Os Impactos do isolamento social na adolescência: um comparativo entre alunos de escola pública e privada
DOI:
https://doi.org/10.12957/sustinere.2025.79222Keywords:
Infecções por Coronavírus, Isolamento Social, Saúde do Adolescente, Educação a DistânciaAbstract
Abstract: This work aims tounderstand and compare the experiences of adolescent students from public and private schools during the COVID-19 pandemic. This is a qualitative, descriptive and exploratory study. The database collected in 2021 by NIEVS scholarship holders, the nucleus in which the research is included, was used in four schools in the municipality of Feira de Santana- Bahia, two from the public network and two from the private network. 16 teenagers aged 12 to 17 were interviewed. For data analysis, the Content Analysis technique proposed by Bardin and the “Iramuteq” software were used. Adolescents from both education systems suffered losses in their learning with remote teaching; adopted digital media as their main leisure activity; suffered impacts on mental health, presented feelings of fear, anxiety and others; and received the news of the return of in-person classes, some with joy and others with insecurity. Some differences were noted between teenagers from the two networks, public school students faced greater difficulties with the physical structure to study at home; spent more time without returning to classes; they spent more time alone and took care of younger siblings; exhibited antisocial behavior; and they were even more insecure about returning to face-to-face activities. Given this, it is concluded thatSocial isolation harmed adolescents in general, however, these consequences were greater for public school students.
References
ALMEIDA, I. L. L. et al. Isolamento social e seu impacto no desenvolvimento de crianças e adolescentes: uma revisão sistemática. Revista Paulista de Pediatria, v. 40, p. 1-9, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0462/2022/40/2020385. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rpp/a/ZjJsQRsTFNYrs7fJKZSqgsv/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 21 jun. 2023.
ARAGÃO, H. T. et al. Impactos da Covid-19 à luz dos marcadores sociais de diferença: raça, gênero e classe social. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 46, n. 1, p. 338-347, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042022E123 . Disponível em: <https://www.scielo.br/j/sdeb/a/n5MWHpXTT6mSqZCLKsmLJqC/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 21 jun. 2023.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Resolução nº 466 de 12 de dezembro de 2012. Dispõe sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, DF, 2012. Disponível em: <http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf >. Acesso em: 10 jun. 2023.
CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em psicologia, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.9788/TP2013.2-16 . Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/5137/513751532016.pdf >. Acesso em: 01 de maio de 2023.
CETIC. Pesquisa sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos domicílios brasileiros - TIC Domicílios. São Paulo, 2020. Disponível em: <http://data.cetic.br/cetic/explore >. Acesso em 09 jan. 2023.
COSTA, A. E. R.; NASCIMENTO, A. W. R. Os desafios do ensino remoto em tempos de pandemia no Brasil. Anais VII CONEDU-Edição Online. Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD4_SA19_ID6370_30092020005800.pdf >. Acesso em: 07 jan. 2023.
COSTA, E. M. A. et al. Impacto da Covid-19 na vida de crianças e adolescentes: uma revisão narrativa. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 15, n. 2, p. 1-7, 2022. DOI: https://doi.org/10.25248/REAS.e9747.2022. Disponível em: <https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/9747 >. Acesso em: 6 mar. 2023.
COSTA, L. C. R. et al. Adolescer em meio à pandemia de Covid-19: um olhar da teoria do amadurecimento de Winnicott. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 25, n. 1, p. 1-12, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/Interface.200801. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/icse/a/Wc9nGvBDGcPyrRkpQgkJvKq/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 20 jun. 2023.
COSTA, M.; ZAGONEL, I. P. S. Percepção do estudante sobre a influência do ambiente/clima educacional no processo ensino-aprendizagem: uma revisão integrativa. Revista Espaço Para a Saúde, v. 21, n. 1, p. 71-81, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22421/15177130-2020v21n1p71 . Disponível em: <https://scholar.archive.org/work/c5qsocju6redfbawfr6erg2she/access/wayback/http://espacoparasaude.fpp.edu.br/index.php/espacosaude/article/download/674/pdf>. Acesso em: 20 jun. 2023.
COUTO, E. S.; COUTO, E. S.; CRUZ, I. M. P. #FIQUEEMCASA: EDUCAÇÃO NA PANDEMIA DA COVID-19. Interfaces Científicas, Aracaju, v.8, n.3, p. 200 – 217, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217. Disponível em: <https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/8777>. Acesso em 09 abr. 2022
CUNHA, L. F. F.; SILVA, A. S.; SILVA, A. P. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020. Disponível em: <http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924 >. Acesso em: 28 out. 2022.
DELGADO, G. N.; ROCHA, A. L. G. Um retrato do mundo do trabalho na pandemia em cinco paradoxos. Revista Direito.UnB, v. 4, n. 2, p. 16-34, 2020. Disponível em: <https://repositorio.unb.br/handle/10482/39546>. Acesso em: 20 jun. 2023.
FIOCRUZ. Nota Técnica nº 1/2020/PG-EBS/IOC-FIOCRUZ. Nota técnica em que o Instituto Oswaldo Cruz (IOC/Fiocruz) orienta ações de gestores e profissionais da educação para a reestruturação do espaço escolar no contexto do pós-pandemia de Covid-19. FIOCRUZ, Rio de Janeiro, 31 julho de 2020. Disponível em: <http://www.fiocruz.br/ioc/media/nota_tecnica_n01_2020_pgebs_ioc_fiocruz.pdf >. Acesso em: 10 jun. 2023.
GOMES, A. D. et al. Emoções manifestas por adolescentes escolares na pandemia COVID-19. Research, Society and development, v. 10, n. 3, p. 1-6, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i3.13179 . Disponível em: <https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/13179 >. Acesso em: 06 mar. 2023.
GRILLO, G. P. et al. Impacto do uso excessivo de multitelas no comportamento e saúde mental de crianças e adolescentes. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 6841-6851, 2023. DOI: https://doi.org/10.34119/bjhrv6n2-188 . Disponível em: <https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/58634>. Acesso em: 20 jun. 2023.
LUZ, L. C. X. et al. Os jovens brasileiros em tempos de covid-19. Princípios, v. 40, n. 160, p. 177-207, 2021. DOI: https://doi.org/10.4322/principios.2675-6609.2020.160.008 . Disponível em: <https://revistaprincipios.emnuvens.com.br/principios/article/view/72 >. Acesso em: 06 mar. 2023.
MARQUES, V. C.; AMARAL, S. F. As necessidades educacionais evidenciadas pela pandemia de covid-19. Internet Latent Corpus Journal, v. 10, n. 1, p. 6-19, 2020. Disponível em: <https://scholar.archive.org/work/nvyyzttyujee3nrvo2k26bstpy/access/wayback/https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/download/21044/17240>. Acesso em: 21 jun. 2023.
MATA, A. A. et al. Impacto da pandemia de COVID-19 na saúde mental de crianças e adolescentes: uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 6901-6917, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-466 . Disponível em: <https://www.brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/download/23381/18784>. Acesso em: 21 jun. 2023.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2013.
SANTOS, E. M. F.; SILVA, J. L. Habilidades para a vida na melhoria da convivência familiar de adolescentes em situação de distanciamento social devido à pandemia da COVID-19. Vínculo-Revista do NESME, v. 19, n. 2, p. 191-200, 2022. DOI: https://doi.org/10.32467/issn.1982-1492v19n2a4. Disponível em: <https://www.redalyc.org/journal/1394/139473388004/139473388004.pdf>. Acesso em: 20 jun. 2023.
SANTOS, J. R.; ZABOROSKI, E. A. ENSINO REMOTO E PANDEMIA COVID-19: DESAFIOS E OPORTUNIDADES DE ALUNOS E PROFESSORES. Interacções, n. 55, p. 41-57, 2020. Disponível em: <https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/20865/16129 >. Acesso em: 06 jan. 2023.
SANTOS JÚNIOR, S. R. A. et al. O engajamento discente durante a pandemia por Covid-19 frente ao ensino remoto e ao uso do GoogleClassroom. Research, Society and Development, v. 10, n. 11, p. 1-8, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i11.19451. Disponível em: <https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/19451>. Acesso em: 21 jun. 2023.
SANTOS, K. A. M. et al. Quais os significados sobre família em situação de pandemia para os adolescentes?. Ciência & Saúde Coletiva, v. 27, n. 1, p. 193-203, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232022271.08222021. Disponível em: <https://www.scielosp.org/article/csc/2022.v27n1/193-203/pt/>. Acesso em: 20 jun. 2023.
SANTOS, L. C. et al. Impactos psicossociais do isolamento social por covid-19 em crianças, adolescentes e jovens: scoping review. Revista de Enfermagem da UFSM, Santa Maria, v. 11, n. 73, p. 1-19, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2179769265407 . Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/65407>. Acesso em: 20 jun. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Sustinere

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the articles published in the Journal belong to Revista SUSTINERE your (s) in question (s) author (s), with first publication rights granted to the Revista SUSTINERE.
The published articles are publicly accessible, free to use, with mandatory assignment of original authorship, according to the licensing model Creative Commons 4.0 adopted by the magazine.