Residência pedagógica e suas contribuições para formação docente: relato de experiência
DOI:
https://doi.org/10.12957/sustinere.2025.86902Keywords:
Aprendizagem significativa, Formação docente, Habilidades pedagógicasAbstract
The Pedagogical Residency is a fundamental stage in training, providing future teachers with the opportunity to experience educational practice in a real school environment. In this context, this experience report highlights the importance of this experience for professional development. The qualitative approach adopted allowed a deeper immersion in pedagogical practices, enabling reflection on the teaching and learning process in a broader and more meaningful way. During the pedagogical residency, one can learn about the reality of the school community, participate in school activities, collaborate in the development of pedagogical interventions and integrate with the teaching staff. The development of differentiated activities, such as the treasure hunting intervention and participation in school events, demonstrated the importance of promoting dynamic and contextualized teaching, capable of arousing students' interest and promoting the construction of knowledge. The integration between theory and practice, combined with the monitoring of the preceptor and the support of the school team, provided a favorable environment for the development of pedagogical skills and the consolidation of the residents' professional identity. In short, the pedagogical residency proved to be an enriching learning space, in which future teachers were able to experience challenges and achievements, reflect on their practices and consolidate their teaching training. The experience acquired during this period contributes significantly to the construction of a more reflective, contextualized and effective educational practice.References
ASSIS, R. M; BARROS, M. O; CARDOSO, N. S. Planejamento de Ensina: Alguns Sistematizações. Intinerario reflections, Goiás Vol I, n.4 ,2008.
COSTA, A. P da; PIMENTEL JÚNIOR, C. O programa residência pedagógica na formação docente: perspectivas de estudantes residentes em um subprojeto interdisciplinar de Biologia e Matemática. Educação Matemática Pesquisa v.24, n.4, p. 033-073, 2022.
FREITAS, M. C. de; DE FREITAS, B. M.; ALMEIDA, D. M. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em Perspectivas, Ceará, v. 1, n. 2, p.1-12, 2020.
FIALHO, W. C. G.; Santos, H. C. A. R. O Laboratório Escolar É Utilizado Em Aulas De Biologia No Ensino Médio?. Revista Cientifica Integrada, Guarujá, V. 5 – Edição 1 – 2021.
FONSECA, U. de J; LOPES, M. M. Avaliação Contínua da Aprendizagem como Indicador da Qualidade Educacional. ID on line. Revista Multidisciplinar e psicologia, v.12, n.41, p.1-15, 2018.
GASPAR, A; MONTEIRO, I. C. C. Atividades experimentais de demonstração em sala de aula: Uma análise segundo o referencial da teoria de Vygotsky. In: Investigações em Ensino de Ciências. v. 10, n. 2, p. 227-254, 2005.
GONÇALVES, M. J.; DOMINGUES, M. V.; KATO, D. S. A branquitude no discurso sobre desenvolvimento sustentável nos livros didáticos de Biologia. REnBIO-Revista De Ensino De Biologia Da SBEnBio, v.15, n.2, p. 1-19, 2022.
REIS, P. Observação de aulas e avaliação docente. Lisboa, Ministério da Educação, Conselho Científico para Avaliação de Professores, 2011.
SILVA, A. J. F. da; FERREIRA, J. S; BARROS, V. C; CRUZ, J. E; LIMA, J. F. S. de; LIMA, F. E.de S. A Importância das Intervenções Pedagógicas na Prática Docente: Um Olhar a Partir do Pibid Geografia/Uern-Assú. Revista GeoInterações, v.4, n.2, p.34-50, 2020.
SOARES, S de J. Pesquisa Científica: Uma abordagem sobre o método qualitativo. Revista Ciranda, v.1, n.3, p.168-180, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Sustinere

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in the Journal belong to Revista SUSTINERE your (s) in question (s) author (s), with first publication rights granted to the Revista SUSTINERE.
The published articles are publicly accessible, free to use, with mandatory assignment of original authorship, according to the licensing model Creative Commons 4.0 adopted by the magazine.