CONTROVERSIAL ISSUES IN EDUCATION:

Relationships between environmental issues and the emergency of pandemics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.75629

Keywords:

Education;, Pandemic; , STS educational perspective; , Teacher training; , Controversial issues.

Abstract

The pandemic, caused by the Sarcov-2 virus, called Covid-19, has caused environmental degradation. According to the UNEP Report (2020) there is a direct relationship between environmental destruction and the development of zoonotic diseases and points out that maintaining the predatory mode of exploitation of the environment will imply no more frequent occurrence of new pandemics. In this sense, it was considered necessary that the educational processes include debates on the understanding not only of the scientific knowledge involved in production technologies and their effects on the natural environment, but also as social, political and economics involved. This need led to the structuring of an Extension Project, a partnership between two Federal Education Institutions, aimed at expanding and improving the understanding of the pandemic phenomenon through online lectures (lives) with researchers and resistance groups committed to environmental preservation. The objective of this research contemplates, from the implementation of the extension project, the interpretation of the phenomenon: the dialogues participated during the presentations, made by researchers and leaders of resistance groups, on the relationship between environmental issues and those caused by pandemics. After the perception of this phenomenon, the research question was formulated, which guided the understanding look: the discussions stifled by the speakers and the constitution of controversial themes involving the relationship between environmental impacts and threatened by pandemics. The analysis resulted in five controversial themes, as well as a suggestion of ways of mediating these themes at school based on Freirianos budgets and associated with the STS educational perspective.

Author Biographies

Marlene Rios Melo, Universidade Federal do Rio Grande - FURG, campus São Lourenço do Sul

Doutora em educação pela Universidade de São Paulo (2006-2010). Mestre em inorgânica, com linha de pesquisa e ensino de química, pela Unicamp (1999-2002). Graduação em química bacharel e tecnológica pela Universidade de São Paulo.

Docente pela Universidade Federal de Sergipe - UFS (2010-2015). Docente pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2015 -)

Tatiana Santos Andrade, Universidade Federal do Cariri

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Sergipe. Licenciatura em Química pela Universidade Federal de Sergipe. Docente efetivo pela Universidade Federal do Cariri.

References

AULER, Décio.; DELIZOICOV, Demétrio. Investigação de temas CTS no contexto do pensamento latino-americano. Linhas Críticas, v. 21, n. 45, p. 275-296, maio/agosto/2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4525. Acesso em: 22 abr. 2023.

AULER, Décio.; DELIZOICOV, Demétrio.; Ciência-Tecnologia-Sociedade: Relações estabelecidas por professores de Ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 5, n. 2, 2006, p. 337-355. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen5/ART8_Vol5_N2.pdf. Acesso em: 22 abr. 2023.

BECK, Ulrich. Sociedade de risco: Rumo a uma outra modernidade. 1ª Edicão, São Paulo: Editora 34, 2010.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa Fenomenológica em Educação: Possibilidades e Desafios. Revista Paradigma,v. XLI, junho de 2020, p. 30-56. Disponível em: http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/928/779. Acesso em: 22 abr. 2023.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; KLUBER, Tiago Emanuel. A questão da pesquisa sob a perspectiva da atitude fenomenológica de investigação. Conjectura: Filos. Educ., v.18, n. 3, p. 24- 40, set/dez 2013. Disponível em: http://www.mariabicudo.com.br/resources/ARTIGOS/A%20questão%20de%20pesquisa%20na%20atitudade%20Fenomenológica.pdf. Acesso em: 22 abr. 2023

CARSON, Rachel Louise. Silent Spring, USA: Ed. Houghton Mifflin, 1962.

DOBSON, Andrew P. et al. Ecology and economicsforpandemicprevention:

Investments toprevent tropical deforestationandtolimit

wildlife trade willprotectagainst future zoonosisoutbreaks. SCIENCE , v. 369, p. 379-381, 2020. Disponível em: https://www.science.org/doi/10.1126/science.abc3189. Acesso em: 22 abr. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Conscientização: Teoria e prática da libertação – Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Centauro, 2008.

FREITAS, Denise et al. A natureza dos argumentos na análise de temas controversos: estudo de caso na formação de pós-graduandos numa abordagem CTS. In: COLÓQUIO LUSO-BRASILEIRO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES. 2006. Braga, Portugal. Anais do III Colóquio Luso-Brasileiro sobre Questões Curriculares, Braga, Portugal, 2006.

JONAS, Hans. Ensaio de uma ética para uma civilização tecnológica. 2ª Reimpressão. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio, 2006.

KLUBER, Tiago Emanuel; BURAK, Dionísio. A fenomenologia e suas contribuições para a Educação Matemática. Práxis Educativa, Ponta Grossa, PR, V. 3, n. 1, p. 95-99, jan/jun./2008.

MELO, Marlene Rios; SILVA, Jaime; MELO SILVA, Ana Licia; Proposta experimental na perspectiva CTS e as dificuldades em sua apropriação por estudantes do curso de licenciatura em Química. Revista Brasileira de Ensino de química, v. 14, n.1, p. 57-70, Jan/jun., 2019.

MELO, Marlene Rios; CHACÓN, Daniel José Puente. As percepções dos licenciandos sobre o curso de formação de professores em educação do campo. Debates emeducação, v. 13, n. especial, 2021.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Coronavirus outbreak highlights need to address threats to ecosystems and wildlife.03 março, 2020. Disponível em: <https://www.unep.org/news-and-stories/story/coronavirus-outbreak-highlights-need-address-threats-ecosystems-and-wildlife>Acessado em Janeiro de 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS – Preventing the next pandemic zoonotic diseases and how to break the chain of transmission. 2020, United Nations Environment Programme ISBN No: 978-92-807-3792-9 Job No: DEW/2290/NA. Acessoemdezembro de 2021.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Six naturefactsrelatedtocoronavirus. Disponível em: <https://www.unep.org/news-and-stories/story/six-nature-facts-related-coronaviruses>Acesso em dezembro de 2021.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Carta da Diretora Executiva Programa das Nações Unidas para o Meio Ambiente PNUMA em 2020. Disponível em :<https://wedocs.unep.org/bitstream/handle/20.500.11822/34917/AN20PT.pdf> Acesso em dezembro de 2021.

PEDRETTI, Erminia; NAZIR, Joanne. Currents in STSE Education: Mapping a Complex Field, 40 Years On. Science Education, 2011. Disponível em:

https://www.researchgate.net/profile/Joanne-Nazir/publication/229885212_Currents_in_STSE_Education_Mapping_a_Complex_Field_40_Years_On/links/5a94201b45851535bcd9daa5/Currents-in-STSE-Education-Mapping-a-Complex-Field-40-Years-On.pdf?origin=publication_detail

Acesso em: 24/04/2023.

REIS, P. R. Os temas Controversos na Educação Ambiental. Proposta em Educação Ambiental, v. 2, n. 1, p. 124-140, 2007.

RIBEIRO, Renata Alves; KAWAMURA, Maria Regina Dubeux;Educação Ambiental e Temas Controversos. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 2, p. 159-170, 2014.

RUDDUCK, Jean. A strategy for handling controversial issues in the secondary school. In: J. J. Wellington (Ed.). Controversial issues in the curriculum. Oxford: Basil Blackwell, p. 6-18, 1986.

Published

2024-02-23

How to Cite

Melo, M. R., & Andrade, T. S. (2024). CONTROVERSIAL ISSUES IN EDUCATION:: Relationships between environmental issues and the emergency of pandemics. Periferia, 16(1), e75629. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.75629

Issue

Section

Articles