TEACHING GEOMETRIC SOLIDS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION USING AUGMENTED REALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2025.84606

Keywords:

Augmented Reality; , Geometric solids; , Teaching Mathematics; , Youth and Adult Education.

Abstract

The present study analyzes the impact of Augmented Reality (AR) on the teaching of geometric solids in Youth and Adult Education (EJA), aiming to understand not only its technical feasibility but also its contribution to meaningful and contextualized learning. A qualitative study was conducted with 8th and 9th-grade students in the EJA modality, aged between 18 and 50 years, using practical activities and the Sólidos RA application to explore geometric concepts. The results indicate that AR, in addition to providing an innovative and engaging approach, enables the reinterpretation of mathematical concepts by bringing them closer to students' reality. The technology facilitated the understanding of geometric solids by offering interactive three-dimensional visualization, allowing students to establish connections between mathematical concepts and their real-world applications. However, it was observed that the effectiveness of AR in EJA education cannot be reduced to the memorization of nomenclatures and classifications; it is essential to consider its potential to stimulate critical thinking and student autonomy. Thus, the integration of AR into the teaching of geometric solids in EJA emerges as a potentially transformative tool, extending beyond the technological aspect to promote a more contextualized, engaging, and meaningful educational experience.

Author Biographies

Paulo Vitor da Silva Santiago, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutorando em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Rede Nordeste de Ensino da Universidade Federal do Ceará (RENOEN - UFC); Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Ceará (ENCIMA - UFC). Graduado em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Professor de Matemática na Rede Estadual do Ceará. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9028281383409966. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6608-5452.

Francisco Cleuton de Araújo, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino da Rede Nordeste de Ensino da Universidade Federal do Ceará (RENOEN - UFC); Mestre em Matemática pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido (PROFMAT- UFERSA). Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do (UFC). Professor de Matemática na Rede Municipal de Fortaleza/CE. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9157474657085589. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-5955-6324.

Wyanna Mara Costa Dantas, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Cursando Especialização em Contabilidade Pública pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Servidora Pública na Secretaria Municipal de Saúde de Horizonte/CE. Lattes: http://lattes.cnpq.br/0421103599440611. Orcid: https://orcid.org/0009-0002-9131-0268.

References

AZUMA, Ronald et al. Recent advances in augmented reality. Computer graphics and applications, v. 21, n. 6, 2001. Disponível em: https://www.cs.unc.edu/~azuma/cga2001.pdf. Acesso em: 15 nov. 2023.

BACCA, Jorge et al. Augmented reality trends in education: A systematic review of research and applications. Educational Technology & Society, v. 17, n. 4, p. 133-149, 2014. Disponível em: https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/17763/AugmentedRealityByNcNd.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 16 mar. 2024.

BRASIL. Resolução nº 196, de 09 de outubro de 1996. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial República Federativa do Brasil, Brasília, 1996.

DUARTE, Cauê. Realidade aumentada no ensino e aprendizagem dos sólidos geométricos. 2021. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Programa de Pós-graduação em Educação Matemática, Instituto de Física e Matemática, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2021.

BILLINGHURST, Mark; DUENSER, Andreas. Augmented Reality in the Classroom. Computer, v. 45, n. 7, p. 56-63, 2012. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/6171143/citations. Acesso em: 12 maio 2024.

BRASIL. Proposta Curricular para a educação de jovens e adultos: segundo segmento do ensino fundamental: 5ª a 8ª série – introdução. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, 2002.

FERRINI-MUNDY, Joan. Principles and standards for school mathematics: a guide for mathematicians. Notices of the American Mathematical Society, v. 47, n. 8, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

GUERRA, Avaetê de Luneta e Rodrigues; COSTA, Michel da; MELO, Nedilson José Gomes de. Desafios e Soluções no Ensino da Matemática na EJA. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, v. 4, n. 9, 2023. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/3946. Acesso em: 26 mar. 2024.

HUNTER, David; MCCALLUM, Jacqueline; HOWES, Dora. Defining Exploratory-Descriptive Qualitative (EDQ) research and considering its application to healthcare. Journal of Nursing and Health Care, v. 4, n. 1, 2019. Disponível em: https://eprints.gla.ac.uk/180272/7/180272.pdf. Acesso em: 18 mar. 2024.

KIRNER, Claudio; KIRNER, Tereza Gonçalves. Evolução e Tendências da Realidade Virtual e da Realidade Aumentada. In: Symposium on Virtual Reality and Augmented Reality, 13, 2011, Uberlândia-MG. Realidade Virtual e Aumentada: Aplicações e Tendências. Uberlândia: SBC, 2011, cap. 01, p. 10-25.

KLOPFER, Eric; SQUIRE, Kurt. Environmental Detectives—the development of an augmented reality platform for environmental simulations. Education Technology Research and Development, v. 56, p. 203–228, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11423-007-9037-6. Acesso em: 19 abr. 2024.

KOORO, Méri Bello; LOPES, Celi Espasandin. As perspectivas curriculares do conhecimento matemático na educação de jovens e adultos. Horizontes, v. 25, n. 1, p. 99-110, 2007. Disponível em: https://lyceumonline.usf.edu.br/webp/portalUSF/itatiba/mestrado/educacao/uploadAddress/Horizontes_25_1_09%5B11067%5D.pdf. Acesso em: 27 mar. 2024.

LOPES, João Paulo Benevides. A Sequência Fedathi e o ensino de sólidos geométricos. 2015. 165 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.

MILGRAM, Paul; KISHINO, Fumio. A Taxonomy of Mixed Reality Visual Displays. IEICE Transactions on Information and Systems, v. 77, n. 12, p. 1321-1329, 1994. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.102.4646. Acesso em: 18 abr. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Amostragem e saturação em pesquisa qualitativa: consensos e controvérsias. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 7, p. 1–12, 2017. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/82. Acesso em: 26 abr. 2024.

SANTIAGO, Paulo Vitor da Silva; ALVES, Francisco Régis Vieira. Resolução de um problema olímpico brasileiro em 3D para Realidade Aumentada no GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, v. 12, n. 1, p. 144–150, 2023. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/IGISP/article/view/60010. Acesso em: 26 abr. 2024.

SANTIAGO, Paulo Vitor da Silva; SANTANA, José Rogério. Proposta para o ensino de Geometria: sólidos no Geogebra. Debates em Educação, v. 16, n. 38, p. e15862, 2024. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/15862. Acesso em: 26 abr. 2024.

SANTIAGO, Paulo Vitor da Silva; ARAÚJO, Francisco Cleuton de. Realidade Aumentada no Ensino de Sólidos Geométricos para o Ensino Fundamental: relato de experiência em uma escola pública de Fortaleza-CE-Brasil. Educação Matemática em Revista, v. 29, n. 82, p. 1-15, 2024. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3465. Acesso em: 15 fev. 2024.

SCHRÖETTER, Sandra Maria; STAHL, Nilson Sergio Peres; DOMINGUES, Estefane Costa. Geometria Espacial no Ensino Fundamental: construir para aprender. REMAT: Revista Eletrônica da Matemática, v. 2, n. 1, p. 58–71, 2016. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/1280. Acesso em: 26 mar. 2024.

TORI, Romero; KIRNER, Claudio; SISCOUTO, Robson. Fundamentos e Tecnologia de Realidade Virtual e Aumentada. Porto Alegre: SBC, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Romero-Tori/publication/216813069_Fundamentos_de_ Realidade_Virtual/links/5d234774458515c11c1c5cdb/Fundamentos-de-Realidade-Virtual.pdf. Acesso em: 15 dez. 2023.

Published

20.02.2025

How to Cite

Santiago, P. V. da S., Cleuton de Araújo, F., & Costa Dantas, W. M. (2025). TEACHING GEOMETRIC SOLIDS IN YOUTH AND ADULT EDUCATION USING AUGMENTED REALITY. Periferia, 17(1), e84606. https://doi.org/10.12957/periferia.2025.84606

Issue

Section

Articles