BETWEEN THE MOTHER AND THE NANNY:
Marks of racial and gender relations in care work in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87661Keywords:
Care; , Early Childhood Education; , Gender; , Race; , Motherhood.Abstract
Care relationships are part of the curriculum in Early Childhood Education, are foreseen in legal documents, and also occur in everyday actions within this context. Caring for babies and young children reenacts, in different ways, attitudes considered feminine and, primarily, maternal, but also involves functions historically assigned to enslaved Black bodies, who were held responsible for taking care of children. This article draws on material collected in the doctoral thesis “Curriculum and Motherhood: Race, Gender, and Care in Early Childhood Education” to produce a theoretical composition using Black feminism, Collins' (2022) concept of images of control, in dialogue with the representations of Black women narrated by Lélia Gonzalez (2019), and discussions on motherhood with the following purposes: a) to problematize how gender and racial relations are intertwined in the subjectivation processes of teachers in this field, producing them as women who are desirably mothers and/or nannies, depending on the color of their skin; b) to argue that the act of caring itself is constructed as a subaltern action due to its characteristics and the professionals responsible for carrying it out.
References
BADINTER, Elisabeth. Um amor conquistado: o mito do amor materno. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução nº 05, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: dezembro, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEB, 2018
BUENO, Winnie. Imagens de controle: um conceito do pensamento de Patricia Hill Collins. Porto Alegre: Editora Zouk, 2020.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Editora José Olympio, 2018.
COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo, 2019.
COLLINS, Patricia Hill. Política sexual negra: afro-americanos, gênero e o novo racismo. Rio de Janeiro: Via Verita, 2022.
DÍAZ-BENÍTEZ, María Elvira. Vidas negras: pensamento radical e pretitude. In. BARZAGHI, Carla; PATERNIANI, Stella Z.; ARIAS, André. Pensamento negro radical. São Paulo: Crocodilo, 2021. p. 07-26.
FEDERICI, Silvia. O patriarcado do salário: notas sobre Marx, gênero e feminismo. Volume 1. São Paulo: Boitempo, 2021.
GALLEGO, Diego Carmona. La resignificación de la noción de cuidado desde los feminismos de los años 60 y 70. En-claves del pensamiento, v. 13, n. 25, p. 104-127, 2019. Disponível em: <https://www.scielo.org.mx/pdf/enclav/v13n25/2594-1100-enclav-13-25-104.pdf> Acesso em: 28/12/2024
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In HOLLANDA, Heloísa Buarque de. Pensamento Feminista brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 237-256.
HARTMAN, Saidiya. O ventre do mundo: dois ensaios de Saidiya Hartman. In: BARZAGHI, Carla (org.). A sedução e O ventre do mundo: dois ensaios de Saidiya Hartman. São Paulo: Crocodilo, 2022. p. 123-143.
RIBEIRO, Djamila. A perspectiva do feminismo negro sobre violências históricas e simbólicas. Geledes: Brasil. Publicado em: 05 ago. 2015. Disponível em: <https://www.geledes.org.br/a-perspectiva-do-feminismo-negro-sobre-violencias-historicas-e-simbolicas/> . Acesso em: 30/12/2024.
SCHIEBINGER, Londa. Mamíferos, primatologia, sexologia. In: PORTER, Roy; MIKULAS, Teich. (org.). Conhecimento sexual, ciência sexual. São Paulo: Editora da Unesp, 1998. p. 219-246.
SODRÉ, Muniz. O fascismo da cor: uma radiografia do racismo nacional. Petrópolis: Vozes, 2023.
SPILLERS, Hortense J. Bebê da mamãe, talvez do papai: uma gramática estadunidense. In: BARZAGHI, Carla; PATERNIANI, Stella Z.; ARIAS, André. Pensamento negro radical. São Paulo: Crocodilo, 2021. p. 29-69.
TELLES, Lorena Ferres. Mães e amas de leite nas malhas dos interesses escravistas: mercado urbano de aluguel, abandono e morte de bebês ingênuos no Rio de Janeiro (1871-1880). In: MACHADO, Maria Helena P. T. et. al. (org.) Ventres livres?: Gênero, maternidade e legislação. São Paulo: Editora Unesp, 2021. p. 41-61.
VIECELI, Leonardo. Professor de pré-escola ganha o pior salário e médico lidera ranking; veja lista completa. Jornal Folha de São Paulo. 17 de outubro de 2023. Disponível em: < https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2023/10/veja-os-melhores-e-os-piores-salarios-das-profissoes-com-ensino-superior.shtml > Acesso em: 18 de outubro de 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).