THE OFFER OF TECHNICAL COURSES CONCURRENT AND SUBSEQUENT TO HIGH SCHOOL EDUCATION IN FEDERAL INSTITUTES: AN ANALYSIS OF INDICATORS IN THE NEOLIBERAL CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/rdciv.2024.81178

Abstract

The Federal Institutes have become, in recent decades, one of the main public policies for offering Professional and Technological Education in Brazil, allowing the training of several young people and adults in technical courses of the Federal Network of Professional and Technological Education (Rede Federal). The objective of this article was to analyze the provision of technical courses concomitant with and subsequent to secondary education at Federal Institutes, by investigating indicators available on the Nilo Peçanha Platform, considering advances in neoliberal policies. The theoretical and methodological contribution was based on Historical and Dialectic Materialism and used the work category to establish mediations with the object of study. Furthermore, document analysis became the data collection instrument of the Nilo Peçanha Platform. The data presented revealed the significant presence of technical courses concomitant and subsequent to secondary education at Federal Institutes, through the high number of courses offered and vacancies offered in comparison to integrated secondary education. However, certain weaknesses of these teaching modalities also stood out, which presented lower indicators of active enrollment and high school dropout rates. Finally, the article sought to highlight data on technical modalities concomitant with and subsequent to secondary education as public policy instruments in the educational context of neoliberalism. Data that is little debated in the literature and leaves these modalities in a “limbo” in the field of professional and technological education.

Author Biographies

ITAMAR DE OLIVEIRA CORREA FILHO, INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO SUDESTE DE MINAS GERAIS - CAMPUS MURIAÉ

Doutorando em Políticas Públicas e Formação Humana pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Viçosa (UFV/MG). Especialista em Gestão Pública, área de concentração em Educação, pela Faculdade de Educação São Luís (2016). Graduado em Administração pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - Campus Muriaé (2013). Licenciado em Matemática pela Universidade de Franca (2019). Interesse de pesquisa no campo da Educação Profissional e Tecnológica, cursos técnicos integrados, concomitantes e subsequentes ao ensino médio, trabalho e educação, políticas públicas e formação de jovens e adultos. Atualmente, é Técnico Administrativo em Educação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - Campus Muriaé.

SARA LÚCIA DE LIMA, INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO SUDESTE DE MINAS GERAIS - CAMPUS MURIAÉ

Mestra em Educação pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (2023). Pós Graduada em Gestão Escolar pelo Centro Universitário Barão de Mauá (2012). Graduação em Pedagogia pela Universidade de Franca (UNIFRAN), concluída em 2023. Bacharel em Direito, pela Faculdade de Minas (FAMINAS), concluída em 2008. Servidora pública federal, ocupante do cargo de Assistente em Administração, em exercício no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais - Campus Muriaé. Atualmente está na função de Coordenadora do setor de Estágio e Extensão do referido Instituto Federal de Educação e está cursando Pós-Graduação "latu sensu" em Educação Inclusiva e Especial na FAVENI. Além disso, atua em bancas de Heteroidentificação desde 2019 e desde 2021 é membro do NEABI.

IZABEL CRISTINA DE LIMA, INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO SUDESTE DE MINAS GERAIS - CAMPUS MURIAÉ

Mestre em Educação pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM) dentro da linha de pesquisa Gestão de instituições educacionais, tendo como objeto de pesquisa a política pública de promoção da igualdade racial "cotas raciais", sob orientação da professora Dra. Geruza de Fátima Tomé Sabino. Especialista em Gestão escolar: orientação e supervisão pelo Centro Universitário Barão de Mauá (2015). Graduada em Geografia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Santa Marcelina (2010). Sou servidora pública ocupando o cargo de assistente em administração no setor de Patrimônio do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais (IF Sudeste MG) Campus Muriaé. Estou membro do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros e Indígenas (NEABI) do Campus Muriaé do IF Sudeste MG e do Núcleo de Pesquisa, Ensino e Extensão sobre Diáspora Africana (NUPED) da UFVJM.

Published

2024-09-19

How to Cite

DE OLIVEIRA CORREA FILHO, I., LÚCIA DE LIMA, S., & CRISTINA DE LIMA, I. (2024). THE OFFER OF TECHNICAL COURSES CONCURRENT AND SUBSEQUENT TO HIGH SCHOOL EDUCATION IN FEDERAL INSTITUTES: AN ANALYSIS OF INDICATORS IN THE NEOLIBERAL CONTEXT. Revista Desenvolvimento & Civilização, 5(2). https://doi.org/10.12957/rdciv.2024.81178