O PERFIL DO PEDAGOGO SOCIAL NO CENTRO DE REFERÊNCIA DE ASSISTÊNCIA SOCIAL – CRAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/rdciv.2024.81577

Abstract

The present investigation aims to propose a reflection on the role of the pedagogue in non-formal educational spaces, specifically in the Social Assistance Reference Center – CRAS, differentiating the specifications of the pedagogical work of this professional within these environments. This research seeks to reflect on the role of the Pedagogue within Social Assistance spaces, especially in the Coexistence and Bond Strengthening Service – SCFV. We begin to reflect on the context of Social Pedagogy and its viability in society, after presenting the pedagogue as a professional who brings his duties and contributions from a vision that goes beyond educating, extending his mediations to Social Assistance, specifically the CRAS – Centro of Social Assistance Reference. The methodological option was bibliographical research, which allowed us to understand that the pedagogue has significant contributions at CRAS to the citizenship training of students, representing support for the team in overcoming social vulnerabilities and difficulties, through their socio-educational interventions. Social pedagogy is synonymous with struggle and resistance, and goes against authoritarian, centralizing, unethical, exclusionary historical-educational processes, based on meritocracy and alienation.

Author Biographies

VANESSA ELISABETE RAUE RODRIGUES, Universidade Estadual do Centro Oeste

Graduada em Pedagogia com habilitação em Orientação Educacional (2001), Especialista em Psicopedagogia Institucional pela Universidade do Centro Oeste, UNICENTRO (2003), Mestre em Educação (2015) e Doutora em Educação na Universidade Estadual de Ponta Grossa. É pesquisadora do Grupo GEPÊPrivação da Universidade de São Paulo e participa dos Grupos História, Sociedade e Educação no Brasil - HISTEDBR e Sociedade Internacional Hegel - Marx: Seção Brasil da Universidade do Centro Oeste. Foi Coordenadora Pedagógica da Penitenciária Industrial de Guarapuava e do Centro de Regime Semiaberto de Guarapuava, assumindo também as funções de Vice direção e Conselheira Disciplinar desta última instituição prisional. Foi colaboradora dos Cadernos do Departamento Penitenciário do Paraná, especificamente nas Práticas de Tratamento Penal nas Unidades Prisionais do Paraná. É Coordenadora Geral do Pólo Regional de Guarapuava do Estado do Paraná do Comitê de Educação em Direitos Humanos e Coordenadora Pedagógica do Centro de Educação Básica para Jovens e Adultos, Nova Visão instalada no Complexo Penitenciário de Guarapuava Pr além de atuar como Docente Colaboradora da Universidade Estadual do Centro Oeste, UNICENTRO no Departamento de Pedagogia e no curso de Especialização em Intervenção Sociocultural em Contextos Escolares e Não escolares e Libras em parceria com a Universidade Aberta do Brasil.

 

Cândida Mirela Aires de Oliveira, Universidade Estadual do Centro Oeste

Possui graduação em Serviço Social, pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2018) e Pedagogia, pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2019-2022). Possui especialização em Gestão das Políticas Sociais, pela Faculdade de Educação São Luis. (2019). Possui especialização em Direitos Humanos, pela Faculdade de Educação São Luis. (2019). Possui especialização em Gestão em Saúde Pública, pela Faculdade Famart. (2021).

Published

2024-09-19

How to Cite

RODRIGUES, V. E. R., & de Oliveira, C. M. A. (2024). O PERFIL DO PEDAGOGO SOCIAL NO CENTRO DE REFERÊNCIA DE ASSISTÊNCIA SOCIAL – CRAS. Revista Desenvolvimento & Civilização, 5(2). https://doi.org/10.12957/rdciv.2024.81577