The development of reflective teachers in the perspective of John Dewey
DOI:
https://doi.org/10.12957/rep.2025.89048Keywords:
John Dewey, philosophy of education, teacher education, reflective teachersAbstract
This study aimed to analyze John Dewey's philosophy and its application in the training and reflective teachers’ development, enabling learning experiences in a transforming and democratic way and stimulating students to think critically. John Dewey is considered one of the most significant philosophers of education and one of the founders of pragmatism as a philosophical approach. His progressive ideas influenced teaching-learning processes, teacher education, and educational systems in various countries. However, his theory is still weakly understood and not improperly applied in current education. This qualitative, theoretical, and exploratory article addresses the contextualization of Dewey's theory, directed toward the of reflective teachers’ development. The study highlights that democracy for Dewey is indispensable ethical in education and teaching and that progressive education and the pragmatism concepts and experience are fundamental in the teacher training process from a reflective perspective.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os Direitos Autorais dos artigos publicados na Revista Em Pauta: teoria social e realidade contemporânea pertencem ao(s) seu(s) respectivo(s) autor(es), com os direitos de primeira publicação cedidos à Em Pauta, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional, a qual permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
O(s) autor(es) tem/têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.

A Revista Em Pauta: Teoria Social e Realidade Contemporânea está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
![]()
A Revista Em Pauta está cadastrada no Diretório de Políticas de Acesso Aberto das Revistas Científicas Brasileiras (DIADORIM), com selo Verde.