Integration service learning community in the perspective of feedback of vocational health training
DOI:
https://doi.org/10.12957/sustinere.2017.30559Keywords:
Teaching, Primary Health Care, Brazilian Unified Health System, Teaching assistance integrationAbstract
The integration service is guided by the conceptual assumptions that incorporate the process of education for social transformation, based on the real needs of individuals, as part of its historical and social context. This study has the objective to identify results produced by the implementation of the interministerial programs (Ministries of Health and Education), Pró-Saúde and Pet-Saúd in the integration of education and health services, according to the look of professionals and managers. Case study in Chapecó/SC, whose data were collected through focus groups. The integration service learning is largely present in the thought and work of professionals and managers, who understand how it is (co) responsible in the training process of reorientation. However, most of the actors referred difficulties to participate in the actions and demands of education institution, either by overwork, either for lack of stimuli or by ignorance of what involves the process of training in health.
References
ALBUQUERQUE, V.S; GOMES, A.P.; REZENDE, C.H.A.; SAMPAIO, M.X.; DIAS, O.V.; LUGARINHO, R.M. A integração ensino-serviço no contexto dos processos de mudança na formação superior dos profissionais da saúde. RBEM, v.32, n.3, p.356-62, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbem/v32n3/v32n3a10.pdf. Acesso em: 17ago. 2017.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Resolução CNE/CES nº1133 de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Enfermagem, Medicina e Nutrição. Diário Oficial da União, Brasília, 2001. Seção 1E, p. 131. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/ces1133.pdf. Acesso em: 28 Ago. 2017.
BRASIL. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Programa Nacional de Reorientação Profissional em Saúde – Pró-Saúde: objetivos, implementação e desenvolvimento potencial. Brasília, 2007a. Disponível em: http://prosaude.org/rel/pro_saude1.pdf. Acesso em: 17ago. 2017.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria GM/MS no 1.996/07, de 20 de agosto de 2007. Dispõe sobre as diretrizes para a implementação da Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília, 2007b. Disponível em: http://www.saude.pb.gov.br/site/geab/portaria2007.pdf. Acesso em: 28 ago. 2017.
BRASIL. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes. Disponível em: http://www.cvm.gov.br/export/sites/cvm/menu/acesso_informacao/servidores/estagios/3-LEGISLACAO-DE-ESTAGIO.pdf. Acesso em: 27 ago. 2017
BRASIL. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde. Brasília, 2010. Disponível em: http://portalsaude.saude.gov.br/index.php/o-ministerio/principal/secretarias/sgtes/sgtes-gestao-da-educacao/pet-saude. Acesso em: 28 mar. 2017.
FEUERWERKER, L. Além do discurso de mudança na educação médica: processos e resultados. São Paulo: Hucitec, 2002.
FINKLER, M.; CAETANO, J. C.; RAMOS, F. R. S. Integração "ensino-serviço" no processo de mudança na formação profissional em Odontologia. Interface comun. Saúde educ, v.15, n.39, p.1053-67, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v15n39/aop2011.pdf. Acesso em: 02 set. 2017.
FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro, 2001, 116p.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 59a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2005.
SCHIMIDT, S. O processo de formação dos cursos de graduação em enfermagem, medicina e odontologia nos serviços de atenção básica. 2008. 181 f. Tese (Doutorado) Florianópolis (SC): UFSC/PEN, 2008.
TOMBINI, L.H.T. Educação permanente e integração ensino-serviço na perspectiva dos enfermeiros do serviço. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) Florianópolis (SC): UFSC/PEN, 2010.
VENDRUSCOLO, C.; FERRAZ, F. ; PRADO, M. L.; KLEBA, M.E.; REIBNITZ, K.S. Teaching-service integration and its interface in the context of reorienting health education. Interface (Botucatu. Impresso), v. 20, p. 1015-1025, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v20n59/en_1807-5762-icse-1807-576220150768.pdf . Acesso em: 02 set. 2017.
VENDRUSCOLO, C.; PRADO, M. L. ; KLEBA, M.E. Integração Ensino-Serviço no âmbito do Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 21, p. 2949-2960, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v21n9/1413-8123-csc-21-09-2949.pdf. Acesso em 02 set. 2017.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4a ed. Porto Alegre: Bookman; 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The copyright of the articles published in the Journal belong to Revista SUSTINERE your (s) in question (s) author (s), with first publication rights granted to the Revista SUSTINERE.
The published articles are publicly accessible, free to use, with mandatory assignment of original authorship, according to the licensing model Creative Commons 4.0 adopted by the magazine.