“… AMONG OTHERS” INCLUSION AND INTERSECTIONALITY

a possible dialogue?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2025.83821

Keywords:

Cultural Studies, Cultural Pedagogy, Postgraduate

Abstract

 In this article, we report the pedagogical experiences arising from the discipline “Special Topics in Cultural Studies: Intersectionality and Inclusion” taught jointly by two professors in the Postgraduate Program in Cultural Studies at the Aquidauana Campus from the Federal University of Mato Grosso do Sul. The classes made it possible to articulate intersectionality and inclusion to think about the school reality. Furthermore, we discuss the different research themes of the students. However, even with the class’s commitment to understanding these two concepts, some students had difficulty in conceptual understanding, which can be seen in ableists actions or error in intersectional reading/approach, which is concern if we think about the urgency of creating an inclusive space in schools.

Author Biographies

Marcelo Victor da Rosa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Professor Associado da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina. 

Marina Brasiliano Salerno, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Teacher at the Federal University of Mato Grosso do Sul, linked to the Physical Education course, Postgraduate Program in Cultural Studies - Differences and Alterities research line and to the Postgraduate Program in Education, in the Training Processes, Practices research line Educational, Differences. PhD in Physical Education from the Faculty of Physical Education of the State University of Campinas (2014), with a doctoral internship at the Universitat de Barcelona (2013). Degree in Physical Education from the State University of Campinas (2003), Bachelor's degree in Physical Education from the State University of Campinas (2005), Specialist in Adapted Motor Activity, from Unicamp (2007) and Master's degree in Physical Education from the State University of Campinas (2009) . Leader of the Study and Research Group on Inclusive Physical Education. Coordinator of the Include through Sports extension project.

References

AMARAL, Lígio Assumpção. Corpo desviante/Olhar perplexo. Psicologia, São Paulo, v. 1, n. 5, p. 245-268, jan. 1994. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicousp/v5n1-2/a16v5n12.pdf. Acesso em: 16 jan. 2024.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 16 jan. 2024.

BRASIL. Constituição (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 out. 2024.

BRASIL. Constituição (2015). Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa Com Deficiência (Estatuto da Pessoa Com Deficiência). Brasília, 7 jul. 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 16 jan. 2024.

CASTRO, Edgardo. Introdução a Foucault. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

CÉSAR, Maria Rita de Assis; DUARTE, André; SIERRA, Jamil Cabral. Governamentalização do Estado, movimentos LGBT e escola: capturas e resistências. Educação, Porto Alegre, v. 36, n. 2, maio/ago., p. 192-200, 2013.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, 171-188, 2002.

COLLINS, Patricia Hill. Se perdeu na tradução? Feminismo negro, interseccionalidade e política emancipatória. Parágrafo, São Paulo, v. 5, n. 1, jan., 2017.

DUQUE, Tiago. Lugar de corpo e diferenças no Pantanal. In: DROZDOWSKA-BROERING, Izabela; MARKENDORF, Marcio; OLIVEIRA, Geovana Quinalha de (Org.). Memórias do corpo: apagamentos. 1 ed. Florianópolis: Editora da UFSC, v. 1, p. 219-239, 2022.

FAVERO, Sofia. Cisgeneridades precárias: raça, gênero e sexualidade na contramão da política do relato. Bagoas, Natal, v. 13, n. 20, p. 169-197, jun., 2019.

FOGAÇA, Vitor Hugo Bueno; KLAZURA, Marcos Antonio. Pessoa com deficiência entre o modelo biomédico e o modelo biopsicossocial: concepções em disputa. Emancipação, Ponta Grossa, v. 21, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/13408/209209214023. Acesso em: 16 jan. 2024.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade do saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: RABINOW, Paul; DREYFUS, Hubert. Foucault uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense, 1995.

FURLIN, Neiva. Sujeito e agência no pensamento de Judith Butler: contribuições para a teoria social. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 395-403, jul., 2013.

HENNING, Carlos Eduardo. Interseccionalidade e pensamento feminista: As contribuições históricas e os debates contemporâneos acerca do entrelaçamento de marcadores sociais da diferença. Mediações, Londrina, v. 20, n. 2, p. 97-128, 2015.

HIRANO, Luis Felipe Kojima. Marcadores sociais das diferenças: rastreando a construção de um conceito em relação à abordagem interseccional e a associação de categorias. In: HIRANO, Luis Felipe Kojima; ACUNA, Maurício; MACHADO, Bernardo Fonseca (Org.). Marcadores sociais das diferenças: fluxos, trânsitos e intersecções. Goiânia: Imprensa Universitária, 2019.

KYRILLOS, Gabriela de Moraes. Uma análise crítica sobre os antecedentes da interseccionalidade. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 1, 2020.

LÓPEZ, Denisse Brust; LOPES, Carlos Eduardo. O conceito de "lugar de fala": das possibilidades de delimitação aos riscos de esvaziamento conceitual. Revista Psicologia Política, São Paulo, v. 22, n. 55, p. 668-687, dez., 2022. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2022000300011&lng=pt&nrm=iso. acessos em 25 out., 2023.

MARCO, Victor di. Capacitismo: O mito da capacidade. Belo Horizonte: Letramento, 2020.

MARCHESAN, Andressa.; CARPENEDO, Rejane Fiepke. Capacitismo: entre a designação e a significação da pessoa com deficiência. Revista Trama, v. 17, n. 40, p. 45-55, 2021.

PISCITELLI, Adriana. Interseccionalidades, categorias de articulação e experiências de migrantes brasileiras. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 11, n. 2, p. 263-274, jul., 2008.

ORTNER, Sherry. Poder e projetos: reflexões sobre a agência. In: GROSSI, Miriam et al. (Org.). Conferências e Diálogos: saberes e práticas antropológicas. Brasília: ABA/ Nova Letra, p. 45-80, 2007.

SASSAKI, R. N. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação, São Paulo, Ano XII, p. 10-16, mar./abr., 2009.

SILVA, Rita de Fátima da; SEABRA JÚNIOR, Luiz; ARAÚJO, Paulo Ferreira de. Educação física adaptada no Brasil: da história à inclusão educacional. São Paulo: Phorte, 2008.

Published

24.04.2025

How to Cite

Victor da Rosa, M., & Marina Brasiliano Salerno. (2025). “… AMONG OTHERS” INCLUSION AND INTERSECTIONALITY: a possible dialogue?. Periferia, 17(1), e83821. https://doi.org/10.12957/periferia.2025.83821

Issue

Section

Dossier