2018 - Residência Pedagógica.
COSTA, Karoliny Mendes da. A aprendizagem baseada em projetos no ensino de Química promovendo aprendizagem significativa crítica. 2020. 171 f. Dissertação (Mestrado). Instituto Federal do Espirito Santo, Campus Vila Velha, Vila Velha, 2020.
FARIAS, M. S. F. Roteiros de aprendizagem: orientações para elaboração de roteiros de aprendizagem. Dissertação de Mestrado - Manaus - AM: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, 2019.
FREITAS, M. C.; FREITAS, M.; ALMEIDA, M. Residência Pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em Perspectivas. v.1, n.2, p.1-12, 2020.
GONÇALVES, Patrícia Almeida Tavares; BEZERRA, Norma Suely Ramos Freire; TORRES, Cicero Magerbio Gomes. Residência Pedagógica: Percepção dos Residentes Sobre a Formação Docente em Ciências Biológicas. Revista Interfaces: Saúde, Humanas e Tecnologia, v. 11, n. 1, p. 1617-1626, 2023.
GUIMARÃES, C. C. Experimentação no ensino de química. Química Nova na Escola, v. 31, n. 3, p. 198, 2009.
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4ª ed., São Paulo: Editora Edusp, 2008.
LEITE, Cheylla Jayna Silva Nascimento; COSTA, Odaléia Alves da. Aulas práticas no ensino de Biologia: uma análise no portal BDTD. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 1329-1342, 2023.
LEMKE, Camila Salgado; HENTGES, Angelita. Contribuições dos preceptores do programa de residência pedagógica para os residentes/licenciandos em Ciências Biológicas do IFSUL CAVG no cenário pandêmico. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 1509-1521, 2023.
MOTA, Paula Alexandra Trindade et al. O desafio da formação docente. Research, Society and Development, v. 10, n. 12, p. 1-9, set./set. 2021.
NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de Metamorfose da Escola. Educacão & Realidade, v. 44, n. 3, 2019.
OLIVEIRA, Cristiano Lessa de. Um apanhado teórico-conceitual sobre a pesquisa qualitativa: tipos, técnicas e características. Travessias. 2010 v. 2, n. 3, p. 1-16, 2010.
PEREIRA, Beatriz et al. História do currículo como história do presente: investigando movimentos de produção da docência no projeto fundão Biologia–UFRJ. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 289-309, 2023.
PINTO, Mac David da Silva; OLIVEIRA, Michelle Gomes de; SOUZA, Taynara Pereira de. Professor de Ciências e Biologia: Caminhos e Experiências Formativas do Programa de Residência Pedagógica em Tempos de Pandemia. DESAFIOS-Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins, 2023.
REIS, Leandro Passarinho Júnior; CARDOSO, Maria Gorete Rodrigues. O Programa Residência Pedagógica e a aproximação com a docência em biologia: vivências, desafios e possibilidades. Revista da Faculdade de Educação, v. 34, n. 2, p. 101-120, 2020.
RODRIGUES, Roberto Marques et al. Contribuições dos programas de iniciação à docência e residência pedagógica na formação docente dos licenciandos em química: relato de experiência. Experiências em Ensino de Ciências, v. 17, n. 2, p. 53-65, 2022.
SANTOS, Dayanna Carvalho Rocha et al. Residência Pedagógica: um incentivo para a formação e atuação docente no ensino de biologia. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 8, p. 57586-57593, 2020.
SILVA, Renata Maria da et al. Programa de Residência Pedagógica-Subprojeto Biologia: Estratégias, Desafios e Possibilidades da Regência Remota. 2022.
SILVEIRA, Dieison Prestes da et al. A formação de professores como possibilidade de (trans)formação social: uma análise baseada em estudos bibliográficas. Research, Society and Development, v. 10, n.12, p. 1-9, set. 2021.
SILVEIRA, Dieison Prestes da et al. Uma análise multidimensional na formação de professores: tecendo um novo olhar no campo da educação. Revista Dialogus, Cruz Alta, v. 9, n. 3, p. 37-45, 2020.
SILVESTRE, Magali Aparecida. Práticas de Estágio no Programa de Programa de Residência Pedagógica da UNIFESP/GUARULHOS. In: ANDRÉ, Marli (org.). Práticas Inovadora na formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2017.
VAZ, Leandro Matheus de Carvalho; CRUZ, Beatriz Rodrigues da; LIPPI, Maria do Socorro Silva Pereira. Saúde e Meio Ambiente no Ensino de Ciências: um relato de caso na Residência Pedagógica. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 222-238, 2022.
VIEIRA, Valdecir Junior da Costa; CORRÊA, Maria José Pinheiro. O uso de recursos didáticos como alternativa no ensino de Botânica. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 309-327, 2020.
ZALUSKI, Felipe Cavalheiro; OLIVEIRA, Tarcisio Dorn de. Metodologias ativas: uma reflexão teórica sobre o processo de ensino e aprendizagem. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias – CIET, Encontro de Pesquisadores em educação a distância – EnPED, 2018. Educação e tecnologias: inovação em cenários em transição. Anais eletrônicos. p. 2, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Sustinere

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in the Journal belong to Revista SUSTINERE your (s) in question (s) author (s), with first publication rights granted to the Revista SUSTINERE.
The published articles are publicly accessible, free to use, with mandatory assignment of original authorship, according to the licensing model Creative Commons 4.0 adopted by the magazine.