“… AMONG OTHERS” INCLUSION AND INTERSECTIONALITY
a possible dialogue?
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2025.83821Keywords:
Cultural Studies, Cultural Pedagogy, PostgraduateAbstract
In this article, we report the pedagogical experiences arising from the discipline “Special Topics in Cultural Studies: Intersectionality and Inclusion” taught jointly by two professors in the Postgraduate Program in Cultural Studies at the Aquidauana Campus from the Federal University of Mato Grosso do Sul. The classes made it possible to articulate intersectionality and inclusion to think about the school reality. Furthermore, we discuss the different research themes of the students. However, even with the class’s commitment to understanding these two concepts, some students had difficulty in conceptual understanding, which can be seen in ableists actions or error in intersectional reading/approach, which is concern if we think about the urgency of creating an inclusive space in schools.
References
AMARAL, Lígio Assumpção. Corpo desviante/Olhar perplexo. Psicologia, São Paulo, v. 1, n. 5, p. 245-268, jan. 1994. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicousp/v5n1-2/a16v5n12.pdf. Acesso em: 16 jan. 2024.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 16 jan. 2024.
BRASIL. Constituição (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 out. 2024.
BRASIL. Constituição (2015). Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa Com Deficiência (Estatuto da Pessoa Com Deficiência). Brasília, 7 jul. 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 16 jan. 2024.
CASTRO, Edgardo. Introdução a Foucault. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
CÉSAR, Maria Rita de Assis; DUARTE, André; SIERRA, Jamil Cabral. Governamentalização do Estado, movimentos LGBT e escola: capturas e resistências. Educação, Porto Alegre, v. 36, n. 2, maio/ago., p. 192-200, 2013.
CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, 171-188, 2002.
COLLINS, Patricia Hill. Se perdeu na tradução? Feminismo negro, interseccionalidade e política emancipatória. Parágrafo, São Paulo, v. 5, n. 1, jan., 2017.
DUQUE, Tiago. Lugar de corpo e diferenças no Pantanal. In: DROZDOWSKA-BROERING, Izabela; MARKENDORF, Marcio; OLIVEIRA, Geovana Quinalha de (Org.). Memórias do corpo: apagamentos. 1 ed. Florianópolis: Editora da UFSC, v. 1, p. 219-239, 2022.
FAVERO, Sofia. Cisgeneridades precárias: raça, gênero e sexualidade na contramão da política do relato. Bagoas, Natal, v. 13, n. 20, p. 169-197, jun., 2019.
FOGAÇA, Vitor Hugo Bueno; KLAZURA, Marcos Antonio. Pessoa com deficiência entre o modelo biomédico e o modelo biopsicossocial: concepções em disputa. Emancipação, Ponta Grossa, v. 21, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/13408/209209214023. Acesso em: 16 jan. 2024.
FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: a vontade do saber. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: RABINOW, Paul; DREYFUS, Hubert. Foucault uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense, 1995.
FURLIN, Neiva. Sujeito e agência no pensamento de Judith Butler: contribuições para a teoria social. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 395-403, jul., 2013.
HENNING, Carlos Eduardo. Interseccionalidade e pensamento feminista: As contribuições históricas e os debates contemporâneos acerca do entrelaçamento de marcadores sociais da diferença. Mediações, Londrina, v. 20, n. 2, p. 97-128, 2015.
HIRANO, Luis Felipe Kojima. Marcadores sociais das diferenças: rastreando a construção de um conceito em relação à abordagem interseccional e a associação de categorias. In: HIRANO, Luis Felipe Kojima; ACUNA, Maurício; MACHADO, Bernardo Fonseca (Org.). Marcadores sociais das diferenças: fluxos, trânsitos e intersecções. Goiânia: Imprensa Universitária, 2019.
KYRILLOS, Gabriela de Moraes. Uma análise crítica sobre os antecedentes da interseccionalidade. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 1, 2020.
LÓPEZ, Denisse Brust; LOPES, Carlos Eduardo. O conceito de "lugar de fala": das possibilidades de delimitação aos riscos de esvaziamento conceitual. Revista Psicologia Política, São Paulo, v. 22, n. 55, p. 668-687, dez., 2022. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2022000300011&lng=pt&nrm=iso. acessos em 25 out., 2023.
MARCO, Victor di. Capacitismo: O mito da capacidade. Belo Horizonte: Letramento, 2020.
MARCHESAN, Andressa.; CARPENEDO, Rejane Fiepke. Capacitismo: entre a designação e a significação da pessoa com deficiência. Revista Trama, v. 17, n. 40, p. 45-55, 2021.
PISCITELLI, Adriana. Interseccionalidades, categorias de articulação e experiências de migrantes brasileiras. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 11, n. 2, p. 263-274, jul., 2008.
ORTNER, Sherry. Poder e projetos: reflexões sobre a agência. In: GROSSI, Miriam et al. (Org.). Conferências e Diálogos: saberes e práticas antropológicas. Brasília: ABA/ Nova Letra, p. 45-80, 2007.
SASSAKI, R. N. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação, São Paulo, Ano XII, p. 10-16, mar./abr., 2009.
SILVA, Rita de Fátima da; SEABRA JÚNIOR, Luiz; ARAÚJO, Paulo Ferreira de. Educação física adaptada no Brasil: da história à inclusão educacional. São Paulo: Phorte, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).
