HETERONORMATIVITY AND LGBT COLLEGE STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2025.86321

Keywords:

Heteronormativity, LGBT students, Spatiality, Homophobia

Abstract

This article intends to establish dialogues between sexuality and LGBT students to investigate spatial differences between city sizes and residence location. The theoretical field of analysis is Cultural Geography, from the post-structuralist perspective, in dialogue with feminist methodologies, to understand the results of the study. A virtual questionnaire was used with university students, whose answers point to lgbtphobia as a social problem, varying according to each socio-spatial context. In this way, it is urgent to have a more humanized and comprehensive Geography of the daily discriminations which govern the subjects, in order to destabilize the practices of prejudice and discrimination. Thus, in this way, we can finally count on a Geography that is not only technical, but humanized, that is concerned with marginalized spaces and subjects and contributes to an education through differences and also for differences, praising the social function of schools and universities, in in favor of a society that seeks otherness, equity and plurality as principles of a better democratic coexistence.

Author Biography

Carlos André Gayer Moreira, Instituto Federal Farroupilha

Doutor em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (POSGEA - UFRGS); Mestre em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal de Pelotas (PPGEO - UFPEL). Graduado em Licenciatura em Geografia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL).

References

BUTLER, J. Problemas de Gênero. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2003.

CASTROGIOVANNI, A. C. Espaço geográfico escola e seus arredores: descobertas e aprendizagens. In: CALLAI, H. C. (Orga.) Educação Geográfica: reflexão e prática. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

CLAVAL, P. Epistemologia da Geografia. Florianópolis: Editora UFSC, 2011.

CORAZZA, Sandra. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, M. V. (Org.), Caminhos investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. 2. ed. Rio de Janeiro; DP&A, 2002. p. 105-131.

CORRÊA, R. L. Construindo o conceito de cidade média. In: SPOSITO, M. E. B. Cidades médias: espaços em transição. Expressão Popular: São Paulo, 2007.

COSTA, M. V.; SILVEIRA, R. H.; SOMMER, L. H. Estudos culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 23, p. 36-61, maio/ago, 2003.

BARDUNI FILHO, J; et al. A transformação das relações afetivas no meio rural: breves anotações das relações oficiosas, e oficiais na perspectiva de gênero. In: VIII CONGRESSO LATINOAMERICANO DE SOCIOLOGIA RURAL, Porto de Galinhas, 2010. Disponível em: <http://www.gerar.ufv.br/publicacoes/A_TRANSFORMACAO_DAS_RELACOES_%20AFETIVAS_NO_MEIO_RURAL_BREVES_ANOTACOES_DAS_RELACOES_OFICIOSAS_E_OF.pdf>. Acesso em: 01 ago. 2024

FRANÇA, I. S. de. A cidade média e suas centralidades: O exemplo de Montes Claros no norte de Minas Gerais. 2007. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2007. Disponível em: <http://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/16226/1/CidadeMediaCentralidades.pdf>. Acesso em: 01 ago. 2024.

GOMES, P. C. da C. O lugar do olhar: elementos para uma geografia da visibilidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

LE BOTERF, G. Pesquisa participante: propostas e reflexões metodológicas. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Repensando a pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1984.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação; uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2001.

MASSEY, D. Espacio, lugar y género. Debate feminista. Traducción: Gloria Elena Bernal. Cambridge: Polity Press, 1998.

______. Pelo espaço: uma nova política da espacialidade. Tradução de Hilda Pareto Maciel e Rogério Haesbaert. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

MISKOLCI, R. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica/UFOP, 2012.

MOREIRA, C. A. G. (2016). Espaço escolar, geografia e homofobia: um diálogo entre educação, gênero e diversidade sexual. 2016. Dissertação (Mestrado em Geografia) — Programa de Pós-Graduação em Geografia, Instituto de Ciências Humanas, Universidade Federal de Pelotas, 2016.

NARVAZ, M. G.; KOLLER, S. H. Metodologias feministas e estudos de gênero: articulando pesquisa, clínica e política. In: Psicologia em Estudo, 2006. Maringá v.11, n. 3, p. 647-654.

NEIRA, M. G.; LIPPI, B. G. Tecendo a Colcha de Retalhos: a bricolagem como alternativa para a pesquisa educacional. Educ. Real., Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 607-625, maio/ago. 2012.

NICHOLSON, L. Interpretando o gênero. In: Revista Estudos Feministas. Florianópolis, 2000. vol. 8, n.2.

ORNAT, M. J. Sobre espaço e gênero, sexualidade e geografia feminista. Terr@Plural, Ponta Grossa, 2008. Disponível em <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/tp/article/view/1182/894> Acesso em: 01 ago. 2024.

PARAÍSO, M. A. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, Dagmar Estermann; e PARAÍSO, M. A. (orgs.). Metodologias de pesquisas pós-criticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.

ROSALDO, M. Z.; Lamphere, L. A Mulher, a Cultura e a Sociedade. Tradução de Cila Ankier e Rachel Gorenstein. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1979.

RUBIN, G. Pensando o Sexo: Notas para uma Teoria Radical das Políticas da Sexualidade. Gayle Rubin. Tradução de Felipe Bruno Martins Fernandes. Revisão de Miriam Pillar Grossi, 1984. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/1229/rubin_pensando_o_sexo.pdf>. Acesso em: 01 ago. 2024.

SANTOS, M. A Urbanização Brasileira. São Paulo: Hucitec, 1993.

SAQUET, M. A. Por uma abordagem Territorial. In: SAQUET, M. A.; SPOSITO, E. S. (Orgs.). Territórios e Territorialidades: teorias, Processos e Conflitos. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

SCOTT, J. W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. Porto Alegre, 1995. vol. 20, n. 2, jul./dez.

SILVA, J. M. Geografia, gênero e sexualidades: desafiando as práticas investigativas. Encontro de Geógrafos da América Latina - EGAL, 2009. Disponível em: <http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal12/Geografiasocioeconomica/Geografiacultural/83.pdf> Acesso em: 01 ago. 2024.

SPOSITO, M. E. B. Desafios para o estudo das cidades médias In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LA RED IBEROAMERICANA DE INVESTIGADORES SOBRE GLOBALIZACIÓN Y TERRITÓRIO, 11, 2010, Mendoza. Anais. Mendoza: UNCUYO - Universidad de Cuyo, 2010.

TORRÃO FILHO, A. Uma questão de gênero: onde o masculino e o feminino se cruzam. Cadernos Pagu, 2005. n.24.

TORRES. M. A. A diversidade sexual na educação e os direitos de cidadania LGBT na Escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente (trad.) Lívia de Oliveira. São Paulo: DIFEL, 1980.

VINUTO, J. A AMOSTRAGEM EM BOLA DE NEVE NA PESQUISA QUALITATIVA: UM DEBATE EM ABERTO. Temáticas, Campinas, 22, (44): 203-220, ago/dez. 2014

WEEKS, J. O corpo e a sexualidade. In: LOURO Guacira (Orga.). O corpo educado. Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

Published

24.04.2025

How to Cite

Moreira, C. A. G. (2025). HETERONORMATIVITY AND LGBT COLLEGE STUDENTS. Periferia, 17(1), e86321. https://doi.org/10.12957/periferia.2025.86321

Issue

Section

Dossier