EXPERIENCES, INCOMPLETENESS AND ENCOUNTERS WITH DIFFERENCE:

dialogues with learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87642

Keywords:

Educational practices; , Geography Teaching;, Learning community;, Bakhtinian studies;, Historical-cultural theory.

Abstract

The text discusses issues relating to learning processes and methodological choices, based on the subject Educational Practices II in Geography. It is an account of experiences, with an emphasis on the concepts in the syllabus, the organization of the analytical axes and their respective developments. The methodological proposal presents a dialog with the concept of a learning community and with an introduction to research, launching into a conceptual constellation, based on authors who offer analytical possibilities that are congruent with the proposal. It assumes that dialogue, enunciation and attentive listening are essential acts in learning processes, crossed in the space organized in the concept of a conversation circle. To that extent, the choice of aesthetic intercessors acts as a sigh of other evaluative relationships. Nevertheless, there are silent refusals of the proposal, highlighted by the involuntary mechanization found in the enunciations. The article is inconclusive, the reflective provocations suggested here are procedural, and the pedagogical suggestions, the methodological choices are still particularities of individual choices and, therefore, the commitment to the educational act, taking into account human development, is an ethical choice, in other words, a responsible act that each professional assumes based on their choices.

Author Biographies

Ana Cláudia Carvalho Giordani, Universidade Federal Fluminense

Doutora em Geografia pela UFRGS, professora do departamento e do Programa de Pós-graduação em Geografia da de Geografia da UFF.

Luiz Miguel Pereira, Faculdade de Educação Tecnológica do Estado do Rio de Janeiro - FAETERJ

 Doutor em Educação pela UFF, Pós-doutorando em Geografia pela UFF.

References

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo. Martins Fontes, 2003.

BARBIER, Reneé. A escuta sensível em educação. In: ANPEd, 5., 1992, Caxambu. Cadernos ANPEd. Porto Alegre: Anped, 1993.

BENJAMIN, Walter. Experiência e Pobreza. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. São Paulo. Brasiliense, 1994.

COLLINS, Patrícia Hill e BILGE Sirma. Interseccionalidade. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2020.

CORAZZA, Sandra Mara. Caderno de Notas 3: Didaticário de criação: aula cheia. Coleção Escrileituras. Porto Alegre: UFRGS, 2012. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1hb94QRyPfDmKPhstrzCwCq24Q3ys1niZ/view

Acesso em: 15 jul. 2024.

DELEUZE, Gilles. Conversações. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2013.

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos. Pedro & João Editores, 2015.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Universidade São Francisco. 15. ed. 2005.

HOOKS, Bell. Ensinado a transgredir: a educação como prática de liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

MELLO, Marisol, Barenco e MIOTELLO, Waldemir. Questões bakhtinianas para uma Heterociência humana. Revista Teias. Rio de Janeiro. v. 13, n. 31. Maio/Ago. 2013. Disponível em: https://www.e- publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/24340/17318. Acesso em: 15 jul. 2024.

PEREIRA, Luiz Miguel. A influência do pensamento filosófico de Spinoza na

elaboração da teoria histórico-cultural por Vigotski: um breve panorama. In: COSTA, Bruno Muniz Figueiredo; LOPES, Jader Janer Moreira; PEREIRA, Luiz Miguel. [Orgs.] A ciência romântica de Luria: contextos de uma época e estudos contemporâneos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022.

ROSA, João Guimarães. A terceira margem do rio. In: ROSA, João Guimarães. Primeiras estórias. Rio de Janeiro. Nova Fronteira, 2001.

SPINOZA, Benedictus de. Ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

TODOROV, Tzevetan. Prefácio à edição francesa. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes. 2011.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Imaginação e Criação na infância: ensaio psicológico livro para professores.Trad. Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Quarta aula: a questão do meio na pedologia. Tradução de Márcia Pileggi Vinha. Psicologia USP, São Paulo, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/4VnMkhXjM8ztYKQrRY4wfYC/?lang=pt. Acesso em: 17 jul. 2024.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. Manuscrito de 1929. Educação & Sociedade. Campinas, ano XXI, n. 71, Julho/2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/hgR8T8mmTkKsNq7TsTK3kfC/?form. Acesso em: 17 jul. 2024.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. El desarrollo de los processos psicológicos superiores. Barcelona ES. Editorial Crítica. 2008.

VOLOCHÍNOV, Valentin Nikolaievich. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos. Pedro & João Editora. 2010.

Published

24.04.2025

How to Cite

Giordani, A. C. C., & Pereira, L. M. (2025). EXPERIENCES, INCOMPLETENESS AND ENCOUNTERS WITH DIFFERENCE: : dialogues with learning . Periferia, 17(1), e87642. https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87642

Issue

Section

Dossier