EQUALITY AS A PROBLEM

education, school, and difference

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87245

Keywords:

Inequality, Time, School, Difference, Future

Abstract

This article aims to complicate the relationship between school and equality, which, as it resonates through educational discourse, presents itself as a constitutive problem in these relations. Education, school, and difference are entangled in the struggle for equality, seen as a central commitment of education and a goal to be achieved by the school. Through a theoretical effort, the argument is made that this commitment reinforces the maintenance and reproduction of inequalities, becoming an unattainable promise while promoting a conception of difference reduced to diversity. In contrast, the text offers a new horizon of thought, in dialogue with philosophy, to consider difference without separability and the school as a space-time of life production. This perspective highlights how the issue of equality reinforces the colonial salvation fantasy and upholds a futuristic project that perpetuates this problem.

Author Biography

Victor Pereira de Sousa, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

 Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) e mestre em Geografia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ).

References

BURBULES, Nicholas. Uma gramática da diferença: algumas formas de repensar a diferença e a diversidade como tópicos educacionais. In: GARCIA, Regina; MOREIRA, Antonio (Orgs.). Currículo na contemporaneidade, incertezas e desafios. São Paulo: Editora Cortez, 2018.

BUTLER, Judith. Quadros de Guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2020.

COIMBRA, Cecília. Fragmentos de memórias malditas: invenção de si e de mundos. São Paulo: N-1 edições, 2021.

FERREIRA DA SILVA, Denise. A Dívida Impagável. São Paulo: Casa do Povo, 2019.

FERREIRA DA SILVA, Denise. Homo modernus. Rio de Janeiro: Cobogó, 2022.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

HARAWAY, Donna. Ficar com o problema. São Paulo: n-1 edições, 2023.

LOPES, Eliane Teixeira. Da sagrada missão pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

LÓPEZ, Maximiliano. Skolé e igualdade. In: LARROSA, Jorge (Org.). Elogio da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

MACEDO, Elizabeth. Currículo, cultura e diferença. In: LOPES, Alice; ALBA, Alicia (Orgs.). Diálogo curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2018.

PAGOTTO-EUZEBIO, Marcos. A escola como um problema filosófico. In: GALLO, Silvio; MENDONÇA, Samuel (Org.). A escola: problema filosófico. São Paulo: Parábola, 2020.

SAAVEDRA, Carola. O mundo desdobrável. Belo Horizonte: Relicário, 2021.

SOUSA SANTOS, Boaventura. Por uma concepção multicultural de direitos humanos. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 48, p. 11-32, 1997.

VIDARTE, Paco. Ética bixa. São Paulo: n-1 edições, 2019.

Published

24.04.2025

How to Cite

Pereira de Sousa, V. (2025). EQUALITY AS A PROBLEM: education, school, and difference. Periferia, 17(1), e87245. https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87245

Issue

Section

Dossier