UNVEILING SILENCES
Stories and resistance of peripheral black women
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.85896Keywords:
Silences, Black Women, Stories, Escrevivência, ResistanceAbstract
The article conceptually addresses the silencing of Black women in society, focusing on the experiences of peripheral Black girls and women, whose stories are often invisibilized, disregarded, and deemed unworthy of being narrated, lived, or heard. This qualitative study employs Conceição Evaristo's “escrevivência” as a method to access the voices and lived experiences of nine peripheral Black girls, aged between 12 and 15, residing in the São Pedro community in Vitória-ES, exploring their dreams and daily struggles against structural racism. The central objective is to understand how silence has historically been imposed on Black voices, particularly those of women, and the impacts of this process on their narratives and social representations. To achieve this, the study seeks to break rooted silences, bring these experiences to light, share their stories, and analyze forms of resistance and dreams that shape their journeys. Theoretical references from Grada Kilomba, Audre Lorde, and Lélia Gonzalez highlight the importance of speech and enunciation as tools to confront the control and censorship that sustain the invisibility and dehumanization of Black people. The text concludes by emphasizing the urgency of confronting fear and silence, promoting the amplification of Black voices, particularly those of women, and encouraging them to share their stories from their own perspectives. Furthermore, it challenges the power structures that perpetuate silencing, advocating for the appreciation and visibility of Black narratives as an essential part of social transformation.
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade?. Coleção Feminismos Plurais. Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2020.
CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de Racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. ED Zahar, Rio de Janeiro, 2023.
CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p 175, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2002000100011/0. Acesso em: 30maio. 2024.
CRUZ, Rosângela Aparecida Cardoso da. Gênero e educação nas escrevivências de Conceição Evaristo: um olhar sobre Ponciá Vicêncio e Becos da Memória. In: Anais do V Simpósio Internacional em Educação Sexual, 2017.
EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Malê, 2017.
FALCÃO, Muriel Rodrigues. Educadores negras falando de silêncios: veredas e Encruzilhadas. 105f. Dissertação, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional. (Mestrado em Psicologia Institucional), Universidade Federal do
Espírito Santo, Vitória, 2023.
GONZALÉZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: Ensaios, Intervenções e Diálogos (Orgs). Rio Janeiro: Zahar, 2020.
hooks, bell. A margem como um espaço de abertura radical. Anseios: Raça, gênero e políticas culturais. ed. Elefante. São Paulo: 2019c.
hooks, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante. 2020.
JESUS, Carolina Maria de.Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10. ed. São Paulo: Ática, 2014.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
LORDE, A. Irmã outsider. Tradução: Stephanie Borges. 1.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.
MINAYO, Maria. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 2010.
SALES, Franciely Alves. Vozes-meninas negras: escrevivendo sonhos (in)cessantes. 116f. Dissertação, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional. (Mestrado em Psicologia Institucional), Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2023.
SOARES, Lissandra Vieira; MACHADO, Paula Sandrine. "Escrevivências" como ferramenta metodológica na produção de conhecimento em Psicologia Social. Rev. psicol. polít., São Paulo , v. 17, n. 39, p. 203-219, ago. 2017 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2017000200002&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 04 maio. 2024.
SPIVAK, Gayatri Chakravony. Pode o subalterno falar?. Belo Horizonte: Editora UFMG,2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).