CHALLENGES AND PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN THE EARLY YEARS

review of the results of the Basic Education Assessment System 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87692

Keywords:

Educational Inequalities;, Performance in Mathematics; , SAEB 2023; , Basic Education.

Abstract

This article examines inequalities in performance in Mathematics in the initial

years of Elementary School, based on the results of SAEB 2023. The objective is to investigate how regional and socioeconomic factors influence learning in Mathematics and understand the implications of these inequalities for basic education in Brazil. Using a quantitative approach, the methodology includes analysis of SAEB 2023 data, covering different regions of the country and focusing on disparities in student performance. The results show significant variations between regions, with the Southeast and South achieving proficiency averages higher than the national one, while the North and Northeast present lower performances. Inequalities are attributed to factors such as inadequate school infrastructure and unequal access to educational resources. The study concludes that more equitable public policies are needed to improve performance in Mathematics and promote quality basic education in all regions.

Author Biography

Renato Carneiro da Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); licenciando em Matemática pela UniceSumar, graduado em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará. Líder do Laboratório de Pesquisa e Extensão em Educação Matemática, LabEduc+.

References

BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Zákia. Os efeitos das diferentes formas de capital no desempenho escolar: um estudo à luz de Bourdieu e Passeron. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/GbzRVcsL7L6PVNx3mxtdFkQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 ago. 2024.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 20 ago. 2024.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf Acesso em: 20 ago. 2024.

D'AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREITAS, Luiz Carlos de. Caminhos da avaliação de sistemas educacionais no Brasil: o embate entre a cultura da auditoria e a cultura da avaliação. In: BAUER, Adriane; GATTI, Bernadete Angelina; TAVARES, Maria Rita (Org.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: origens e pressupostos. Florianópolis: Insular, 2013. p. 147-176.

LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2002.

LORENZATO, Sergio. A matemática da BNCC. Campinas: Mercado de Letras, 2018.

LORENZATO, Sergio. A Prática Profissional do Professor de Matemática. Campinas: Autores Associados, 2006a.

LORENZATO, Sergio. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, Sergio (org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006b.

LORENZATO, Sergio. O professor de matemática: formação, competências e práticas. Campinas: Autores Associados, 2006c.

LÜCK, Heloísa. Gestão escolar e qualidade do trabalho pedagógico. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: fundamentação e práticas. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MAIA, Leite Dennys. Aprendizagem docente sobre estruturas multiplicativas a partir de uma formação colaborativa apoiada em tecnologias digitais. 2017. 195f. Tese (Doutorado em Educação. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/21156/1/2016_tese_dlmaia.pdf. Acesso em: 15 ago. 2024.

NUNES, Terezinha; BRYANT, Pete. Crianças fazendo matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 2006.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

SFARD, Anna. Thinking as communicating: human development, the growth of discourses, and mathematzing. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da Educação Matemática crítica. São Paulo: Papirus, 2008.

SOUSA, Maria Lília Imbiriba; SOARES,Lucas de Vasconcelos. Avaliação educacional ou política de resultados? Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 3, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951. Acesso em: 13 set. 2024.

SOUZA, Maria José Araújo. Informática Educativa na Educação Matemática: estudo de Geometria no ambiente do Software Cabri-Géomètre. 2001. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2001. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/47819/1/2001_dis_mjasouza.pdf Acesso em: 13 ago. 2024.

Published

03.02.2025

How to Cite

Silva, R. C. da. (2025). CHALLENGES AND PERFORMANCE IN MATHEMATICS IN THE EARLY YEARS: review of the results of the Basic Education Assessment System 2023. Periferia, 17(1), e87692. https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87692

Issue

Section

Articles