COLLECTIVE PEDAGOGICAL WORK CLASSES (CPWC):

Digital Literacy And Teacher Training In Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87057

Keywords:

ATPC; , Pandemic; , Technology; , Teacher Training.

Abstract

This article aims to focus on the analyze the training promoted in collective work meetings, and how these contributed, according to the teacher's perspective, to strengthen, enrich and support these professionals for the challenges caused by the pandemic context, in the digital age. To this end, we analyzed the first impacts arising from the contexto of the Covid-19 pandemic related to teacher’s digital literacy, as well as the strategies used, the main difficulties faced and advances in relation to the handling of these resources. We took the research of bibliographic analysis based on the main strands of theoretical foundation to try to understand these transformations. To this end, we will use a methodology with a qualitative approach and bibliographic nature (Prodanov and Ernani, 2013); (Ludke & André, 2018). For this, we will rely on the theoretical contribution of (Castlls, 2021); (Freitas, 2010) and (Pretto; Bonilla, Sena, 2020). The main changes analyzed in the light of technological transformations will be analyzed and how Basic Education teachers managed to interact in the moments of ATPC pedagogical work class so that the in-service training of these professionals was not harmed or stagnated due to the damage caused by the Pandemic context.  The results point to the breaking of paradigms and the use of digital technologies that until then the school still resisted using as a tool for training and continuation of studies.

Author Biographies

Claudinéia Peres Bertaglia, UNESP

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT) UNESP, câmpus de Presidente Prudente. Mestra em Letras pelo Programa de Mestrado Profissional (ProfLetras) - UNESP, câmpus de Assis. Especialista em Língua Portuguesa pelo Programa Rede São Paulo de Formação Docente (REDEFOR) pela instituição de ensino UNICAMP (2011). Lattes: http://lattes.cnpq.br/2449720041416729 Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8863-0952

Daniela Nogueira de Moraes Garcia, Unesp

Doutora em Estudos Linguísticos pela UNESP/ São José do Rio Preto. Mestre em Letras pela UNESP/ Assis.  Professora Associada junto ao Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Ciências e Letras, UNESP, Campus de Assis. É docente e orientadora, também, junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP/ Marília. Atualmente, é Vice- Diretora da Faculdade de Ciências e Letras- UNESP- Campus de Assis. Lattes: http://lattes.cnpq.br/2256126955144413. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2813-7538

Paulo Alexandre Filho, Unesp

[1] Mestre em Letras, na área de concentração de Linguagens e Letramentos, pela UNESP de Assis. Doutorando em Educação pela Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP - Câmpus de Marília. Desenvolve seu doutorado na linha de pesquisa Teoria e Práticas Pedagógicas com foco nos estudos de natureza teórico – metodológica. Lattes: http://lattes.cnpq.br/2071259413346249 Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5318-3467

References

ARRUDA, E. P. EDUCAÇÃO REMOTA EMERGENCIAL: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista De Educação a Distância, v. 7, n. 1, 257-275, 2020. Disponível em:

https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 12 abr. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdfAcesso em: 20 maio 2022.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 23. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.

COSCARELLI, C. V.; RIBEIRO, A. E. (Orgs.) Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

FREITAS, M. T. Letramento Digital e Formação de Professores. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.26, n.03, p.335-352, dez. 2010. Disponível em: 15 -_Layout 1 (scielo.br). Acesso em: 15 out.2024.

GATTI, A. B. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 20 abr. 2023.

GIRARDELLO, G.; FANTIN, M.; PEREIRA, R. S. Crianças e mídias: três polêmicas e desafios contemporâneos. Cadernos CEDES (UNICAMP) Impresso, v. 41, p. 33-43, 2021. Disponível em: SciELO - Brasil - CRIANÇAS E MÍDIAS: TRÊS POLÊMICAS E DESAFIOS CONTEMPORÂNEOS. Acesso em: 20 abr. 2023.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Tradução de Petrilson Pinheiro. Campinas: Editora da Unicamp, 2020.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U, 2018.

MARQUES, I. B. A.S. A formação do professor de língua portuguesa: projetos de letramento, agência e empoderamento. In: KLEIMAN, A. B.; ASSIS, J. A. Os Significados e Ressignificações do Letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016. Coleção Letramento, Educação e Sociedade.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 21ª ed. Campinas, SP. Editora Papirus, 2013. (Coleção Papirus Educação).

Oliveira, R. S. Inserção da TDIC em atividades pedagógicas: desafios empreendidos durante a pandemia do Covid-19. Dissertação de mestrado - Faculdade de Filosofia e Ciências - Marília, 127 p. 2023. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/243088. Acesso em: 19 jun. 2023.

PIMENTA, S G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência: diferentes concepções. Revista Poiesis Pedagógica. PPGEDUC. Universidade Federal de Goiás, Catalão, Goiás, 2006, v.3, n.3. Disponível em: ESTÁGIO E DOCÊNCIA: DIFERENTES CONCEPÇÕES | Poíesis Pedagógica (ufcat.edu.br). Acesso em: 20 jun. 2023.

PRETTO, N. de L.; BONILLA, M. H S.; SENA, I. P. F. de S. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre as implicações do isolamento físico imposto pela COVID-19. Salvador: Edição do autor, 2020.

PRETTO, N. de L. Educação, culturas e hackers. In: PRETTO, N.de L. Educação, culturas e hackers: escritos e reflexões. Salvador: EDUFBA, 2017. Disponível em: Educações,Culturas e Hackers-Nelson De Luca Pretto.pdf (ufba.br). Acesso em: 10 jun. 2023.

PRODANOV, C. C.; ERNANI, C. F. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RIBEIRO, O. J. Educação e novas tecnologias: um olhar para além da técnica. In:COSCARELLI, C,; RIBEIRO, A. E. (orgs). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3. ed. Belo Horizonte. Ceale; Editora Autêntica, 2017.

SITO, L. R. S.; KLEIMAN, A. B. Multiletramentos, Interdições e Marginalidades. In: KLEIMAN, A. B.; ASSIS, J. A. Os Significados e Ressignificações do Letramento: desdobramentos de uma perspectiva sociocultural sobre a escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016. Coleção Letramento, Educação e Sociedade.

VALENTE, G. S. C.; MORAES, E. B.; SANCHEZ, M. C. O.; SOUZA, D. F.; PACHECO, M. C. M. D. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: Reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/8153. Acesso em: 12 abr. 2023.

VALENTE, J. A. Inovação nos processos de ensino e de aprendizagem: o papel das tecnologias digitais. In: VALENTE, J. A., FREIRE, F. M. P., ARANTES, F. L. Tecnologia e Educação: passado presente e o que está por vir (p. 17-41). Campinas: Unicamp/NIED. Disponível em: Livro-NIED-2018-final.pdf (unicamp.br). Acesso em: 20 abr. 2023.

VETROMILLE-CASTRO, R. Língua como instrumento, Língua para o poder: Reflexões sobre o papel do professor, tecnologias digitais e desenvolvimento linguístico. In: TAKAKI, N. H.; MONTE-MOR, W. (orgs). Construções de sentidos e letramento digital crítico na área de línguas/linguagens. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017.

Published

02.02.2025

How to Cite

Peres Bertaglia, C., Nogueira de Moraes Garcia, D., & Alexandre Filho, P. (2025). COLLECTIVE PEDAGOGICAL WORK CLASSES (CPWC):: Digital Literacy And Teacher Training In Pandemic. Periferia, 17(1), e87057. https://doi.org/10.12957/periferia.2025.87057

Issue

Section

Articles