Segregación de las mujeres en el transporte Público. Un caso de (no) remediación judicial. / Segregation of women in public transport. A case of (non) judicial remediation.
DOI:
https://doi.org/10.12957/rdc.2022.67952Resumo
Resumen
Se reflexiona sobre un caso judicial de discriminación de género en el acceso al oficio de chofer del transporte público en Argentina. El caso tuvo una inusual trascendencia pública y jurídica, y se relaciona con la creación del “Programa Nacional para la promoción e inclusión de mujeres en la actividad del Transporte Automotor”. El método de investigación es cualitativo, y plantea un análisis crítico del discurso judicial que resuelve el conflicto. Se contrastan las narrativas de la protagonista del caso, los estudios de género en el ámbito laboral, y los registros periodísticos sobre los sucesos, con la narrativa judicial sobre cuál es el “caso” a resolver. Los resultados se ordenan en tres ejes centrales. Por un lado, en los aprendizajes que surgen de la comparación entre las diversas narrativas del asunto; por otro, en la evidencia de la eficacia e impacto relativo de los remedios judiciales implementados, y, finalmente, en la existencia de criterios de idoneidad que responden a la masculinización del oficio de chofer. El objetivo es mostrar las conexiones entre la teoría de “caso” de la decisión judicial que desatiende los criterios de idoneidad arbitrarios para las mujeres, y la (in)eficacia relativa de los “remedios” que son ordenados. PALABRAS CLAVES: Transporte público – discriminación de género – remedios judiciales- acceso a la justicia de las mujeres- idoneidad genérica.
Abstract
It reflects on a gender discrimination case related to the access to driver position in public Argentina transport service. The case had an unusual public and judicial significance, and relate to the creation of the "National Program for the promotion and inclusion of women in the activity of Automotive Transport". The research method is qualitative, and proposes a critical analysis of the judicial discourse that resolves the conflict. The narratives of the protagonist of the case, gender studies in the workplace, and journalistic records about the events are contrasted with the judicial narrative about what is the "case" to be resolved. The results arrange in three central axes. On the one hand, in the learnings that arise from the comparison between the various narratives of the subject; on the other, in the evidence of the efficacy and relative impact of the judicial remedies implemented, and, finally, in the existence of sufficiency criteria that respond to a masculinization of the driver's position. The aim is to show the connections between the "case" theory of the judicial decision that disregards gendered sufficiency criteria, and the relative (in)effectiveness of the "remedies" that are ordered.
Keywords: Public transport – gender discrimination – desegregation judicial remedies – women's access to justice – generic suitability.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os Direitos autorais patrimoniais dos artigos publicados pertencem à Revista de Direito da Cidade. A reprodução total dos artigos desta revista em outras publicações, ou para qualquer outra utilidade, é permitida a todos, para que distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do trabalho aqui publicado, mesmo para fins comerciais, desde que atribuam o devido crédito pela criação original ao autor e o crédito à Revista de Direito da Cidade pela primeira publicação do trabalho. A Revista Direito da Cidade obedece aos termos da licença Creative Commons de Atribuição 4.0 Internacional CC-BY (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0), em consonância com a legislação autoral brasileira, Lei 9.610/1998.
The patrimonial copyrights of the published articles belong to the Revista de Direito da Cidade. The total reproduction of the articles of this review in other publications, or for any other use, is allowed to all, to distribute, remix, adapt and create from the work published here, even for commercial purposes, as long as they give due credit for the original creation to the author and credit to Revista de Direito da Cidade for the first publication of the work. The Revista Direito da Cidade complies with the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International CC-BY license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0), in accordance with brazilian copyright law, Law 9.610/1998.