Analysis of teaching learning strategies in the waiting room
DOI:
https://doi.org/10.12957/sustinere.2018.31602Keywords:
Functional descriptive assessment, Waiting room, Nonformal settingsAbstract
This study investigates the educational practice of a undergraduate student of the final year of nutrition course. She worked in Waiting Room in different units of the Family Health Strategy. We sought to investigate the role of participant in the delimitation of objectives, teaching strategies and assessment activities into three distinct interactions with patients. Besides checking the Descriptive Functional Assessment tool, widely used in Applied Behavior Analysis, could provide elements for the participant to modify their own educational practice during interaction with patients in the waiting situation. It draws on qualitative data from a study of processes of teaching and learning in Nonformal learning settings. The results showed that teaching-learning processes were modified and sought to meet the demands of patients in the waiting room. It is worth noting that student promoted significant changes in own performance throughout this investigation. This article evidenced the importance of work of nutritionist in waiting room in the different health services.
References
BARKER, C.; PISTRANG, N.; ELLIOT, R.; Research methods in clinical and counseling psychology. Chichester, Inglaterra: John Wiley & Sons, 1994.
CARSON, S.D.; Social validity, acceptability, and utility of behavior mapping: a simple functional behavior assessment.2012. 143f.Doctor of Philosophy. School of Education, Indiana University,Ann Arbor, 2012.
COOMBS, P.H.; AHMED, M. La lucha contra la pobreza rural: El aporte de la educación no formal. Madrid: Editorial Tecnos, 1975.371 p.
DIDDEN, R. Functional analysis methodology in developmental disabilities. In: STURMEY, P. (Ed), Functional analysis in clinical treatment, Burlington: Academic, 2007,p. 65-68.
GOHN, M.G. Educação não-formal, educador(a) social e projetos sociais de inclusão social. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 28-43, jan./abr. 2009.
__________. Educação nãoformal e cultura política: impactos sobre o associativismo do terceiro setor. 4.ª Ed. São Paulo: Cortez, 2008, 120p.
__________. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estruturas colegiadas nas escolas. Ensaio: aval.pol.públ.Educ., Rio de Janeiro , v. 14, n. 50, mar. 2006.
__________. Educação não-formal na pedagogia social. In: I CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, n. 1, 2006, São Paulo. Proceedings online... Faculdade de Educação, São Paulo: Ed. Universidade de São Paulo, [2006] Em web: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=MSC0000000092006000100034&lng=en&nrm=abn>. Acesso em: 13 mai. 2014.
GOMES, P.C. et al. Investigando a aprendizagem em espaços não-formais: o caso da educação em saúde. Em: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação e em Ciências - ENPEC, 9., Águas de Lindóia. Atas do IX Encontro.... ABRAPEC, 1-8, Nov, 2013. 1-8, Disponível em: <http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/ixenpec/atas/resumos/R1659-1.pdf>, Acesso: dez/2013.
GOMES, P.C. Ensino e aprendizagem de avaliação funcional descritiva na atuação profissional de professores de ciências no ensino fundamental. 2010. 269f. Tese de Doutorado (Doutorado em Educação Para a Ciência). Faculdade de Ciências. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru.
GRESHAM, F.M.; LAMBROS, K.M.; Behavior and Functional Assessment. In: WATSON, T.S.; GRESHAM, F.M.(Eds.) Handbook of Child Behavior Therapy. New York: Plenum Press, 1998,p. 3-40.
ITTENBACH, R. F., e LAWHEAD, W. F.; Historical and Philosophical Foundations of Single-Case Research. Em: R. D. Franklin, D. B. Allison, e B. S. Gorman (Eds.). Design and analysis of single-case research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 1997, p. 13-39.
KUBO, Olga Mitsue; BOTOMÉ, Sílvio Paulo. Ensino-aprendizagem: uma interação entre dois processos comportamentais. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 5, dez. 2001. Disponível em: < https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/3321 >. Acesso em: 01 maio 2017.
LOPES JÚNIOR, J; et al. O ensino de ciências nas séries iniciais: desenvolvimento de aprendizagens profissionais no âmbito da formação de professores. Em: NARDI, R. (org). Ensino de ciências e matemática I: temas sobre a formação de professores. 1.ª Ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, v.1, Cap. 11, 2009, p. 179-191. Disponível em: < http://static.scielo.org/scielobooks/g5q2h/pdf/nardi-9788579830044.pdf > Acesso em:
out 2013.
LOPES JÚNIOR, J.; SPARVOLI, D.A.P. Avaliação de Interações entre Professor e Alunos na Educação Matemática: ensino e aprendizagem de recursos pedagógicos. Bolema, Rio Claro – SP, v.22, n. 33, p.141-168, 2009.
MATOS, M. A. Controle experimental e controle estatístico: A filosofia do caso único na pesquisa comportamental. Ciência e Cultura, 42, 585-592, 1990.
MATOS, M.A. Análise de contingências no aprender e no ensinar. Em: ALENCAR, E.S. (Org.) Novas contribuições da psicologia aos processos de ensino e aprendizagem. 1.ª Ed. São Paulo: Cortez, v. 1, 1992, p. 141-165.
MATOS, M. A.; TOMANARI, G. Y. A Análise do Comportamento no laboratório didático. São Paulo: Manole, 2002, 135p.
MEC. BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em nutrição. Resolução CNE/CES 5, de 7 de novembro de 2001. Diário Oficial da União. 2001; nov 9, Seção 1, p.39.
SASSO G. M., RETMERS T. M., COOPER L. J., WACKER D., BERG W., STEEGE M., et al. (1992). Use of descriptive and experimental analysis to identify the function properties of aberrant behavior in school settings. J. Appl. Behav. Anal. 25, 1992. Em web: <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1279766/pdf/jaba00018-0058.pdf > Acesso em 12.10.2015.
SKINNER, B.F. Sobre o behaviorismo. São Paulo: Cultrix, 1982, 216p.
__________. Ciência e Comportamento Humano, Brasília: Ed. UnB/FUNBEC, 1967, 252p. (edição original de 1953).
TEIXEIRA, E.R.; VELOSO, R.C. O grupo em Sala de Espera: O território de práticas e representações em saúde. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, v. 15, n.2, p.320-325, Abr/Jun, 2006.
TRILLA, J. A educação não formal. Em: ARANTES, V.A. (Org.) Educação formal e não formal: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2008, 167p.
VOLLMER, T.R.; BORRERO, J.C.; WRIGHT, C.S.; VAN CAMP, C.; LALLI, J.S.; Identifying possible contingencies during descriptive analyses of severe behavior disorders. Journal of Applied Behavior Analysis, v.34, n.3, p.269–287, 2001.
WATSON, T.S.; STEEGE, M.W.; WATSON, T.S.; Functional Assessment of Behavior. In: BRAY, M. A.; KEHLE, T.J.; (Ed.) The Oxford Handbook of School Psychology, Oxford: Oxford University Press, 2011, p.187-204.
ZANOTTO, M.L.B. Formação de professores: a contribuição da análise do comportamento. São Paulo: FAPESP/EDUC, 2000, p.183.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in the Journal belong to Revista SUSTINERE your (s) in question (s) author (s), with first publication rights granted to the Revista SUSTINERE.
The published articles are publicly accessible, free to use, with mandatory assignment of original authorship, according to the licensing model Creative Commons 4.0 adopted by the magazine.