"THE DIFFERENCE EXISTS AND LIVES HERE":
Movements on indigenous Curricula and the BNCC in the State of Amazonas – Brazil
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2025.86325Keywords:
Indigenous School Education;, Curriculum; , BNCC; , Indigenous Curricula.Abstract
In this article, we aim to question: Is it possible to think about the idea of commonality for all when it comes to indigenous populations? This problematization stems from questioning an educational policy that aims to be for everyone and across the entire national territory, choosing and regulating the knowledge deemed essential from early childhood education to high school. These results in an attempt to fix an identity – presented through an indigenous person who belongs to the Brazilian nation – wherein the curricular policy aspires to account for the educational journey in an indistinct manner. To discuss these issues, we will analyze two particular scenes: the movements brought up in the discussion of an Indigenous Reference Curriculum Matrix for the State of Amazonas and the discussions about the National Common Curricular Base (BNCC) held by the Forum of Indigenous School and Health Education of Amazonas (FOREEIA). The discussions tension the idea of recognizing the singularities brought by the BNCC, which, by attempting to generate homogeneity through the idea of 'common to all' and by weaving the existence of an indigenous person who grasps content regulated by the school environment, makes the space for dialogue with differences increasingly restricted. Challenging this idea, the conception of the curriculum as a field of cultural production is presented, where the (im)possibility of a curricular policy 'encompassing' everyone does not exist, as indigenous societies possess their multiple singularities.
References
APPADURAI, Arjun. Dimensões Culturais da Globalização. Tradução de Telma Costa. Editora Teorema, Lisboa, Portugal, 2004.
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
BANIWA, Gersen. BNCC e a diversidade indígena: desafios e possibilidades. In: SIQUEIRA, Ivan Cláudio Pereira. BNCC: educação infantil e ensino fundamental. BNCC: educação infantil e ensino fundamental / organização Ivan Cláudio Pereira Siqueira. — São Paulo: Fundação Santillana, 2019. p.38-55.
BHABHA, Homi. O local da Cultura. 2 ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.
BRASIL, População indígena das grandes regiões (Norte). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Brasília, DF: IBGE, 2022.
DERRIDA, Jacques. Torres de Babel. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.
DERRIDA, Jacques, ROUDINESCO, Elisabeth. De que amanhã... diálogo. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2004.
INSTITUTO SOCIOAMBIENTAL (ISA). Disponível em: https://terrasindigenas.org.br/pt-br/terras-indigenas/3895#demografia. Acesso no dia 15/09/2020.
LOPES, Alice Casimiro. Ainda é possível um currículo político? In: LOPES, Alice Casimiro; DE ALBA, A. Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.(43-62)
LOPES, Alice Casimiro. Apostando na produção contextual do currículo. In: AGUIAR, Márcia Angela da S.; DOURADO, Luiz Fernando. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Organização: Márcia Angela da S. Aguiar e Luiz Fernandes Dourado (org.). [Livro Eletrônico]. – Recife: ANPAE, 2018. (p. 23-27)
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias do currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, v. 11 n. 32 maio/ago. 2006. p. 285-272.
MACEDO, Elizabeth. Currículo, identidade e diferença: articulações em torno das novas diretrizes curriculares nacionais para a educação básica. Projeto de Pesquisa apresentado ao CNPq. (Disponível em www. currículo-uerj. pro. br), 2011.
MACEDO, Elizabeth. Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa, v.42 n.147 p.716-737 set./dez. 2012.
MACEDO, Elisabeth. Currículo, cultura e diferença. In: LOPES, Alice C. e DE ALBA. A. Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: Ed. EdUERJ, 2014a. (p.83-123)
MACEDO, Elizabeth. Currículo, Identidade e Diferença: Articulações em torno das DCN para o Ensino Fundamental. Relatório de Projeto de Pesquisa. Universidade do Estado do Rio De Janeiro, 2014b
MACEDO, Elizabeth. Mas a escola não tem que ensinar?: Conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 17, n.3, set./dez. 2017, p. 539-554.
MACEDO, Elisabeth. “A base é a base”. E o currículo que é? In: AGUIAR, Márcia Angela da S.; DOURADO, Luiz Fernando. A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Organização: Márcia Angela da S. Aguiar e Luiz Fernandes Dourado (org.). [Livro Eletrônico]. – Recife: ANPAE, 2018. (p. 28-33)
RIBEIRO, William de Goes. Currículo, subjetivação e política da diferença: um diálogo com Homi Bhabha* Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 22, n. 3, set./dez. 2017. (p. 576-597)
SEDUC. Matriz Curricular Intercultural de Referência para o Ensino Fundamental
de 1º ao 9º ano e Ensino Médio para as Escolas Indígenas do Estado do Amazonas - Resolução nº 02/2014 – CEEI-AM, Manaus: Amazonas, 2014.
TASSINARI, Antonella Maria Imperatriz. Escola indígena: novos horizontes teóricos, novas fronteiras de educação. In: SILVA, Aracy Lopes da; FERREIRA, Mariana Kawall Leal (Org.). Antropologia, história e educação: a questão indígena e a escola. 2. ed. São Paulo: Global, 2001. p. 44-70
VIEIRA, Alva Rosa Lana. Políticas dos territórios Etnoeducacionais no Amazonas: perspectivas para efetivação da educação escolar indígena, 2023. Tese (Doutorado em educação). Faculdade de Educação Programa de Pós-Graduação em Educação, Manaus, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).