COLLECTIVE PEDAGOGICAL WORK CLASSES (CPWC):
Digital Literacy And Teacher Training In Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87057Keywords:
ATPC; , Pandemic; , Technology; , Teacher Training.Abstract
This article aims to focus on the analyze the training promoted in collective work meetings, and how these contributed, according to the teacher's perspective, to strengthen, enrich and support these professionals for the challenges caused by the pandemic context, in the digital age. To this end, we analyzed the first impacts arising from the contexto of the Covid-19 pandemic related to teacher’s digital literacy, as well as the strategies used, the main difficulties faced and advances in relation to the handling of these resources. We took the research of bibliographic analysis based on the main strands of theoretical foundation to try to understand these transformations. To this end, we will use a methodology with a qualitative approach and bibliographic nature (Prodanov and Ernani, 2013); (Ludke & André, 2018). For this, we will rely on the theoretical contribution of (Castlls, 2021); (Freitas, 2010) and (Pretto; Bonilla, Sena, 2020). The main changes analyzed in the light of technological transformations will be analyzed and how Basic Education teachers managed to interact in the moments of ATPC pedagogical work class so that the in-service training of these professionals was not harmed or stagnated due to the damage caused by the Pandemic context. The results point to the breaking of paradigms and the use of digital technologies that until then the school still resisted using as a tool for training and continuation of studies.
References
ARRUDA, E. P. EDUCAÇÃO REMOTA EMERGENCIAL: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista De Educação a Distância, v. 7, n. 1, 257-275, 2020. Disponível em:
https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 12 abr. 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdfAcesso em: 20 maio 2022.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. 23. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (Orgs.) Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
FREITAS, M. T. Letramento Digital e Formação de Professores. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.26, n.03, p.335-352, dez. 2010. Disponível em: 15 -_Layout 1 (scielo.br). Acesso em: 15 out.2024.
GATTI, A. B. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 20 abr. 2023.
GIRARDELLO, G.; FANTIN, M.; PEREIRA, R. S. Crianças e mídias: três polêmicas e desafios contemporâneos. Cadernos CEDES (UNICAMP) Impresso, v. 41, p. 33-43, 2021. Disponível em: SciELO - Brasil - CRIANÇAS E MÍDIAS: TRÊS POLÊMICAS E DESAFIOS CONTEMPORÂNEOS. Acesso em: 20 abr. 2023.
KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Tradução de Petrilson Pinheiro. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U, 2018.
MARQUES, I. B. A.S. A formação do professor de língua portuguesa: projetos de letramento, agência e empoderamento. In: KLEIMAN, A. B.; ASSIS, J. A. Os Significados e Ressignificações do Letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016. Coleção Letramento, Educação e Sociedade.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 21ª ed. Campinas, SP. Editora Papirus, 2013. (Coleção Papirus Educação).
Oliveira, R. S. Inserção da TDIC em atividades pedagógicas: desafios empreendidos durante a pandemia do Covid-19. Dissertação de mestrado - Faculdade de Filosofia e Ciências - Marília, 127 p. 2023. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/243088. Acesso em: 19 jun. 2023.
PIMENTA, S G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência: diferentes concepções. Revista Poiesis Pedagógica. PPGEDUC. Universidade Federal de Goiás, Catalão, Goiás, 2006, v.3, n.3. Disponível em: ESTÁGIO E DOCÊNCIA: DIFERENTES CONCEPÇÕES | Poíesis Pedagógica (ufcat.edu.br). Acesso em: 20 jun. 2023.
PRETTO, N. de L.; BONILLA, M. H S.; SENA, I. P. F. de S. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Salvador: Edição do autor, 2020.
PRETTO, N. de L. Educação, culturas e hackers. In: PRETTO, N.de L. Educação, culturas e hackers: escritos e reflexões. Salvador: EDUFBA, 2017. Disponível em: Educações,Culturas e Hackers-Nelson De Luca Pretto.pdf (ufba.br). Acesso em: 10 jun. 2023.
PRODANOV, C. C.; ERNANI, C. F. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
RIBEIRO, O. J. Educação e novas tecnologias: um olhar para além da técnica. In:COSCARELLI, C,; RIBEIRO, A. E. (orgs). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte. Ceale; Editora Autêntica, 2017.
SITO, L. R. S.; KLEIMAN, A. B. Multiletramentos, Interdições e Marginalidades. In: KLEIMAN, A. B.; ASSIS, J. A. Os Significados e Ressignificações do Letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016. Coleção Letramento, Educação e Sociedade.
VALENTE, G. S. C.; MORAES, E. B.; SANCHEZ, M. C. O.; SOUZA, D. F.; PACHECO, M. C. M. D. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: Reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8153. Acesso em: 12 abr. 2023.
VALENTE, J. A. Inovação nos processos de ensino e de aprendizagem: o papel das tecnologias digitais. In: VALENTE, J. A., FREIRE, F. M. P., ARANTES, F. L. Tecnologia e Educação: passado presente e o que está por vir (p. 17-41). Campinas: Unicamp/NIED. Disponível em: Livro-NIED-2018-final.pdf (unicamp.br). Acesso em: 20 abr. 2023.
VETROMILLE-CASTRO, R. Língua como instrumento, Língua para o poder: Reflexões sobre o papel do professor, tecnologias digitais e desenvolvimento linguístico. In: TAKAKI, N. H.; MONTE-MOR, W. (orgs). Construções de sentidos e letramento digital crítico na área de línguas/linguagens. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).