APRESENTAÇÃO DO DOSSIÊ
DISCURSOS E PRÁTICAS ESTÉTICO-SOCIAIS, COMUNICACIONAIS E EDUCACIONAIS NAS PERIFERIAS DO BRASIL E DO SUL GLOBAL: sentidos, imaginários e vivências nas margens
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.88687Abstract
.
References
ANZALDÚA, Gloria. Borderlands/La Frontera: the new mestiza. 4. ed. San Francisco: Aunt Lute Books, 2012.
BHABHA, Homi K. The location of culture. London: Routledge, 1994.
CANDIDO, Antonio. Vários escritos. Rio de Janeiro: Outro sobre azul, 2011.
CASTELLS, Manuel. Communication power. Oxford: Oxford University Press, 2009.
CASTRO ROCHA, João César. O direito à leitura literária. In: PINHEIRO, Marta Passos et. al. (Org.) Linguagens e tecnologias: arte, ensino e edição. Presidente Prudente: CNPq Conte, 2020, p. 34-58.
CELINA, Lindanor. Eram seis assinalados. Belém: CEJUP, 1994.
EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. São Paulo: Pallas, 2014.
FERRÉZ. Terrorismo literário. In: FERRÉZ (org.). Literatura marginal: talentos da escrita periférica. São Paulo: Agir, 2005.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.
HALL, Stuart. Representation: cultural representations and signifying practices. 2. ed. London: SAGE, 2013.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
JACOMEL, Mirele Carolina Werneque. Relações de poder e a literatura brasileira. Revista Grifos, v. 18, n. 26, p. 7-16, 2009.
KARNOPP, Lodenir. Literatura surda. ETD – Educação temática digital, v. 7, n. 2, p. 98-109, 2006.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez; Distrito Federal: Unesco, 2000.
PEIXOTO, Janaína Aguiar. A tradição literária no mundo visual da comunidade surda brasileira. João Pessoa: CCTA, 2020.
SILVA, Paulo Vinicius Baptista da; BORBA, Carolina dos Anjos de. Políticas Afirmativas na Pesquisa Educacional. Educ. Rev., Curitiba, v. 34, n. 69, p. 151-191, 2018.
SIMON, Herbert A. The sciences of the artificial. 3. ed. Cambridge: MIT Press, 1996.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Can the subaltern speak?. In: NELSON, Cary;
GROSSBERG, Lawrence. Marxism and the interpretation of culture. London: Macmillan, 1988. p. 271-313.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? 1. ed. Trad. Sandra Regina Goulart Almeida; Marcos Pereira Feitosa; André Pereira. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2010.
VAZ, Sérgio. Literatura das ruas. In: VAZ, Sérgio. Literatura, pão e poesia. São Paulo: Global, 2011.
VICTORA, Cesar G.; MOREIRA, Carmen B. Publicações científicas e as relações Norte-Sul: racismo editorial? Revista de Saúde Pública, v. 40, p. 36-42, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).