Permanent health education in the urgent mobile care services
DOI:
https://doi.org/10.12957/sustinere.2018.31266Keywords:
Education, Training, Emergency Medical Services, LearningAbstract
The permanent education is a National Policy strategy implemented by the Ministry of Health in 2004, aimed at training professionals in the health services. The primary objective of this research is to identify, through the literature, the activities related to the Permanent Education in Health that the Mobile Emergency Care Service develops within the scope of care practice. This is a bibliographical research based on an Integrative Review of Literature with a temporal cut from 2012 to 2017 and search of articles in the databases of the Virtual Health Library through journals in the Scientific Electronic Library Online - SCIELO, Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences - LILACS, Nursing Database - BDENF and International Literature in Health Sciences - MEDLINE. In the analysis of the data emerged three thematic categories, being presented in the results: the first category - the importance of the permanent education in health in the health services. Second category - the strategies and activities of permanent education in health. And the third category - the perception of professionals about the process of permanent education in SAMU. The result is a lack of professional knowledge about EPS and the importance of incorporating, knowing and developing activities aimed at improving mobile emergency servicesIt is concluded that this instrument is of great value to all professionals for generating changes in the work process of the sectors and there a improvement in the health practices offered to the population before the local reality.References
BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. A.; MACEDO, M., O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Belo Horizonte: Gestão e Sociedade, 2011. v. 5, n. 11, p. 121-136, mai/ago. Disponível em: <https://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedade/article/view/1220/906>. Acesso em: 23 set. 2017.
BRASIL. Ministério da Saúde. Constituição (2004). Portaria nº 198, de 13 de fevereiro de 2004. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde Como Estratégia do Sistema Único de Saúde. Disponível em: <https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/1832.pdf>. Acesso em: 11 abr. 2017.
______. Ministério da Saúde. Constituição (2007). Portaria nº 1.996, de 20 de agosto de 2007. Dispõe sobre as diretrizes para a implementação da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2007/prt1996_20_08_2007.html>. Acesso em: 11 abr. 2017.
______. Ministério da Saúde. Constituição (2003). Portaria nº 1.864, de 29 de setembro de 2003. Componente Pré-hospitalar Móvel da Política Nacional de Atenção às Urgências. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2003/prt1864_29_09_2003.html>. Acesso em: 15 abr. 2017.
______. Ministério da Saúde. Constituição (2012). Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Conselho Nacional de Saúde. Brasil. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html>. Acesso em: 16 abr. 2017.
______. Ministério da Saúde. Cartilhas da política nacional de humanização acolhimento nas práticas de produção de saúde / Secretaria de Atenção à Saúde, Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. – 2. ed. 5. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2010. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderno_textos_cartilhas_politica_humanizacao.pdf>. Acesso em: 18 abr. 2017.
______. Ministério da Saúde. O que é o SAMU 192? / Portal da Saúde. Brasília, 2014. Disponível em: <http://portalsaude.saude.gov.br/index.php/o-ministerio/principal/secretarias/951-sas-raiz/dahu-raiz/forca-nacional-do-sus/l2-forca-nacional-do-sus/13407-servico-de-atendimento-movel-de-urgencia-samu-192>. Acesso em: 18 abr. 2017
_____. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.010, De 21 De Maio De 2012. Redefine as diretrizes para a implantação do Serviço de Atendimento Móvel de Urgência (SAMU 192) e sua Central de Regulação das Urgências, componente da Rede de Atenção às Urgências. Disponível em: < http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2012/prt1010_21_05_2012.html>. Acesso em: 05 jan. 2018.
BARBOSA, M. R. Educação continuada em enfermagem e a qualidade de assistência. Mestrado em enfermagem. Guarulhos, SP, Brasil: UnG, 2014. Disponível em: < http://tede.ung.br/bitstream/123456789/529/1/Marli+Reinaldo+Barbosa.pdf>. Acesso em: 05 jan. 2018.
CARVALHO, T. G. S.; ALMEIDA, A. M. B.; BEZERRA, M. I. C., Percepção dos profissionais de saúde da atenção primária sobre educação permanente em saúde. Ceará, Brasil: Sanare, Sobral. 2016 - V.15 n.02, p.94-103, Jun./Dez. Disponível em: <https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1043>. Acesso em: 10 out 2017.
CELEDÔNIO, R. M.; JORGE, M. S. B.; SANTOS, D. C. M.; FREITAS, C. H. A., AQUINO, F. O. T. P., Políticas de educação permanente e formação em saúde: uma análise documental*. Fortaleza, Ceará, Brasil: Rev Rene, 2012. 13(5):1100-10. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=324027984015>. Acesso em: 18 set 2017.
COELHO, G.M.P.; ABIB, S.C.V.; LIMA, K.S.B.; MENDES, R.N.C.; SANTOS, R.A.A.; BARROS, A.G, Educação permanente em saúde: experiência dos profissionais do serviço de atendimento móvel de urgência. Brasil: Enferm. Foco, 2013. 4(3,4) 161 – 163. Disponível em: . Acesso em: 06 nov 2017.
EL HETTI, L. B.; BERNARDES, A.; GABRIEL, C. S.; FORTUNA, C. M.; MAZIERO, V. G., Educação permanente/continuada como estratégias de gestão no Serviço de Atendimento Móvel de Urgência. Ribeirão Preto, SP, Brasil: Rev. Eletr. Enf. [Internet], 2013. out/dez;15(4):973-82. Disponível em: <http://pesquisa.bvs.br/brasil/resource/pt/lil-717983>. Acesso em: 10 out 2017.
FARAH, B. F., Processo de Trabalho em Enfermagem. Juiz de Fora/MG, Universidade Federal De Juiz De Fora - Faculdade De Enfermagem, 2015. Disponível em: <http://www.ufjf.br/admenf/files/2015/03/processo-de-trabalho-em-enfermagem-adm-I.pdf>. Acesso em: 10 fev 2018.
GALVÃO, C. M.; SAWADA, N. O.; TREVIZAN, M. A. Revisão sistemática: recurso que proporciona a incorporação das evidências na prática da enfermagem. Ribeirão Preto, SP, Brasil: Revista Latino-Americana de Enfermagem, 2004. v. 12, n. 3, p. 549-56. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010411692004000300014&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 10 out 2017.
LAPROVITA, D.; FERNANDES F. C.; ALMEIDA L.P; CORVINO, M. P. F.; CORTEZ, E. A.; BRAGA, A. L.S., Educação permanente no atendimento pré-hospitalar móvel: perspectiva de Emerson Merhy. Niterói (RJ), Brasil: Rev enferm UFPE online, 2016. 10(12):4680-6, dez. Disponível em: <http://pesquisa.bvs.br/brasil/resource/pt/bde-30199>. Acesso em: 10 out 2017.
LUCHTEMBERG, M.N.; PIRES, D.E.P. Enfermeiros do Serviço de Atendimento Móvel de Urgência: perfil e atividades desenvolvidas. Florianópolis, SC, Brasil: Rev Bras. Enferm [Internet], 2016. 69(2):194-201. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/reben/v69n2/0034-7167-reben-69-02-0213.pdf>. Acesso em: 10 out 2017.
MICCAS, F.L.; BATISTA, S.H.S.S., Educação permanente em saúde: metassíntese. Santos, SP, Brasil: Rev Saúde Pública, 2014. 48(1):170-185. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S003489102014000100170&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 10 out 2017.
PEDUZZI, M.; SCHRAIBER, L. B. Processo de Trabalho em Saúde. In: Dicionário da Educação profissional em Saúde. Rio de Janeiro: ENSP/FIOCRUZ. Disponível: http://www.epsjv.fiocruz.br/dicionario/verbetes/protrasau.html. Acesso em: 15 fev 2018.
PEIXOTO, L. S.; GONÇALVES, L. C.; COSTA, T. D.; TAVARES, C. M. M.; CAVALCANTI, A. C. D.; CORTEZ, E. A., Educação permanente, continuada e em serviço: desvendando seus conceitos. Niterói, RJ, Brasil: Rev. Eletr. Trimestral de Enfermeria, 2013. Disponível em: <http://scielo.isciii.es/pdf/eg/v12n29/pt_revision1.pdf>. Acesso em: 10 out 2017.
ROCHA, M. D. S., A importância a educação permanente para a equipe de enfermagem em um serviço de urgência e emergência. Florianópolis, SC, Brasil. Universidade Federal De Santa Catarina - Especialização Em Urgência E Emergência Em Linhas De Cuidados, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/173622/MARIA%20DAN%C3%9ABIA%20SANTOS%20DA%20ROCHA%20-EMG-TCC.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 22 fev 2018.
SALUM N.C.; PRADO M., A Educação Permanente No Desenvolvimento De Competências Dos Profissionais De Enfermagem. Florianópolis SC, Brasil: Texto Contexto Enferm, 2014, Abr-Jun; 23(2): 301-8. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v23n2/pt_0104-0707-tce-23-02-00301.pdf, Acesso em: 26 fev 2018.
SILVA, L. A. A.; SODER, R. M.; PETRY, L.; OLIVEIRA, I. C., Educação permanente em saúde na atenção básica: percepção dos gestores municipais de saúde. Rio Grande do Sul, Brasil: Rev Gaúcha Enferm., 2017. mar;38(1):e58779. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S198314472017000100407&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 10 out 2017.
SILVEIRA, R. C. C. P., O cuidado de enfermagem e o cateter de Hickman: a busca de evidências. Dissertação (Mestrado). Ribeirão Preto: Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto; 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ape/v18n3/a08v18n3.pdf>. Acesso em: 10 out 2017.
SOUZA, M. T.; SILVA, M. D.; CARVALHO, R., Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo) vol.8 no.1 São Paulo Jan/Mar. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S167945082010000100102&script=sci_arttext&tlng=pt>. Acesso em: 27 set. 2017.
URSI, E. S;GAVÃO, C. M., Prevenção de lesões de pele no perioperatório: revisão integrativa da literatura. [dissertação]. Ribeirão Preto: Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto: Rev Latino-am Enfermagem, 2006. 14(1):124-31. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rlae/v14n1/v14n1a17.pdf>. Acesso em: 10 out 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in the Journal belong to Revista SUSTINERE your (s) in question (s) author (s), with first publication rights granted to the Revista SUSTINERE.
The published articles are publicly accessible, free to use, with mandatory assignment of original authorship, according to the licensing model Creative Commons 4.0 adopted by the magazine.