COUNTERCOLONIZE:

errant creation and philosophically childlike (self)questioning. Inspirations in Nego Bispo's quilombola thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2025.88629

Keywords:

Pensamiento quilombola, Creación errante, Nego Bispo, Filosofía niña del preguntar(se), Contracolonizar

Abstract

In this text, we analyze an interview conducted in November 2021 with the prominent quilombola intellectual Nego Bispo. In this valuable testimony, Nego Bispo offers an incisive critique of hegemonic institutionalized education, highlighting its limitations and exclusions. Through a moving autobiographical narrative, he invites us to imagine and build a world where pedagogical spaces and relationships can be experienced in a freer, more creative way, and connected to community realities, valuing the cosmoperception of the Afro-confluent and indigenous peoples of Abya Yala and their important contribution to the dialogue on other meanings for education. Thus, inspired by Nego Bispo's reflections and his counter-colonizing pedagogy, we propose the principles of what we call “errant creation” and “childlike philosophy of the question”. This proposal challenges traditional forms of teaching, promoting learning through constant questioning and recognition of collective knowledge, seeking to open paths for new forms of coexistence and learning. As Nego Bispo teaches us, colonial thought and its words dominate us. Thus, it is necessary to create, in addition to a new vocabulary, a new grammar for our imaginations and, along with them, other educational lives. It is in this context that we present an “errant and philosophically childlike creation in the (self)questioning” in the search for new meanings in Abya Yala.

Author Biographies

Ceane Andrade Simões, Universidade do Estado do Amazonas

Ceane Andrade Simões é Pedagoga. Atualmente é professora da área de Políticas Públicas em Educação, Gestão Democrática e Currículo da Educação Básica da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), atuando nos cursos de licenciatura dessa instituição. É Mestra em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), na área de concentração Processos formativos e Desigualdades sociais, tendo como campo de interesse de estudo os cotidianos escolares e suas práticas curriculares emancipatórias. É doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Pará (UFPA), na linha de Educação, Sociedade e Cultura. Faz parte desde o ano de 2015 do movimento de famílias pela Educação Integral e Democrática no Amazonas, por meio do Coletivo Escola Família Amazonas (CEFA), apoiando experiências emancipatórias de educação e as suas comunidades, com foco nas escolas públicas e na construção de processos de autonomia educativa e relações horizontais e democráticas na escola de educação básica. Tem participado ativamente de experiências de educação democrática em Manaus e no Brasil por meio da Rede de Escolas Transformadoras e da Rede Brasileira por Instituições Educativas Socialmente Justas e Aldeias, Campos e Cidades que Educam (REDHUMANI). Atua no Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas em Educação GEPPPE. Já foi Coordenadora de Apoio ao Ensino da Pró-Reitoria de Ensino de Graduação (PROGRAD/UEA) e atualmente é dirigente sindical, exercendo o cargo de Secretária de Comunicação do Sindicato dos Docentes da Universidade do Estado do Amazonas (Sind-UEA). É mãe de um adolescente e militante socialista.

Walter Omar Kohan, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Full Professor of Philosophy of Education at the State University of Rio de Janeiro (Brazil). Senior Research member of CNPQ, FAPERJ, and CAPES, Brazilian Ministry of Education. Former President of the International Council for Philosophical Inquiry with Children (ICPIC) and, since 2005, has been the co-editor of Childhood & Philosophy, (http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood). Since 2002, he organizes the Biennial International Colloquiums of Philosophy and Education in Rio (last: filoeduc.org/12cife). Main books in English, Philosophy and Childhood: Critical Perspectives and Affirmative Practices. (Palgrave, 2014); Childhood, Education And Philosophy: New Ideas For An Old Relationship (Routledge, 2015); The Inventive Schoolmaster (Sense, 2015); Thinking, Childhood, and Time: Contemporary Perspectives on the Politics of Education (edited with Barbara Weber; Lexington, 2020); Paulo Freire. A philosophical biography (Bloomsbury, 2021). Last books in Portuguese: Paulo Freire um menino de 100 anos (NEFI, 2021, free download at filoeduc.org/editora); A viagem dos sonhos impossíveis (Autêntica, 2022).

References

BISPO DOS SANTOS, Antônio. A terra dá, a terra quer. São Paulo: Ubu; Piseagrama, 2023a.

BISPO DOS SANTOS, Antônio. Colonização, Quilombos: modos e significações. Brasília: INCTI/UnB, 2015.

BISPO DOS SANTOS, Antônio. Início, meio, início. In: SANTOS, Antônio Bispo dos et al. Quatro Cantos. São Paulo: N-1 Edições, 2022. v. 1.

BISPO DOS SANTOS, Antônio. Entrevista com autor 2. São João do Piauí, PI, 17/11/2021. No prelo.

BISPO DOS SANTOS, Antônio. Somos da terra. In: CARNEVALLI, Felipe et al. (org.). Terra: antologia afro-indígena. São Paulo: Ubu Editora; Belo Horizonte: PISEAGRAMA, 2023b.

BISPO DOS SANTOS, Antônio; KOHAN, Walter Omar; PEREIRA JUNIOR, Geraldo. Entrevista com Nego Bispo: “Eu lhe ensinei tudo que eu sabia, mas eu não sabia tudo que eu queria lhe ensinar”. Trans/Form/Ação, Marília, SP, v. 48, p. e025053, 2025. DOI: 10.1590/0101-3173.2025.v48.n1.e025053. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transformacao/article/view/17036. Acesso em: 23 maio. 2025.

CARNEVALLI, Felipe et al. (org.). Terra: antologia afro-indígena. São Paulo: Ubu Editora; Belo Horizonte: PISEAGRAMA, 2023.

COUTO, Mia. E se Obama fosse africano? e outras interinvenções. Ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

DAOU, Ísis. Da revolta ao sonho: um relato de pesquisa sobre imagens e imaginações em torno da bandeira do Brasil. Recorte, set. 2024, Disponível em: https://revistarecorte.com.br/artigos/da-revolta-ao-sonho-um-relato-de-pesquisa-sobre-imagens-e-imaginacoes-em-torno-da-bandeira-do-brasil/. Acesso em: 14 dez. 2024.

FREIRE, Paulo. Última entrevista de Paulo Freire. PUC-SP, São Paulo, 17 mar. 1997. Disponível em: https://youtu.be/Ul90heSRYfE?si=sMaCxDL9Qvta8amK. Acesso em: 31 mai. 2024.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

HINO à Bandeira do Brasil. Letra: Olavo Bilac. Compositor: Francisco Braga. Rio de Janeiro, 1906.

KOHAN, Walter Omar. Paulo Freire: um menino de 100 anos. Rio de Janeiro: NEFI, 2021.

KOHAN, Walter Omar. Paulo Freire mais do que nunca. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.

KOHAN, Walter Omar. Uma viagem de sonhos impossíveis. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.

RIBS, Matheus. Refundar o país, demarcar territórios. 18 set. 2020. Instagram: @o.ribs. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CI8rofUsTZF/?igsh=ZjV4bjFhb2g0ZDVk. Acesso em: 1 jun. 2024.

RODRÍGUEZ, Simón. Inventamos ou erramos. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

Published

20.10.2025

How to Cite

Simões, C. A., & Omar Kohan, W. (2025). COUNTERCOLONIZE:: errant creation and philosophically childlike (self)questioning. Inspirations in Nego Bispo’s quilombola thinking. Periferia, 17(1), e88629. https://doi.org/10.12957/periferia.2025.88629

Issue

Section

Articles