GHQ-12 validity in brazilian medical students

Autores

DOI:

https://doi.org/10.12957/sustinere.2023.65013

Palavras-chave:

medical students, medical education, mental health, mental disorders

Resumo

Medical students’ depressive symptoms prevalence concerns educators worldwide. These students are a very susceptible group in developing Common Mental Disorders (CMD). In this context, monitoring the health conditions of this population becomes a necessity. The General Health Questionnaire (GHQ-12) is the most used instrument to assess common mental disorders in the world but has not yet been validated for medical students in Brazil. This study aims to assess the validity of GHQ-12 for this population. Data from 431 students were collected and submitted to confirmatory factor analysis, which was carried out using a single factor and a bifactorial model of structural equations evaluated by multiple indicators of model adequacy. The results allowed the model adjustment to be considered good, in line with studies previously presented in other national and international investigations. The present research allows us to ensure the validity of this instrument for Brazilian medical students.

Biografia do Autor

Júlio César Soares Aragão, Centro Universitário de Volta Redonda

Possui graduação em Medicina pelo Centro Universitário de Volta Redonda (1992), Mestrado em Saúde da Mulher e da Criança pela Fundação Oswaldo Cruz (1999), Doutorado em Saúde Coletiva pela UERJ (2007) e Pós Doutorado em Educação no Instituto de Educação da Universidade do Minho. É Professor do Centro Universitário de Volta Redonda atuando no Curso de Medicina desde 1996 e no Mestrado em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente desde 2008. Tem experiência na área de Medicina, com ênfase em Ginecologia e Obstetrícia e em Ensino da Saúde.

Bruna Casiraghi, Centro Universitário de Volta Redonda

Doutora em Ciências da Educação, especialidade Psicologia da Educação, pela Universidade do Minho - Portugal (Validado no Brasil pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG), Mestre em Educação - Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, pós-graduada em Psicopedagogia pela UNIFOA e em Psicologia Jurídica pela UCAM, possui graduação em Faculdade de Psicologia PUC-SP pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2000). Formada no Programa de Enriquecimento Instrumental níveis 1 e 2. Atualmente trabalha no Centro Universitário Volta Redonda como responsável pelo Centro de Aprendizagem e Inovação Pedagógica, é membro da Comissão Própria de Avaliação e Coordenadora Master da Equipe Multidisciplinar, é pesquisadora da equipe do Observatório da Educação Superior, Professora no Mestrado em Ensino da Saúde e do Meio Ambiente e leciona disciplina de Psicologia para cursos da área da saúde e Teorias da Aprendizagem.

Referências

ARAGÃO, J. C. S.; CASIRAGHI, B.; MOTA, É. M.; ABRAHÃO, M. A. B.; DE ALMEIDA, T. A.; BAYLÃO, A. C. D. P.; ARAÚJO, P. A. M. T. Saúde mental em estudantes de medicina. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, no. 14, p. 038, 17 Dec. 2017. DOI 10.17979/reipe.2017.0.14.2267. Available at: http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/reipe.2017.0.14.2267. Accessed on: 29 Aug. 2018.

AUERBACH, R. P.; MORTIER, P.; BRUFFAERTS, R.; ALONSO, J.; BENJET, C.; CUIJPERS, P.; DEMYTTENAERE, K.; EBERT, D. D.; GREEN, J. G.; HASKING, P.; MURRAY, E.; NOCK, M. K.; PINDER-AMAKER, S.; SAMPSON, N. A.; STEIN, D. J.; VILAGUT, G.; ZASLAVSKY, A. M.; KESSLER, R. C.; WHO WMH-ICS COLLABORATORS. WHO World Mental Health Surveys International College Student Project: Prevalence and distribution of mental disorders. Journal of Abnormal Psychology, vol. 127, no. 7, p. 623–638, Oct. 2018. DOI 10.1037/abn0000362. Available at: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/abn0000362. Accessed on: 20 Mar. 2022.

BENVEGNU, L.; DEITOS, F.; COPETTE, F. Problemas psiquiátricos menores em estudantes de Medicina da Universidade Federal de Santa Maria, RS, Brasil. Rev Psiquiatr Rio Gd Sul, vol. 18, p. 229–233, 1996. .

BJÖRK BRÄMBERG, E.; HOLMGREN, K.; BÜLTMANN, U.; GYLLENSTEN, H.; HAGBERG, J.; SANDMAN, L.; BERGSTRÖM, G. Increasing return-to-work among people on sick leave due to common mental disorders: design of a cluster-randomized controlled trial of a problem-solving intervention versus care-as-usual conducted in the Swedish primary health care system (PROSA). BMC Public Health, vol. 18, no. 1, p. 889, 18 Jul. 2018. DOI 10.1186/s12889-018-5816-8. Available at: https://doi.org/10.1186/s12889-018-5816-8. Accessed on: 20 Mar. 2022.

CONCEIÇÃO, L. de S.; BATISTA, C. B.; DÂMASO, J. G. B.; PEREIRA, B. S.; CARNIELE, R. C.; PEREIRA, G. dos S. Saúde mental dos estudantes de medicina brasileiros: uma revisão sistemática da literatura. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), vol. 24, no. 3, p. 785–802, Dec. 2019. DOI 10.1590/s1414-40772019000300012. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772019000300785&tlng=pt. Accessed on: 7 Jun. 2020.

CYBULSKI, C. A.; MANSANI, F. P.; CYBULSKI, C. A.; MANSANI, F. P. Análise da Depressão, dos Fatores de Risco para Sintomas Depressivos e do Uso de Antidepressivos entre Acadêmicos do Curso de Medicina da Universidade Estadual de Ponta Grossa. Revista Brasileira de Educação Médica, vol. 41, no. 1, p. 92–101, Jan. 2017. DOI 10.1590/1981-52712015v41n1rb20160034. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0100-55022017000100092&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Accessed on: 23 Jun. 2017.

FACUNDES, V. L. D.; LUDERMIR, A. B. Common mental disorders among health care students. Brazilian Journal of Psychiatry, vol. 27, p. 194–200, Sep. 2005. Available at: http://www.scielo.br/j/rbp/a/pNTNKNKjFbmCQpm9yxKYYcM/abstract/?lang=en. Accessed on: 20 Mar. 2022.

FÁVERO, L. P.; BELFIORE, P. Manual de Análise de Dados: Estatística e Modelagem Multivariada com Excel®, SPSS® e Stata®. Rio de Janeiro: Elsevier Brasil, 2017.

GOLDBERG, D. A bio-social model for common mental disorders. Acta Psychiatrica Scandinavica, vol. 90, no. s385, p. 66–70, Dec. 1994. DOI 10.1111/j.1600-0447.1994.tb05916.x. Available at: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1600-0447.1994.tb05916.x. Accessed on: 7 Jun. 2020.

GOUVEIA, V. V.; BARBOSA, G. A.; ANDRADE, E. O.; CARNEIRO, M. B. Factorial validity and reliability of the General Health Questionnaire (GHQ-12) in the Brazilian physician population. Cadernos de Saúde Pública, vol. 26, p. 1439–1445, Jul. 2010. DOI 10.1590/S0102-311X2010000700023. Available at: https://www.scielosp.org/article/csp/2010.v26n7/1439-1445/en/. Accessed on: 7 Jun. 2020.

GOUVEIA, V. V.; CHAVES, S. S. S.; OLIVEIRA, I. C. P.; DIAS, M. R.; GOUVEIA, R. S. V.; ANDRADE, P. R. A utilização do QSG-12 na população geral: estudo de sua validade de construto. Psicologia: Teoria e Pesquisa, vol. 19, no. 3, p. 241–248, Dec. 2003. DOI 10.1590/S0102-37722003000300006. Available at: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-37722003000300006&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Accessed on: 6 Jun. 2020.

GUSTAVSON, K.; KNUDSEN, A. K.; NESVÅG, R.; KNUDSEN, G. P.; VOLLSET, S. E.; REICHBORN-KJENNERUD, T. Prevalence and stability of mental disorders among young adults: findings from a longitudinal study. BMC Psychiatry, vol. 18, no. 1, p. 65, 12 Mar. 2018. DOI 10.1186/s12888-018-1647-5. Available at: https://doi.org/10.1186/s12888-018-1647-5. Accessed on: 20 Mar. 2022.

HOFER, G. Sample size and stability of correlation coefficients: A replication of Schönbrodt & Perugini (2013). preprint. [S. l.]: PsyArXiv, 30 Sep. 2020. DOI 10.31234/osf.io/ygm57. Available at: https://osf.io/ygm57. Accessed on: 20 Mar. 2022.

HYSTAD, S. W.; JOHNSEN, B. H. The Dimensionality of the 12-Item General Health Questionnaire (GHQ-12): Comparisons of Factor Structures and Invariance Across Samples and Time. Frontiers in Psychology, vol. 11, 11 Jun. 2020. DOI 10.3389/fpsyg.2020.01300. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7300277/. Accessed on: 15 Jul. 2020.

LAROS, J. A. O uso da análise fatorial: algumas diretrizes para pesquisadores. In: LUIZ PASQUALI Análise fatorial para pesquisadores. Brasília, DF: LabPAM Saber e Tecnologia, 2005. p. 163–193.

LIMA, M. C. P.; DOMINGUES, M. S.; CERQUEIRA, A. T. A. R. Prevalência e fatores de risco para transtornos mentais comuns entre estudantes de medicina. Revista de Saúde Pública, vol. 40, no. 6, p. 1035–1041, 2006. Available at: http://www.redalyc.org/pdf/672/67240156011.pdf. Accessed on: 23 Jun. 2017.

MAROCO, J. Análise de Equações Estruturais: Fundamentos teóricos, software & Aplicações. 2nd ed. Pêro Pinheiro: ReportNumber, Lda, 2014.

MOIR, F.; YIELDER, J.; SANSON, J.; CHEN, Y. Depression in medical students: current insights. Advances in Medical Education and Practice, vol. 9, p. 323–333, 7 May 2018. DOI 10.2147/AMEP.S137384. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5944463/. Accessed on: 20 Mar. 2022.

PÉREZ, E. J. P.; MORA-RODRÍGUEZ, C.; GÓMEZ, R. R.; BENÍTEZ-ROBREDO, M. T.; ORDÓÑEZ-FRANCO, A.; GONZÁLEZ-ROBLEDO, L.; MÉNDEZ-GAGO, S. GHQ-12 in adolescents: contributions to the controversial factorial validity. Anales de Psicología / Annals of Psychology, vol. 36, no. 2, p. 247–253, 9 Apr. 2020. DOI 10.6018/analesps.372721. Available at: https://revistas.um.es/analesps/article/view/372721. Accessed on: 15 Jul. 2020.

RAMÓN-ARBUÉS, E.; GEA-CABALLERO, V.; GRANADA-LÓPEZ, J. M.; JUÁREZ-VELA, R.; PELLICER-GARCÍA, B.; ANTÓN-SOLANAS, I. The Prevalence of Depression, Anxiety and Stress and Their Associated Factors in College Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 17, no. 19, p. 7001, Jan. 2020. DOI 10.3390/ijerph17197001. Available at: https://www.mdpi.com/1660-4601/17/19/7001. Accessed on: 20 Mar. 2022.

SCHEFFER, M.; CASSENOTE, A.; GUILLOUX, A. G. A.; MIOTTO, B. A.; MAINARDI, G. M. Demografia médica no Brasil 2018. 1st ed. São Paulo: Faculdade de Medicina da USP. Conselho Regional de Medicina do Estado de São Paulo. Conselho Federal de Medicina, 2018. Available at: http://www.flip3d.com.br/web/temp_site/edicao-c6a01432c8138d46ba39957a8250e027.pdf. Accessed on: 1 Dec. 2015.

ŠIMKOVIC, M.; TRÄUBLE, B. Robustness of statistical methods when measure is affected by ceiling and/or floor effect. PLOS ONE, vol. 14, no. 8, p. e0220889, 19 Aug. 2019. DOI 10.1371/journal.pone.0220889. Available at: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0220889. Accessed on: 20 Mar. 2022.

SOUTO, E. P.; MORENO, A. B.; CHOR, D.; MELO, E. C. P.; BARRETO, S. M.; NUNES, M. A.; CARMEN VIANA, M.; H. GRIEP, R. Gender Difference in Social Capital, Common Mental Disorders and Depression: ELSA-Brasil Study. Psych, vol. 2, no. 1, p. 85–96, 13 Mar. 2020. DOI 10.3390/psych2010009. Available at: https://www.mdpi.com/2624-8611/2/1/9. Accessed on: 7 Jun. 2020.

TIAN-CI QUEK, T.; WAI-SAN TAM, W.; X. TRAN, B.; ZHANG, M.; ZHANG, Z.; SU-HUI HO, C.; CHUN-MAN HO, R. The Global Prevalence of Anxiety Among Medical Students: A Meta-Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 16, n. 15, p. 2735, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.3390/ijerph16152735. Acesso em: 20 mar. 2022.

Downloads

Publicado

25-07-2023

Como Citar

Aragão, J. C. S., & Casiraghi, B. (2023). GHQ-12 validity in brazilian medical students. Revista Sustinere, 11(1), 314–326. https://doi.org/10.12957/sustinere.2023.65013