MULTICULTURAL AND/OR ANTI-RACIST PERPERSPECTIVES FROM 2013 TO 2020: SURVEY OF THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE FROM THE LAW 10.639/03

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.73802

Keywords:

Law 10.639/03, Multiculturalism, Anti-racist Education, Intersectionality

Abstract

This article presentes the analyses of multicultural trends (IVENICKI, 2018, 2020, CANDAU, 2016, SLEETER & McLAREN, 2009) of the survey of the production of knowledge in the field from the first decade of Law 10639/03, that is 2013 to 2020 of the Brazilian Congress of Researchers Blacks (COPENE) and the 37th, 38th and 39th Meetings of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) through GT 21: Education and Race Relations. As a conclusion of the article, we can see that after the first 10 months of the sanction of Law 10.639/03, this legislation legitimized both teachers and researchers the possibility of Eurocentric curricular rupture. It is noted that in the initial editions, we mostly observed multicultural possibilities implicitly, considering the polysemy of the concept (IVENICKI, 2018).

Author Biographies

Clarissa Lima, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda e Mestra em Educação PPGE UFRJ

Jorge Cardoso Paulino, Secretaria Municipal de Educação de Maricá

Professor de Arte, Doutor em Educação pelo Programa de pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Mestre em Arte pelo Programa de Pós-Graduação em Arte da Universidade de Brasília e licenciado em Artes Visuais pela Universidade Federal do Amapá.

Ana Ivenicki, Universidade Federal do Rio de Janeiro

PhD em Educação pela University of Glasgow . Tem Mestrado em Educação pelo Departamento de Educação da PUC-Rio e Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Foi Professora Titular e atualmente é Professora Emérita da Universidade Federal do Rio de Janeiro, lotada no Departamento de Fundamentos de Educação/Faculdade de Educação, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É Pesquisadora 1A do CNPq.

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Published

2024-01-16

How to Cite

LIMA, Clarissa; PAULINO, Jorge Cardoso; IVENICKI, Ana. MULTICULTURAL AND/OR ANTI-RACIST PERPERSPECTIVES FROM 2013 TO 2020: SURVEY OF THE PRODUCTION OF KNOWLEDGE FROM THE LAW 10.639/03. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 385–405, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.73802. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/73802. Acesso em: 1 aug. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ - 20 ANOS DA LEI 10.639: CONVERSAS CURRICULARES ENTRE SABERES, PRÁTICAS E POLÍTICAS ANTIRRACISTAS