HAVEN’T YOU HEARD? THIS IS THE SOUND OF RIGOR REACHING THE BOTTON OF THE SEA.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.84696

Keywords:

Research, Academic writing, Experimentation, Rigor

Abstract

In a dive between the poetic and scientific, our invitation in this text is to overturn the notion of rigor and let it sink to the bottom of the sea because what it is really good is to be underwater. Without the intention of defining once and for all what rigor would be in research in education, our text works as a wet exercise, a three-part writing, that makes this notion so dear to scientific practice bubble and experiments with it in search of a displacement attentive to the process and not so much as something a priori. Accompanied by different authors and languages ​​involved with the openness to a differential thought, we bet on an experimentation with writing and research that here also involves the notion of rigor and to this end, we dive into three movements: the essay as an operation, the fragment as a displacement of writing and the montage as a composition procedure; as a certain way of keeping ourselves in the fall so that rigor and vigor confuse themselves.

Author Biographies

Nathália Terra Barbosa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora de Química do CAp-UFRJ, Licenciada em Química (UFRJ), Mestre em Educação (UERJ) e Doutora em Educação (UFRJ). Integrande do BAFO! Bando de Estudos e Pesquisas em Currículo, Ética e Diferença.

Victória Cardin Alfano Raposo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Com Beckett “quem é que fala assim, dizendo que sou eu?”. Professora de Ciências e Biologia, licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Mestre e doutoranda em educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Bolsista CAPES e integrante do GESTE – Grupo de Estudos e Pesquisas sobre o Trabalho da Educação.

Teresa Paula Nico Rego Gonçalves, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora da Faculdade de Educação da UFRJ e Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas Sobre o Trabalho da Educação (GESTE). Licenciada (Universidade de Lisboa) e mestre em Filosofia (K. U. Leuven) e doutora em Educação e Sociedade (Universidade de Sevilha). Pesquisa as práticas de estudo na universidade e a escrita acadêmica.

Published

2024-12-17

How to Cite

TERRA BARBOSA, Nathália; CARDIN ALFANO RAPOSO, Victória; PAULA NICO REGO GONÇALVES, Teresa. HAVEN’T YOU HEARD? THIS IS THE SOUND OF RIGOR REACHING THE BOTTON OF THE SEA. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 18–34, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.84696. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/84696. Acesso em: 21 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: PENSAMENTO POÉTICO: EPISTEMOLOGIAS, METODOLOGIAS E NARRATIVAS ARTÍSTICAS NA PESQUISA E NO ENSINO