Ocupação das escolas paulistas: uma análise jurídica crítica / Occupation of Brazillian schools: a critical legal analysis
DOI:
https://doi.org/10.12957/dep.0.24930Keywords:
Educação Emancipatória, Direitos Humanos, Ocupação das Escolas Paulistas / Emancipatory education, human rights, Occupation of public schools in São Paulo.Abstract
DOI: 10.1590/2179-8966/2017/24930.
Resumo
O artigo apresenta reflexões inspiradas em uma concepção crítica de direitos humanos em relação às experiências de ocupação das escolas públicas paulistas. Considerando as características do neoliberalismo e da globalização na homogeneização das sociedades, a resistência protagonizada pelas(os) jovens, marcado por violência, demonstra a possibilidade de serem atuantes diretamente na construção das atividades escolares e de se responsabilizarem pela estruturação daquele espaço.
Palavras-chave: Educação emancipatória; direitos humanos; ocupação das escolas paulistas.
Abstract
The aim of this paper is to point some thoughts inspired in a critical concept of human rights in relation to the experiences of public schools occupations in Sao Paulo. Considering the characteristics of the neoliberal projects and the globalization in the homogeneity of societies, the context of resistance featured by the young students and characterized by violence of the state police officers demonstrate the possibility of being active straightly in the construction of new realities regarding scholar activities.
Keywords: Emancipatory education; human rights; Occupation of public schools in São Paulo.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors the sole responsibility for their texts.
It is allowed the total or partial reproduction of the articles of the Journal Law and Praxis, if the author is mentioned.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 Unported License.
This license allows you to copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercial, provided the original authorship is cited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.