EDUCATION THROUGH MEMORY: WILL AI REDEFINE HISTORICAL TRUTH?

Authors

  • Fernanda de Oliveira Felix de Almeida Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro
  • Wallace Carriço de Almeida Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.86269

Keywords:

Education, History, Memory, Artificial Inteligence, Cyberculture

Abstract

This article explores the impact of artificial intelligence (AI) on education, questioning whether technology can redefine the historical truth of facts. Focusing on memory and the interpretation of past events, it discusses how algorithms can influence the collective perception of history. It analyzes the benefits of AI in the accessibility and personalization of learning, as well as the ethical and epistemological challenges related to historical objectivity and the dominant narrative. It concludes with reflections on how educators and society can navigate this new educational paradigm in a critical and responsible way.

 

Author Biography

Wallace Carriço de Almeida, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professor Adjunto da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ) no curso de Licenciatura em Educação Especial. Doutor em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares - PPGEduc UFRRJ. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - ProPEd UERJ, Graduado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, atuo na Coordenadoria deEducação a Distância (CEAD/UFRRJ) e como mediador da disciplina Informática na Educação, do curso de Pedagogia a distância da UERJ, Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (Cecierj) / Consórcio CEDERJ. Sou integrante do GPDOC - Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura e do GPEEC - Grupo de Pesquisa em Educação Especial e Ciberacessibilidade

Published

2025-02-10

How to Cite

DE OLIVEIRA FELIX DE ALMEIDA, Fernanda; CARRIÇO DE ALMEIDA, Wallace. EDUCATION THROUGH MEMORY: WILL AI REDEFINE HISTORICAL TRUTH?. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 41–62, 2025. DOI: 10.12957/riae.2024.86269. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/86269. Acesso em: 28 jul. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: A INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E EDUCAÇÃO: DEBATES CRÍTICOS E BOAS PRÁTICAS NA ESCOLA BÁSICA E NA EDUCAÇÃO SUPERIOR