"THE DIFFERENCE EXISTS AND LIVES HERE":

Movements on indigenous Curricula and the BNCC in the State of Amazonas – Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2025.86325

Keywords:

Indigenous School Education;, Curriculum; , BNCC; , Indigenous Curricula.

Abstract

In this article, we aim to question: Is it possible to think about the idea of commonality for all when it comes to indigenous populations? This problematization stems from questioning an educational policy that aims to be for everyone and across the entire national territory, choosing and regulating the knowledge deemed essential from early childhood education to high school. These results in an attempt to fix an identity – presented through an indigenous person who belongs to the Brazilian nation – wherein the curricular policy aspires to account for the educational journey in an indistinct manner. To discuss these issues, we will analyze two particular scenes: the movements brought up in the discussion of an Indigenous Reference Curriculum Matrix for the State of Amazonas and the discussions about the National Common Curricular Base (BNCC) held by the Forum of Indigenous School and Health Education of Amazonas (FOREEIA). The discussions tension the idea of recognizing the singularities brought by the BNCC, which, by attempting to generate homogeneity through the idea of 'common to all' and by weaving the existence of an indigenous person who grasps content regulated by the school environment, makes the space for dialogue with differences increasingly restricted. Challenging this idea, the conception of the curriculum as a field of cultural production is presented, where the (im)possibility of a curricular policy 'encompassing' everyone does not exist, as indigenous societies possess their multiple singularities.

Author Biographies

Adria Simone Duarte de Souza, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro PROPED/UERJ. Graduada em Pedagogia, Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora Adjunta da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UEA). Atua como pesquisadora no grupo de estudos e pesquisas em “Educação Escolar Indígena e Etnografia" da Universidade do Estado do Amazonas, "Giros Curriculares: Cultura e Diferença" da Universidade do Estado do Rio de Janeiro- UERJ e no grupo de pesquisa "Kijetxawê: Currículo, Diferença e Formação de Professores - CNPq". É membro do GT de Currículo da Anped e da ABdC.

Célia Aparecida Bettiol, Universidade do Estado do Amazonas

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da FCT/UNESP, Presidente Prudente, onde foi bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Amazonas (FAPEAM). Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Jales, Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora Adjunta da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UEA). Vice-Presidente Norte da ANPED. É vinculada ao grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Escolar Indígena e Etnografia.

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Published

24.04.2025

How to Cite

Duarte de Souza, A. S., & Bettiol, C. A. (2025). "THE DIFFERENCE EXISTS AND LIVES HERE": : Movements on indigenous Curricula and the BNCC in the State of Amazonas – Brazil. Periferia, 17(1), e86325. https://doi.org/10.12957/periferia.2025.86325

Issue

Section

Dossier