COMPETENCY DEVELOPMENT IN THE BUSINESS ADMINISTRATION UNDERGRADUATE PROGRAM CONTEXT:
a survey with students and alumni of a brazilian public university
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2025.84841Keywords:
Business administration program; , Competency development; , Learning activities.Abstract
This study aimed to analyze to what extent students and alumni of a Business Administration undergraduate program developed the competencies outlined in the course's pedagogical project and the National Curriculum Guidelines and identify the learning activities considered relevant for achieving these competencies. For this purpose, survey research was conducted with a non-probabilistic sample of 103 undergraduates and alumni from the Business Administration course at a public university. The data were analyzed using simple descriptive statistics. The results show that for each of the competencies outlined for Business Administration education, at least half of the survey participants believe they have developed them. Also, the results highlight the level of relevance of the learning activities experienced during the course to the development of competencies. The study’s contributions are notably practical, as identifying students' and graduates' views on the extent to which the competencies outlined for the course were developed allows academic managers to examine competency gaps. These are areas where students perceive a need for a better level of knowledge acquisition. Given that acquiring competencies occurs through experiencing learning activities, academic managers also can examine which activities are relevant to the development of competencies by students. Such information is useful both for the course curriculum revision process and for guiding the role of teachers in conducting learning activities.
References
AUGIER, M.; TEECE, D. J. Dynamic Capabilities and the Role of Managers in Business Strategy and Economic Performance. Organization Science, v. 20, n. 2, p. 410-421, 2009.
BOA VENTURA, P. S. M. SOUZA, F, F, F; GERHARD, F.; BRITO, E. P. Z. Desafios na formação de profissionais em Administração no Brasil. Administração: Ensino & Pesquisa, v. 19, n. 1, p. 1-31, 2018.
BRITO, M. R. O Sinaes e o ENADE: da concepção à implantação. Revista Avaliação, v. 13, n. 3, p. 841-850, 2008.
CARDOSO, A. L. J. Desenvolvimento de competências dos administradores para uma carreira de sucesso. Revista de Carreiras e Pessoas, v. 11, n. 2, p. 263-282, 2021.
CHEETHAM, G; CHIVERS, G. Towards a holistic model of professional competence. Journal of European Industrial Training, v. 20, n.5, p. 20-30, 1996.
CHEETHAM, G; CHIVERS, G. The reflective (and competent) practitioner: a model of professional competence which seeks to harmonize the reflective practitioner and competence-based approaches. Journal of European Industrial Training, v. 22, n.7, p. 267-276, 1998.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 1 de 13 de julho de 2005. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Administração, Bacharelado, e dá outras providências. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces004_05.pdf>. Acesso em: 20 fev.2021.
CURSO PESQUISADO. Projeto Pedagógico de Curso de Graduação em Administração. 2011. Projeto.
DIAS, E. P. Conceitos de Gestão e Administração: Uma Revisão Crítica. Revista Eletrônica de Administração, v. 1, n. 1, p. 1-12, 2002.
FERREIRA, M. F. Competências adquiridas na graduação em administração: uma análise sob a perspectiva dos empregadores. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) – Centro Universitário UNIFACIG, Manhuaçu, p. 99. 2016.
FLEURY, A.; FLEURY, M. T. L. Estratégias Empresariais e Formação de Competências. São Paulo: Atlas, 2001.
JACOBIDES, M. G; WINTER, S. G. Capabilities: Structure, agency, and evolution. Organization Science, v.23, n. 5, p. 1365-1381, 2012
HELFAT, C. E.; PETERAF, M. A. Managerial cognitive capabilities and the microfoun- dations of dynamic capabilities. Strategic Management Journal, v. 36, n. 6, p. 831-850, 2015.
LEVY-LEBOYER, C. Gestión de las competencias. Barcelona: Gestión 2000, 1997.
LOMBARDI, M.F.S.; TRAVERSO, L.; LEITE, R. S.; CARVALHO, F. M.; CARO, A. Competências adquiridas durante o curso de graduação em administração de empresas na ótica dos alunos formandos: um estudo em cinco instituições de ensino superior. Administração: Ensino & Pesquisa, v. 12, n. 1, p. 119-147, 2011.
MACIEL, E. R.; GRANDO, A. C. B.; TURCATO, J. C.; RIBAS, M.; KELM, M. L. Competências e habilidades para empregabilidade dos egressos de administração: a experiência de uma universidade gaúcha. Revista Brasileira de Administração, v. 14, n. 1, p. 1-16, 2018.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO/INEP. Dados apontam aumento do número de matrículas. 2015. Disponível em:<https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/dados-apontam-aumento-do-numero-de-matriculas>.
MOREIRA, F. M.; QUEIROZ, T. R.; MACINI, N.; CAMPEÃO, G. H. Os alunos de administração estão em sintonia com o mercado de trabalho? Avaliação, v. 19, n. 1, p. 61-88, 2014.
NICOLINI, A. O futuro administrador pela lente das novas Diretrizes Curriculares: cabeças “bem-feitas” ou “bem cheias”? In: Encontro da Associação Nacional de Cursos de Pós-Graduação em Administração, 26., 2002, Salvador. Anais... Rio de Janeiro: ANPAD, 2002.
NUNES, S. C.; BARBOSA, A. C. Q. Formação baseada em competências? Um estudo em cursos de graduação em administração. Revista de Administração Mackenzie, v. 19, n. 3, p. 1-27, 2018.
PRIORE, P. D. Novas diretrizes curriculares no curso de Administração 2020: as competências docentes no Ensino Superior. Dissertação (Mestrado em Administração) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, p. 215, 2021.
RANKING UNIVERSITÁRIO FOLHA. Ranking de cursos de Administração de Empresas. 2016. Disponível em: <https://ruf.folha.uol.com.br/2016/ranking-de-cursos/administracao-de-empresas/>. Acesso em 20 fev.2021.
SOUZA, D. L.; ZAMBALDE, A. L. Desenvolvimento de competências e ambiente acadêmico: um estudo em cursos de Administração de Minas Gerais, Brasil. Revista de Administração, v. 50, n. 3, p. 338-352, 2015.
ZARIFIAN, P. O modelo da competência: trajetória histórica, desafios atuais e propostas. São Paulo: SENAC, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).
