THE TEACHING OF SCIENCE AND THE TRAINING OF TEACHERS IN THE EARLY YEARS TO EDUCATE FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2024.72090Keywords:
Science teaching, Ethnic-Racial Relations, Teaching casesAbstract
The objective of this article was to identify possibilities for an anti-racist science teaching within the scope of Ethnic-Racial Relations in the teacher training process. For this, we carried out a training research from the perspective of Marie Christine Josso (2004; 2010) and used the teaching case from the perspective of Mizukami (2000) as an instrument for data production. The participants of this study are pedagogy students from UESB. As a way of organizing the data, we resorted to content analysis (BARDIN, 1977). The analysis was carried out in conjunction with decolonial and intercultural studies. The results indicate that the proposed teaching case was important for the students' education, as it promoted reflection and self-reflection about their curricular practice in articulation with ethnic-racial relations in science teaching, with the intention of promoting actions that favor a intercultural and critical dialogue about cultural differences.
References
ABRAMOWICZ, A. RODRIGUES, T. C. CRUZ, A. C. J. A diferença e a diversidade na educação. Contemporânea – Revista de Sociologia da UFScar, São Carlos/SP, v. 2, n. 2. p. 85-97, 2011.
ANDRÉ, M. E. D. A. A produção acadêmica sobre formação de professores: um estudo comparativo das dissertações e teses defendidas nos anos 1990 e 2000. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 1, n. 1, p. 41-56, 9 maio 2009. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/4
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
CANDAU, V. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, v.46, n.161, p.802-820 jul./set. 2016. Disponível em < https://www.scielo.br/j/cp/a/GKr96xZ95tpC6shxGzhRDrG/?lang=pt&format=pdf >.
CANDAU, V. M (Org.). Rumo a uma nova Didática. 15.ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
CANDAU, V. M. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, pp.240-255, Jul/Dez 2011. Disponível em< https://saopauloopencentre.com.br/wp-content/uploads/2019/05/candau.pdf>
CANDAU, V. M. Educação em Direitos Humanos e formação de professores(as). 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
CANDAU, V. M. RUSSO, K. Interculturalidade e Educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Revista Diálogo Educacional, vol. 10, n. 29, p.151-169, 2010. Disponível em < https://www.redalyc.org/pdf/1891/189114444009.pdf
CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2003.
CECCHETT, E. OLIVEIRA, L. B. Diversidade religiosa e direitos humanos: conhecer, respeitar e conviver. Revista Interdisciplinar em Direitos Humanos, n. 4, p. 181-197, Bauru, jun. 2015. Disponível em < https://www3.faac.unesp.br/ridh/index.php/ridh/article/view/268>
CRUZ, A. C. S. Interculturalidade e educação ambiental nas práticas pedagógicas para valorização da cultura. Anais XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC – 3 a 6 de julho de 2017. Disponível em <http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R2052-1.pdf >
DIAS, Genebaldo Freire. Participação e meio ambiente: metodologia e prática de ensino. RJ: Dunya, 2003.
DUSSEL, Henrique. Europa, modernidad y eurocentrismo. México: Editorial Trotta, 1993.
FLEURI, Reinaldo Matias; FALTERI, Paola. Rizoma. Educação Intercultural: linhas de um percurso de cooperação científica In: FLEURI, Reinaldo Matias; FANTIN, M (Org.). Culturas em relação. Florianópolis, MOVER, p. 15-18, 1999.
GIROUX, H. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.
IMBERNÓN, Francisco. Formação Docente e Profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez Editora, 2006.
JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito ao sujeito da formação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010. p. 59-79.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Trad. José Claudino e Júlia Ferreira. São Paulo: Cortez, 2004.
LOUREIRO, C. F. B. Educação ambiental e gestão participativa na explicitação e resolução de conflitos. Gestão em Ação, Salvador, v. 7, n. 1, p. 37-50, jan./abr. 2004. Disponível em< http://arquivo.ambiente.sp.gov.br/cea/2011/12/FredericoLoureiro.pdf >
MIZUKAMI, M. G. N. “Casos de ensino e aprendizagem profissional da docência”, in ABRAMOWICZ, A., e MELLO, R. R. (Org.): Educação: pesquisas e práticas. Campinas, Papirus, pp. 139-161, 2000.
MOREIRA, P. F. S. D.; RODRIGUES FILHO, G. F.; JACOBUCCI, D. F. C. A bioquímica do candomblé: possibilidades didáticas de aplicação da lei federal 10.639/03. Química Nova na Escola, v.33, p. 85-92, 2011. Disponível em:< http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc33_2/03-EA3610.pdf>
NONO, M.A. MIZUKAMI, M. G. N. Casos de Ensino e Processos de aprendizagem profissional docente. Rev. Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 83, n. 203/204/205, p. 72-84, jan./dez. 2002.
NÓVOA, A. Os professores e as histórias de vida. In: NÓVOA, António. Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2013.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista. Belo Horizonte, Nº 26, n.01, 2010, p. 15-40. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/edur/a/TXxbbM6FwLJyh9G9tqvQp4v/abstract/?lang=pt>
PINHEIRO, B. C. S. Educação em Ciências na Escola Democrática e as Relações Étnico-Raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, vol.19, p.329–344, 2019. Disponível em<https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u329344.>
PRUDÊNCIO, C. A. V. GUIMARÃES, F. J. A contextualização no ensino de ciências na visão de licenciandos. Anais XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC – 3 a 6 de julho de 2017. Disponível em: < http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R2171-1.pdf>
SACRISTÁN, G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.
SANTOS, B. S. MENESES, M. P.; NUNES. J. A. “Introdução: para ampliar o cânone da ciência: a diversidade epistemológica do mundo”. In: SANTOS, B. S. MENESES, M. P.; NUNES. J. A. (org.). Semear outras soluções: os caminhos da biodiversidade e dos conhecimentos rivais. Porto: Afrontamento, 2004.
SANTOS, B. S. MENESES, Maria Paula. (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Editora Cortez, 2010.
SANTOS, B. S. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos, v.2, n. 1, p. 96 – 89, 2007. Disponível em< https://www.scielo.br/j/nec/a/ytPjkXXYbTRxnJ7THFDBrgc/?lang=pt >
SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
SILVA, M. L. S. BAPTISTA, G. C. S. Conhecimento tradicional como instrumento para dinamização do currículo e ensino de ciências. Gaia Scientia, vol. 12, n.4, p. 90-104, 2018.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 11 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
VEIGA, I. P. A. A aventura de formar professores. Campinas, SP: Papirus, 2009.
VELOSO, G. L. F. MENDONÇA, P. C. C. MOZZER, N. B. Compreensões sobre natureza da ciência de uma licencianda em química a partir de suas reflexões sobre um estudo de caso histórico. Ensaio- Pesquisa em Educação em Ciências, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-2117202021014.
VASCONCELOS, I. C. O. Pedagogia dialógica para democratizar a educação superior. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.24, n. 92, p. 579-608, jul./set. 2016. Disponível em < https://www.scielo.br/j/ensaio/a/bBFSDMngHyn8P8JD8xQt49y/?lang=pt&format=pdf
VERRANGIA, Douglas. Criações docentes e o papel do ensino de Ciências no combate ao racismo e a discriminações. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 21 n. 1, p. 79-103 mar. 2016 / jun. 2016. Disponível em<https://doi.org/10.22195/2447-524620162119657>.
WALSH, C. Estudos (inter)culturais na chave descolonial. Tabula Rasa [online]. 2010, n.12, pp.209-227. Disponível em< http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-24892010000100013&script=sci_abstract&tlng=pt >
WALSH, C. Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político- epistémicas de refundar el Estado. Tabula Rasa. Bogotá - Colombia, No.9: 131-152, julio-diciembre, 2008. Disponível em< http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n9/n9a09.pdf>
WALSH, Caterine. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (Org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009.
WALSH, Catherine. Interculturalidad y colonialidad del poder. Um pensamiento y posicionamiento “outro” desde la diferencia colonial. In: CASTRO-GOMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramón (Org.). El giro decolonial: Reflexiones para uma diversidad epistêmica más Allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del HombreIesco-Pensar, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rafael Casaes de Brito, Benedito Gonçalves Eugênio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License 




















