QUOTAS FOR BLACKS IN CONTEST TO FILL TECHNICAL POSITIONS AT UFRRJ: a case study
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2023.70432Keywords:
Institutional Racism, Ethnic-Racial Quota Law, Institutional ManagersAbstract
Abstract
Here we direct our analysis to a data collection regarding an ethnic-racial study carried out with public workers from Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ), occupying the position of Administration Assistants, which requires high school knowledge, tracing an a priori and a posteriori comparison to the application of Law 12.990/2014, 2014 and therefore after the implementation of Law 12.711/2012, popularly known as the “Lei de Quotas”. The data were collected at this university, in particular, due not only to the access provided to researchers, since they work at the institution, which simplifies the gathering of concrete and truthful information, which is of extreme essentiality for the proposed investigation, but also because the UFRRJ is located in the Baixada Fluminense, a geographic region that concentrates a significant population of black men and women. The position of Administration Assistant was chosen, because it reunites a significant number of occupants as well as for being one of the key positions for the development of the administrative activities of this university.
Keywords: Institutional Racism, Ethnic-Racial Quota Law, Institutional Managers
References
ANDREWS, George Reid. Negros e Brancos em São Paulo. Tradução: Magda Lopes; revisão técnica e apresentação Maria Lígia Coelho Prado. – Bauru: EDUSC, 1998.
BARTH, Fredrik. Ethnic groups and boundaries. The social organization of culture difference. Boston: Little, Brown and Company, 1969.
BRASIL. Lei 12.990, de 9 de junho de 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L12990.htm Acesso em 15 fev 2016.
BRASIL. Lei 12.288, de 20 de julho de 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Lei/L12288. Acesso em 15 fev 2016.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 2 ed - Rio de Janeiro : Bertrand Brasil, 1998.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. NOGUEIRA, M. A.(org.). Petrópolis: Vozes, 2005.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Tradução Maia Helena Kuhner – 5 ed. – Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007
COMPARATO, F. O Princípio da igualdade e a escola. Cadernos de Pesquisa, n.104, p.47-57, jul. 1998.
DU BOIS, W. E B. The Souls of Black Folk. Greenwich, Conn: Fawcctt Publications, 1961.
DURKHEIM, Émile. Da divisão do trabalho social. / As formas elementares da vida religiosa. In: Coleção Os pensadores. São Paulo, Abril Cultural, 1978.
ERIKSEN, Thomas Hylland. Ethnicity and Nationalism. Anthropological Perspectives. London: Pluto Press 1993
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1982.
FREYRE, Gilberto. Casa grande & senzala. Rio de Janeiro: José Olympio, 1933.
GILROY, Paul. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. Tradução de Cid Knipel Moreira – São Paulo: 34 ed - Rio de Janeiro: Universidade Cândido Mendes, Centro de Estudos Afro-Asiáticos, 2008.
GOMES, Nilma Lino. In Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal 10.639/03. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. (Coleção Educação para Todos)
HASENBALG, Carlos A. Discriminação e Desigualdades Sociais no Brasil. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - Síntese de Indicadores Sociais. Uma análise das condições de vida da população brasileira – 2013.
LOPES, Fernanda http://www.inesc.org.br/biblioteca/publicacoes/artigos/Racismo%20-
%20texto%20do%20Peck.pdf Acesso: 10 jan 2011.
MAGGIE, Yvonne; FRY, Peter. – Cotas Raciais – Construindo um país dividido? Econômica, Rio de Janeiro, v 6, n 1, junho 2004.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento científico: pesquisa qualitativa em saúde. 2a edição. São Paulo/Rio de Janeiro: Hucitec- Abrasco, 1993.
MUNANGA, K. Políticas de ação afirmativas em benefício da população negra no Brasil: um ponto de vista em defesa de cotas. Sociedade e cultura, Vol. 4, Núm. 2, julio-diciembre, 2001, p. 31- 43. Universidade Federal de Goiás – Brasil.
ROSEMBERG, Fulvia. Literatura Infantil e Ideologia. São Paulo: Global, 1985.
SANTOS, Sales Augusto dos. Ação Afirmativa ou a Utopia Possível: O Perfil dos Professores e dos Pós-Graduandos e a Opinião destes sobre Ações Afirmativas para os Negros Ingressarem nos Cursos de Graduação da UnB. Relatório Final de Pesquisa. Brasília: ANPEd/ 2° Concurso Negro e Educação, mimeo, 2002.
SANTOS, Sales Augusto dos. Movimentos negros, educação e ações afirmativas. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade de Brasília (UnB), Brasília, jun. 2007.
SILVA, Ana Célia da. A desconstrução da discriminação no livro didático. In Superando o Racismo na escola. 2ª edição revisada / Kabengele Munanga, organizador. – [Brasília]: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.
SILVA, Paulo Vinícius Baptista. O racismo discursivo e avaliações do programa nacional de livros didáticos. InterMeio: revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, MS, v. 12, n. 24, p. 6-29, jul.-dez./2006.
SILVÉRIO, Valter Roberto. Ação afirmativa e o combate ao racismo institucional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, n. 117, p. 219-246, novembro/2002.
SILVÉRIO, Valter Roberto. Ação Afirmativa: percepção da "Casa Grande" e da
“Senzala". Perspectivas (São Paulo), São Paulo, v. 26, p. 57-79, 2003.
SILVÉRIO, Valter Roberto. Negros em movimento: a construção da autonomia pela afirmação de direitos. In: BERNARDINO, J.; GALDINO, D. (Orgs.). Levando a raça a sério: ação afirmativa e universidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2004. p.39-70.
SISS, Ahyas. Negros, Cotas e Ação Afirmativa: razões históricas. Rio de Janeiro: Quartet, 2003.
WEBER, Max. Ensaios de sociologia. 5. ed. -. Rio de Janeiro: LTC Ed., 1982.
WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Tradução de: BARBOSA, Regis; BARBOSA, Karen Elsabe. Vol.I. Brasília: UNB, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).