CHILD DEVELOPMENT:

a case study in Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87687

Keywords:

Literacy; , Beginning teacher;, Challenges.

Abstract

This research aims to analyze child development, based on a case study, identifying and evaluating the main factors that influence the child's formation, as well as the educational interventions necessary to assist in this development. The methodology adopted has a qualitative approach, and, to collect data, an interview was carried out with the biological mother of a child. Subsequently, a framework for the infant's development was created, permeated by social, biological, environmental, cultural, historical and psychological dimensions. In this sense, the analyzes focused on three main aspects, which stood out as influential in the child development of the case in question: speech stimulation, the single-parent family composition and domestic violence. In addition, reflections were made on educational interventions relevant to the table presented. By way of summary, it is highlighted that family and school education play a central role in the entire process of child development.

Author Biographies

Anna Carollina Dias Ripardo, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Graduanda do 5º período do curso de Pedagogia da Universidade Estadual Vale do Acaraú – UVA, bolsista de iniciação científica pelo PROVIC (Programa de Bolsa Voluntária de Iniciação Científica) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto) Biográficas – GEPAS.

Andrea Abreu Astigarraga, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Pós-Doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010). Atualmente é professora associada na Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). É coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto) Biográficas - GEPAS.

References

ENDERLE, Carmem. Psicologia do desenvolvimento: o processo evolutivo da criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

FELIPE, Jane. O desenvolvimento infantil na perspectiva sociointeracionista: Piaget, Vygotsky, Wallon. In: CRAIDY, Carmem Maria; KAERCHER, Gládis. E (Org.). Educação Infantil: pra que te quero. Porto Alegre: Artmed, 2007, p. 27-38.

FIGUEIREDO, Bárbara; LAMELA, Diogo. Parentalidade e Coparentalidade: conceitos básicos e programas de intervenção. In: LIMA, Vânia Sousa (Org.). In: Clínica Universitária de Psicologia: contributos para a prática psicológica. Porto: Universidade Católica Editora, 2014, p. 151-172.

FONSECA, André Dioney; COLARES, Anselmo Alencar; COSTA, Sinara Almeida da. Educação infantil: história, formação e desafios. Educação & Formação, [S. l.], v. 4, n. 12, p. 82–103, 2019. DOI: 10.25053/redufor.v4i12.1270. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270. Acesso em: 11 set. 2024.

GOLDSCHMIED, Elinor; JACKSON, Sonia. Educação de 0 a 3 anos: o atendimento em creche. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

LINARD, Arnaldo Mecias; SILVA, Loiva das Graças Soares; GONÇALVES, Francisca Valda; BATISTA, Eraldo Carlos. A Estimulação da Fala no Desenvolvimento das Competências Cognitivas e Comunicativas da Criança. Revista Mundi Sociais e Humanidades, Curitiba, v. 3, n. 3, p. 1-18, 2018. Disponível em: https://revistas.ifpr.edu.br/index.php/mundisociais/article/view/712/546. Acesso em: 10 ago. 2024.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013.

MELO, Sheila Caroline Hnediuk de; MARIN, Angela Helena. Influência das Composições Familiares Monoparentais no Desenvolvimento da Criança: revisão de literatura. Revista da SPAGESP, v. 17, n. 1, p. 4-13, 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5535402. Acesso em: 10 ago. 2024.

PIVATTO, Wanderley; SILVA, Sani de Carvalho Rutz da. O Papel da Oralidade sob a Perspectiva Vygotskiana: breve revisão teórica e apresentação de iniciativas para valorização da oralidade. Caderno Pedagógico, v. 11, n. 2, p. 113-123, 2014. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article /view/1243. Acesso em: 10 ago. 2024.

RODRIGUES, Dionete Tatiane Rodrigues. A violência Doméstica e seus Impactos no Desenvolvimento Infantil. 51f. Monografia (Curso de Especialização em Saúde Mental) – Pós-Graduação em Dependência Química – Faculdades Integradas de Taquara, Taquara, 2012.

SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, v. 25, n. 1, p. 5-17, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/89tX3SGw5G4dNWdHRkRxrZk/. Acesso em: 10 ago. 2024.

Published

04.02.2025

How to Cite

Ripardo, A. C. D., & Astigarraga, A. A. (2025). CHILD DEVELOPMENT:: a case study in Ceará. Periferia, 17(1), e87687. https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87687

Issue

Section

Articles