UNVEILING SILENCES

Stories and resistance of peripheral black women

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.85896

Keywords:

Silences, Black Women, Stories, Escrevivência, Resistance

Abstract

The article conceptually addresses the silencing of Black women in society, focusing on the experiences of peripheral Black girls and women, whose stories are often invisibilized, disregarded, and deemed unworthy of being narrated, lived, or heard. This qualitative study employs Conceição Evaristo's “escrevivência” as a method to access the voices and lived experiences of nine peripheral Black girls, aged between 12 and 15, residing in the São Pedro community in Vitória-ES, exploring their dreams and daily struggles against structural racism. The central objective is to understand how silence has historically been imposed on Black voices, particularly those of women, and the impacts of this process on their narratives and social representations. To achieve this, the study seeks to break rooted silences, bring these experiences to light, share their stories, and analyze forms of resistance and dreams that shape their journeys. Theoretical references from Grada Kilomba, Audre Lorde, and Lélia Gonzalez highlight the importance of speech and enunciation as tools to confront the control and censorship that sustain the invisibility and dehumanization of Black people. The text concludes by emphasizing the urgency of confronting fear and silence, promoting the amplification of Black voices, particularly those of women, and encouraging them to share their stories from their own perspectives. Furthermore, it challenges the power structures that perpetuate silencing, advocating for the appreciation and visibility of Black narratives as an essential part of social transformation.

Author Biographies

Franciely Alves Sales, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestra em Psicologia Instituicional (PPGPSI/UFES), Pós graduada em Psicologia da Saúde, Psicologia Hospitalar e Saúde Mental, e Graduada em Psicologia pela faculdade Multivix Vitória. Quanto a prática profissional, no momento está atuando como Psicóloga no Centro de Atenção Psicossocial Infantojuvenil do município de Vila Velha. Anteriormente, atuou em Políticas da Educação (SEDU/ES) e da Assistência Social (Centro de Referência da Assistência Social - CRAS de Serra/ES e Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos - SCFV de Vitória/ES) e, igualmente, da Saúde no Sistema Prisional. Tem interesse como pesquisadora nas temáticas das intersecções de raça, gênero e classe, bem como, educação social, políticas públicas e relações étnico racial.

Jacyara Silva de Paiva, UFES

Professora Adjunta do Departamento de Linguagens, Cultura e Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Graduada em Pedagogia e Direito, Pós graduada em Infância e Educação Inclusiva, Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2004/2010), estágio sanduíche na Universidade de São Paulo.Prática e pesquisa no campo da Educação Social, Pobreza,Desigualdades Sociais, formação de Educadores Sociais, etnicidade afro brasileira, participou do Conselho de Ensino Pesquisa e Extensão da Universidade Federal do Espírito Santo (CEPE) de 2018/2021,Participante do Grupo de pesquisa Infância, Adolescência e Juventude da Universidade Estadual de Maringá, autora do livro Caminhos do Educador Social no Brasil. Membro titular do CEPIR-ES Conselho Estadual de Promoção da Igualdade Racial, Coordenou o Núcleo de Estudos Afro Brasileiros da Universidade Federal do Espírito Santo (NEAB/UFES), gestão 2020/2021, Vice Presidente da Associação de Docentes da Ufes (ADUFES) gestão 2021/2022, Diretora do Andes Sindicato Nacional,gestão 2023/2025, Presidente da Banca Permanente de Heteroindentificação da Universidade Federal do Espírito Santo, Coordenadora do grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Social e Educação Étnico Racial (GEPESEER), docente do Programa de Pós Graduação em Psicologia Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGPSI) 

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade?. Coleção Feminismos Plurais. Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2020.

CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de Racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. ED Zahar, Rio de Janeiro, 2023.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, p 175, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2002000100011/0. Acesso em: 30maio. 2024.

CRUZ, Rosângela Aparecida Cardoso da. Gênero e educação nas escrevivências de Conceição Evaristo: um olhar sobre Ponciá Vicêncio e Becos da Memória. In: Anais do V Simpósio Internacional em Educação Sexual, 2017.

EVARISTO, Conceição. Poemas da recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Malê, 2017.

FALCÃO, Muriel Rodrigues. Educadores negras falando de silêncios: veredas e Encruzilhadas. 105f. Dissertação, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional. (Mestrado em Psicologia Institucional), Universidade Federal do

Espírito Santo, Vitória, 2023.

GONZALÉZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: Ensaios, Intervenções e Diálogos (Orgs). Rio Janeiro: Zahar, 2020.

hooks, bell. A margem como um espaço de abertura radical. Anseios: Raça, gênero e políticas culturais. ed. Elefante. São Paulo: 2019c.

hooks, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante. 2020.

JESUS, Carolina Maria de.Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10. ed. São Paulo: Ática, 2014.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

LORDE, A. Irmã outsider. Tradução: Stephanie Borges. 1.ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

MINAYO, Maria. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 2010.

SALES, Franciely Alves. Vozes-meninas negras: escrevivendo sonhos (in)cessantes. 116f. Dissertação, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional. (Mestrado em Psicologia Institucional), Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2023.

SOARES, Lissandra Vieira; MACHADO, Paula Sandrine. "Escrevivências" como ferramenta metodológica na produção de conhecimento em Psicologia Social. Rev. psicol. polít., São Paulo , v. 17, n. 39, p. 203-219, ago. 2017 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2017000200002&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 04 maio. 2024.

SPIVAK, Gayatri Chakravony. Pode o subalterno falar?. Belo Horizonte: Editora UFMG,2010.

Published

16.12.2024

How to Cite

Alves Sales, F., & Silva de Paiva, J. (2024). UNVEILING SILENCES: Stories and resistance of peripheral black women. Periferia, 16(1), e85896. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.85896

Issue

Section

Dossier