DIALOGICAL INTERACTION IN EXTENSION ACTIVITIES:

an analysis at the Federal Institute of Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2025.86658

Keywords:

Extension; , Dialogical Interaction; , Integral Human Formation., Educational Interaction; , Professional and Technological Education;

Abstract

Extension is one of the pillars of Brazilian education, along with teaching and research. It is responsible for promoting the exchange of knowledge between educational institutions and the community, socializing the production of knowledge in institutions and integrating it with the community's knowledge and concrete reality, with the aim of transforming this reality. Dialogical interaction aligns with this perspective, advocating that the community has a central role in extension activities, participating and building all stages, from planning and recognition of demands, to the execution and evaluation of actions. There are few studies that address this topic, mainly in the analysis of how these actions have been implemented in practice. Therefore, the objective of this study is to analyze how dialogical interaction occurs in the stages involving extension projects, using the Federal Institute of Santa Catarina (IFSC) as the study location. This is applied research, with a qualitative approach, exploratory and descriptive in nature. Data collection occurred through official documents regarding extension at IFSC through the analysis of 52 projects approved by the Dean of Extension in notices no. 12/2022 and no. 16/2023. These data were analyzed in light of the theoretical framework collected to support the study. The results highlight the importance of greater community participation during the stages that permeate extension actions and indicate the need for advances in dialogical interaction debates, promoting greater social impact in the territory.

Author Biographies

Grasiela Lucia de Pinho, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Mestra em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC). Assistente Social no  Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC). Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5187043703544054 Orcid:  https://orcid.org/0009-0007-0356-779X

Douglas Paulesky Juliani, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor no Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC). Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3241385623970166 Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9658-2062

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 11 jun. 2022.

BRASIL.Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/201, que aprova o Plano Nacional da Educação - PNE 2014 - 2024 e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, p.49-50, 2018. Disponível em: <https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN72018.pdf>. Acesso em: 10 set. 2023.

CARVALHO, Roberto Cajaseiras de. “A formação de grupos de professores de diferentes áreas para o desenvolvimento de projetos com interação dialógica será o futuro da extensão”. Entrevista com o Prof. Dr. Eduardo Galhardo (UNESP/Assis). Caminho Aberto: revista de extensão do IFSC, [S. l.], n. 12, p. 12–15, 2020. Disponível em: <https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/caminhoaberto/article/view/2829>. Acesso em: 3 abr. 2023.

CORRÊA, Thiago Henrique Barnabé. Diálogo e alteridade: a extensão na transversalidade do ensino superior. Revista Triângulo, Uberaba - MG, v. 12, n. 1, p. 119–126, 2019. Disponível em: <https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/3560.>. Acesso em: 8 mar. 2023.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 6. ed. Campinas/SP: Autores Associados, 2003.

FOLIGNO, Adriane Zangiacomo et al. Integração entre Ensino e Extensão: fundamentos teóricos para uma abordagem na Educação Profissional e Tecnológica. In: SIMPÓSIO DOS PROGRAMAS DE MESTRADO PROFISSIONAL UNIDADE DE PÓS GRADUAÇÃO, EXTENSÃO E PESQUISA, n.16., 2021, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Cps, 2021. p. 1-12. Disponivel em: <https://www.researchgate.net/publication/356541545_Integracao_entre_Ensino_e_Extensao_fundamentos_teoricos_para_uma_abordagem_na_Educacao_Profissional_e_Tecnologica>. Acesso em: 15 fev. 2023.

FONTELLES, Mauro José et al. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista Paraense de Medicina, Brasil, v. 3, n. 0, p. 0-8, 23 set. 2009.

FORPROEX. Política nacional de extensão universitária. Manaus: Imprensa universitária, 2012. E-book (68p.) P&B. Disponível em: <https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf>. Acesso em: mar. 2023.

FRUTUOSO, Tomé de Pádua. O processo de curricularização da extensão nos cursos de graduação do Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação Profissional e Tecnológica, Instituto Federal de Santa Catarina. Florianópolis/SC, 2015. 165 p.

GADOTTI, Moacir. Extensão universitária: para quê. Instituto Paulo Freire, São Paulo, v. 15, p. 1-18, 2017. Disponível em: <https://paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf>. Acesso em: 15 out. 2023.

LOPES, Frederico Antonio Mineiro. Intervenção, pesquisa e interação dialógica entre os conhecimentos popular e acadêmico. Estudos Sociedade e Agricultura, Rio de Janeiro, v. 28, n. 2, p. 476-496, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.36920/esa-v28n2-10>. Acesso em: 05 mai. 2023.

MOREIRA, Katia Denise et al. Cenário dos projetos de extensão em Secretariado Executivo na Universidade Federal de Santa Catarina. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, Florianópolis/SC, v. 15, n. 28, p. 2-18, 2018. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5007/1807-0221.2018v15n28p2>. Acesso em: 1 ago. 2023.

OLIVEIRA, Fernanda.; GOULART, Patricia Martins. Fases e faces da extensão universitária: rotas e concepções. Rev. Ciência em extensão, São Paulo, v.11, n.3, p.8-27, 2015. Disponível em: <https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1225>. Acesso em: 23 out. 2018.

OLIVEIRA, João Paulo de; LEAL DA COSTA, Conceição. Extensão na Educação Profissional e Tecnológica e práticas educativas com comunidade(s): desafios e possibilidades. In: IV CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2017. Anais [...]. Realize Eventos Científicos & Editora: CONEDU, 2017. p.12. Disponível em: <https://dspace.uevora.pt/rdpc/bitstream/10174/25351/1/Oliveira%20%26%20Leal%20da%20Costa%20%282017%29%20EXTENSA%cc%83O%20NA%20EDUCAC%cc%a7A%cc%83O%20PROFISSIONAL%20E%20TECNOLO%cc%81GICA%20E%20PRA%cc%81TICAS%20EDUCATIVAS%20COM%20COMUNIDADE%28S%29.pdf>. Acesso em: ago. 2023.

PASSOS, Ana Paula Pereira dos; LOHN, Vanderléia Martins. A percepção dos estudantes e professores sobre a extensão comunitária: um estudo de uma universidade comunitária. Em Extensão, Uberlândia, v. 20, n. 2, p. 1-24, jul. 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.14393/REE-v20n22021-59829>. Acesso em: 10 ago. 2023.

LISBOA FILHO, Flavi Ferreira. Extensão universitária [recurso eletrônico] : gestão, comunicação e desenvolvimento regional. Santa Maria, RS: FACOS-UFSM, 2022.

SILVA, Andre Luiz Barbosa da; FERRAZ, Bruna Tarcília. Oficinas Pedagógicas e práticas de formação: avaliando o papel do formador e a construção do conhecimento. In: VI COLOQUIO INTERNACIONAL. 2012, São Cristóvão-SE, Educação e contemporaneidade, São Cristóvão - SE, 2012. Disponível em: <https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/10181/69/68.pdf>. Acesso em: 29 abr. 2024.

YIN, Roberto K. Estudos de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

ROVATI, Camila D´Ottaviano João (org.). Para Além da Sala de Aula. Extensão Universitária e Planejamento Urbano e Regional. 1. ed. São Paulo: Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo e Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Planejamento Urbano e Regional, 2017. Disponível em: <http://anpur.org.br/public/publicacoes/livros/para_alem_da_sala_de_aula.pdf>. Acesso em: set. 2023.

Published

20.02.2025

How to Cite

Lucia de Pinho, G., & Paulesky Juliani, D. (2025). DIALOGICAL INTERACTION IN EXTENSION ACTIVITIES: : an analysis at the Federal Institute of Santa Catarina. Periferia, 17(1), e86658. https://doi.org/10.12957/periferia.2025.86658

Issue

Section

Articles