EDUCATION BY/WITH UNCERTAINTY:
a strategic plan for teaching actions
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2025.86313Keywords:
Education; , Teacher Training; , Cultural StudiesAbstract
This text operates with the theoretical-methodological lenses of Gender Studies and Cultural Studies and recognizes that Brazilian education has privileged a single norm of “thought and experience”, the result of which is the imitation of didactic models legitimized as satisfactory and driven by erasure of differences (hooks, 2017). In this scenario, we entangle a perspective of education through discomfort, as a social, political, cultural and economic complex of dispute for meanings and production of identities in which teaching has the ethical-political commitment to question certainties, to propose other ways of seeing, being and be in the world. To guide our textual weaving, we ask: how do Suely Rolnik's (2018) ten suggestions for decolonizing the unconscious serve as inspiration for composing teacher training strategies? We produced a tactical plan with epistemologically designed actions to engage teaching experiences, after all, survival and resistance strategies must be shared (hooks, 2017). However, as Rolnik (2018) announced, we do not work with fixed and/or step-by-step models, much less do we propose something definitive and absolute, because we understand that the relationship between teaching and learning is unstable, mobile and unstructured, as well as the decolonization of the unconscious happens in both, almost at the same time, in a learning interaction through (re)construction. It is as if teachers were involved in the construction of themselves and others within the scope of micropolitics, which oscillates, expands and contracts because it is the target of other powers and other cultural forces.
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? Tradução de Nilcéia Valdati. Outra travessia, Florianópolis, n. 5, p. 9-16, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/Outra/article/view/12576. Acesso em: 25 out. 2024.
BONIN, Iara; RIPOLL, Daniela; WORTMANN, Maria Lúcia Castagna; SANTOS, Luis Henrique Sacchi dos. Por que Estudos Culturais? Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 2, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/100356. Acesso em: 25 out. 2024.
COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Hessel; SOMMER, Luis Henrique. Estudos Culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 36-61, mai./ago. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/FPTpjZfwdKbY7qWXgBpLNCN/?lang=pt. Acesso em: 25 out. 2024.
COSTA, Marisa Vorraber. Estudos Culturais – para além das fronteiras disciplinares. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). Estudos culturais em educação: mídia, arquitetura, brinquedo, biologia, literatura, cinema... 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004. p. 13-36.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina Damboriarena. Cartografias dos estudos culturais: uma versão latino-americana. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: História da violência nas prisões. Tradução de Raquel Ramalhete. Rio de Janeiro: Vozes, 1987.
FOUCAULT, Michel. Outros Espaços. In: Motta, Manoel Barros da (org.). Michel Foucault Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. Tradução de Inês Autran Dourado Barbosa. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009. p. 411-422.
FOUCAULT, Michel. Michel Foucault, uma entrevista: Sexo, poder e a política da Identidade. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Tradução de Abner Chiquieri. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014. p. 158-169.
GIROUX, Henry Armand. Praticando Estudos Culturais nas Faculdades de Educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos Estudos Culturais em Educação. 7. ed. Petrópolis – RJ: Vozes, 2008. p. 85-103.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, 1997. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71361. Acesso em: 25 out. 2024.
HALL, Stuart. Da Diáspora: Identidades e mediações culturais. Tradução de Adelaine La Guardia Resende; Ana Carolina Escosteguy; Cláudia Álvares; Francisco Rüdiger; Sayonara Amaral. Belo Horizonte - MG: Editora UFMG, 2003.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
LOURO, Guacira Lopes. Teoria queer: uma política pós-identitária para a educação. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 541-553, 2001. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2001000200012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 23 ago. 2024.
MIGNOLO, Walter. Desafios decoloniais hoje. Tradução de Marcos de Jesus Oliveira. Revista Epistemologias do Sul, Foz do Iguaçu - PR, v. 1, n. 1, p. 12-32, 2017.
NUÑEZ, Geni. Descolonizando afetos: experimentações sobre outras formas de amar. São Paulo: Planeta do Brasil, 2023.
PRECIADO, Paul B. La izquierda bajo la piel: um prólogo para Suely Rolnik. In: ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 Edições, 2018. p. 11-22.
RAGO, Margareth. Rir das origens. In: SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. Cultura, poder e educação: um debate sobre estudos culturais em educação. Canoas - RS: Ulbra, 2011. p. 41-54.
ROLNIK, Suely. Esferas da Insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 Edições, 2018.
ROSEIRO, Steferson Zanoni; RODRIGUES, Alexsandro; CAETANO, Marcio. “Era uma vez nenhuma!” ou os descabidos contos de fadas de uma professora sem modos e uma criança desbocada. Revista Brasileira de Estudos da Homocultura, Cuiabá, v. 3, n. 4, p. 33-55, jan./abr. 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/rebeh/article/view/11327. Acesso em: 29 out. 2024.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autentica, 2010.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autentica, 2015.
TAKARA, Samilo; TERUYA, Teresa Kazuko. Por uma didática não-fascista: problematizando a formação docente à educação básica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 4, p. 1169-1189, out./dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/c6KWRYy9fpCPHbjkzvwFfmj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 out. 2024.
TERUYA, Teresa Kazuko. Sobre Mídia, Educação e Estudos Culturais. In: MACIEL, Lizete Shizue Bomura; MORI, Nerli Nonato Ribeiro (org.). Pesquisa em Educação: múltiplos olhares. Maringá: Eduem, 2009. p. 151-165.
WORTMANN, Maria Lúcia Castagna; COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. Sobre a emergência e a expansão dos Estudos Culturais em educação no Brasil. Educação, Porto Alegre, v. 38, n. 1, p. 32-48, jan./abr. 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/18441. Acesso em: 28 out. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).