ANCESTRAL TECHNOLOGIES: ANTI-RACIST NETWORK AND CONNECTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.73849

Keywords:

Ethnic-Racial Relations, History Teaching, NICD, Ancestral Technologies, Digital Literacy

Abstract

This text is the result of discussions and debates according to the requirements of the doctoral qualification exam, which is in progress. We tried to summarize the reflections presented above all in the chapter that gives the title of this article. Screen research is divided into the following dimension: a) a brief history of the research object; b) the importance of Law 10.639/03 in the scenario of affirmative policies; c) the emerging paradigm as a theoretical support; d) digital literacy that unfolds in – techno-zomatic, techno-affective and techno-diverse – coined instances that relate to ancestral technologies. Our main objective was to provoke readers in the face of the possibilities and powers of black people's craft processes within the scope of ancestral technologies, so that it can contribute to an anti-racist education, especially in the context of the construction of Law 10.639/03. Thus, the seeds were sown in the face of struggles and resistance for a time of democratic, plural and diverse sowing.

Author Biography

João Paulo Carneiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em História Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPGHS-UERJ), Mestre em Relações Étnico-Raciais pelo Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow (CEFET/RJ). Especialista em Ensino de História pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Especialista em Cultura Afro-Brasileira e Indígena pela Universidade Católica de Petrópolis (UCP), Licenciado em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Licenciado em História pelo Centro Universitário Augusto Motta (UNISUAM), e Bacharelando em Educação Física pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

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Published

2024-01-09

How to Cite

CARNEIRO, João Paulo. ANCESTRAL TECHNOLOGIES: ANTI-RACIST NETWORK AND CONNECTIONS. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 285–304, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.73849. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/73849. Acesso em: 26 jun. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ - 20 ANOS DA LEI 10.639: CONVERSAS CURRICULARES ENTRE SABERES, PRÁTICAS E POLÍTICAS ANTIRRACISTAS