Residência pedagógica e suas contribuições para formação docente: relato de experiência

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/sustinere.2025.86902

Keywords:

Aprendizagem significativa, Formação docente, Habilidades pedagógicas

Abstract

The Pedagogical Residency is a fundamental stage in training, providing future teachers with the opportunity to experience educational practice in a real school environment. In this context, this experience report highlights the importance of this experience for professional development. The qualitative approach adopted allowed a deeper immersion in pedagogical practices, enabling reflection on the teaching and learning process in a broader and more meaningful way. During the pedagogical residency, one can learn about the reality of the school community, participate in school activities, collaborate in the development of pedagogical interventions and integrate with the teaching staff. The development of differentiated activities, such as the treasure hunting intervention and participation in school events, demonstrated the importance of promoting dynamic and contextualized teaching, capable of arousing students' interest and promoting the construction of knowledge. The integration between theory and practice, combined with the monitoring of the preceptor and the support of the school team, provided a favorable environment for the development of pedagogical skills and the consolidation of the residents' professional identity. In short, the pedagogical residency proved to be an enriching learning space, in which future teachers were able to experience challenges and achievements, reflect on their practices and consolidate their teaching training. The experience acquired during this period contributes significantly to the construction of a more reflective, contextualized and effective educational practice.

Author Biographies

Kamyla Emanoella Caetano Ferreira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)

Acadêmica do Curso de Licenciatura Plena em Ciências- Biologia e Química da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). 

Jacilma Siqueira Pinho Salvador, Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas (SEDUC)

Possui graduação Licenciatura em Ciências Biológicas (2003), pós-graduação e Educação Ambiental Universidade Cândido Mendes (2008), Mestrado em Ciências Ambientais, linha de pesquisa Componentes e dinâmicas dos ecossistemas com ênfase no bioma amazônico pela Universidade Federal do Amazonas (2017). Atualmente é docente da Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas em Humaitá AM. Tem experiência como professora supervisora do PIBID e perceptora da Residência Pedagógica. Atualmente é docente do ensino médio na Escola Estadual Oswaldo Cruz nas disciplinas de Biologia, Sociologia, UCA - Meio Ambiente e Saúde e Projetos Integradores.

Rúbia Darivanda da Silva Costa, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)

Pós-Doutora em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE (2022). Doutora em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECEM, da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC / UFMT-UFPA-UEA (2020). Mestra em Ciência, Inovação e Tecnologia para a Amazônia pela Universidade Federal do Acre (2015), com especialização em Educação para o Desenvolvimento Sustentável pela Universidade Federal do Amazonas (2008), graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pará (2003). Professora do quadro efetivo da Universidade Federal do Amazonas - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente - Campus Vale do Rio Madeira, em Humaitá/Am (2010). Servidora Requisitada para o Ministério do Desenvolvimento Agrário e Agricultura Familiar (MDA) - Escritório Estadual do Desenvolvimento Agrário de Rondônia (2024).

Renato Abreu Lima, Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas, Especialista em Gestão Ambiental, Mestre em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente, Doutor em Biodiversidade e Biotecnologia e Pós-doutor em Ciência do Solo. Atualmente, é professor do Magistério Superior da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), campi Humaitá, ministrando aulas nos cursos de graduação e na pós-graduação. Atua nas áreas de Educação Ambiental, Ensino de Botânica e Etnobotânica. Membro da Sociedade Botânica do Brasil (SBB) e da Sociedade Brasileira de Plantas Medicinais (SBPM). CRBio-6 sob n 073096/AM-D.

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Published

2025-04-10

How to Cite

Ferreira, K. E. C., Salvador, J. S. P., Costa, R. D. da S., & Lima, R. A. (2025). Residência pedagógica e suas contribuições para formação docente: relato de experiência. Revista Sustinere, 13, 108–126. https://doi.org/10.12957/sustinere.2025.86902