Os benefícios da residência pedagógica na formação de professores: um relato de experiência

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/sustinere.2025.86890

Keywords:

Experiência, Formação inicial, Conhecimento

Abstract

The Pedagogical Residency is a CAPES program that aims to train teachers through practical experiences in basic education schools during the second half of graduation. It is known that the role of teachers in the development of students is fundamental, shaping their knowledge and skills. In this way, initial training must contribute to the development of skills and knowledge necessary to continue progressing in the profession. Therefore, investing in a teaching residency guarantees effective teaching. Therefore, this work aims to describe the activities carried out in the program and the benefits that participating in it brought to my academic training, thus being a qualitative research of a descriptive nature. In the first module, analyzes and observations were carried out at the school, and there were also dialogues with the school community to understand the functioning and regulations of the school. In the second module, residents taught classes and prepared lesson plans and activities. In the third module, residents participated in school activities and projects, including the Biology Exhibition, an event held in partnership with the preceptor, the coordinator of the biology center's pedagogical residency and the Federal University of Amazonas. It is clear that the pedagogical residency is fundamental for undergraduate students, as it allows direct contact with the school and the classroom, therefore it expands and qualifies professional training, preparing the student for the field of work. Therefore, participating in this experience was essential for my professional development, making me more

Author Biographies

Deiryllane Façanha Garcia, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)

Discente do curso de licenciatura em Ciências: Biologia e Química na Universidade Federal do Amazonas (UFAM), campus Humaitá-AM.

Juscélia Araújo e Araújo, Secretaria de Educação e Qualidade de Ensino do Amazonas (SEDUC)

Professora de Biologia na Escola Estadual Governador Plínio Ramos Coelho, pela Secretaria de Educação Deporto do Amazonas- SEDUC.

Rúbia Darivanda da Silva Costa, UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS (UFAM)

Pós-Doutora em Educação em Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná, UNIOESTE (2022). Doutora em Educação em Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECEM, da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática - REAMEC / UFMT-UFPA-UEA (2020). Mestra em Ciência, Inovação e Tecnologia para a Amazônia pela Universidade Federal do Acre (2015), com especialização em Educação para o Desenvolvimento Sustentável pela Universidade Federal do Amazonas (2008), graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pará (2003). Professora do quadro efetivo da Universidade Federal do Amazonas - Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente - Campus Vale do Rio Madeira, em Humaitá/Am (2010). Servidora Requisitada para o Ministério do Desenvolvimento Agrário e Agricultura Familiar (MDA) - Escritório Estadual do Desenvolvimento Agrário de Rondônia (2024).

Renato Abreu Lima, Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas, Especialista em Gestão Ambiental, Mestre em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente, Doutor em Biodiversidade e Biotecnologia e Pós-doutor em Ciência do Solo. Atualmente, é professor do Magistério Superior da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), campi Humaitá, ministrando aulas nos cursos de graduação e na pós-graduação. Atua nas áreas de Educação Ambiental, Ensino de Botânica e Etnobotânica. Membro da Sociedade Botânica do Brasil (SBB) e da Sociedade Brasileira de Plantas Medicinais (SBPM). CRBio-6 sob n 073096/AM-D. 

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Published

2025-04-10

How to Cite

Garcia, D. F., Araújo, J. A. e, Costa, R. D. da S., & Lima, R. A. (2025). Os benefícios da residência pedagógica na formação de professores: um relato de experiência. Revista Sustinere, 13, 77–91. https://doi.org/10.12957/sustinere.2025.86890