CHILD DEVELOPMENT:
a case study in Ceará
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87687Keywords:
Literacy; , Beginning teacher;, Challenges.Abstract
This research aims to analyze child development, based on a case study, identifying and evaluating the main factors that influence the child's formation, as well as the educational interventions necessary to assist in this development. The methodology adopted has a qualitative approach, and, to collect data, an interview was carried out with the biological mother of a child. Subsequently, a framework for the infant's development was created, permeated by social, biological, environmental, cultural, historical and psychological dimensions. In this sense, the analyzes focused on three main aspects, which stood out as influential in the child development of the case in question: speech stimulation, the single-parent family composition and domestic violence. In addition, reflections were made on educational interventions relevant to the table presented. By way of summary, it is highlighted that family and school education play a central role in the entire process of child development.
References
ENDERLE, Carmem. Psicologia do desenvolvimento: o processo evolutivo da criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FELIPE, Jane. O desenvolvimento infantil na perspectiva sociointeracionista: Piaget, Vygotsky, Wallon. In: CRAIDY, Carmem Maria; KAERCHER, Gládis. E (Org.). Educação Infantil: pra que te quero. Porto Alegre: Artmed, 2007, p. 27-38.
FIGUEIREDO, Bárbara; LAMELA, Diogo. Parentalidade e Coparentalidade: conceitos básicos e programas de intervenção. In: LIMA, Vânia Sousa (Org.). In: Clínica Universitária de Psicologia: contributos para a prática psicológica. Porto: Universidade Católica Editora, 2014, p. 151-172.
FONSECA, André Dioney; COLARES, Anselmo Alencar; COSTA, Sinara Almeida da. Educação infantil: história, formação e desafios. Educação & Formação, [S. l.], v. 4, n. 12, p. 82–103, 2019. DOI: 10.25053/redufor.v4i12.1270. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1270. Acesso em: 11 set. 2024.
GOLDSCHMIED, Elinor; JACKSON, Sonia. Educação de 0 a 3 anos: o atendimento em creche. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
LINARD, Arnaldo Mecias; SILVA, Loiva das Graças Soares; GONÇALVES, Francisca Valda; BATISTA, Eraldo Carlos. A Estimulação da Fala no Desenvolvimento das Competências Cognitivas e Comunicativas da Criança. Revista Mundi Sociais e Humanidades, Curitiba, v. 3, n. 3, p. 1-18, 2018. Disponível em: https://revistas.ifpr.edu.br/index.php/mundisociais/article/view/712/546. Acesso em: 10 ago. 2024.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: E.P.U., 2013.
MELO, Sheila Caroline Hnediuk de; MARIN, Angela Helena. Influência das Composições Familiares Monoparentais no Desenvolvimento da Criança: revisão de literatura. Revista da SPAGESP, v. 17, n. 1, p. 4-13, 2016. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5535402. Acesso em: 10 ago. 2024.
PIVATTO, Wanderley; SILVA, Sani de Carvalho Rutz da. O Papel da Oralidade sob a Perspectiva Vygotskiana: breve revisão teórica e apresentação de iniciativas para valorização da oralidade. Caderno Pedagógico, v. 11, n. 2, p. 113-123, 2014. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article /view/1243. Acesso em: 10 ago. 2024.
RODRIGUES, Dionete Tatiane Rodrigues. A violência Doméstica e seus Impactos no Desenvolvimento Infantil. 51f. Monografia (Curso de Especialização em Saúde Mental) – Pós-Graduação em Dependência Química – Faculdades Integradas de Taquara, Taquara, 2012.
SOARES, Magda. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, v. 25, n. 1, p. 5-17, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/89tX3SGw5G4dNWdHRkRxrZk/. Acesso em: 10 ago. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).