“OPEN THE DOORS TO POPULAR CINEMA”
Cinematic Experiences in Imperatriz - MA
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2025.83814Keywords:
Popular Cinema;, Teaching History;, University Extension; , History and Cinema;, Interdisciplinarity.Abstract
The present study exposes the results of an Extension Project, entitled: “Cinema and History Teaching: The Brazilian Audiovisual in the Classroom”, being financed by the State University of the Tocantina Region of Maranhão (UEMASUL). This endeavor aimed to use the seventh art as a space for problematization within the school environment, offering Cinematographic Literacy to students in the public basic education network, presenting, from a playful and interdisciplinary perspective, issues related to historical knowledge and what concerns transversal topics fundamental to the formation of historical consciousness (RÜSEN,2007). In view of this, this initiative is justified by its interdisciplinary perspective on the teaching-learning process, proposing to overcome the barrier between the knowledge produced by the university and the school space. In this sense, it is worth highlighting the importance of field work and extension projects in the human sciences whose target audience is the public high school network, given that the curricular flexibility enacted by law no. 13,415 ended up minimizing the workload of related subjects. to the human sciences, emptying the critical debate within public schools, the main ones affected by the law. That said, the “Cine História” project was developed at the Centro Educacional Graça Aranha, located in Imperatriz-MA, targeting high school students. This initiative spreads the ideal of Popular Cinema, by Gutiérrez Alea (1984), turning the sensitive-artistic cinematographic spectacle into an opportunity for the development of criticality and a vehicle for the formation of historical consciousness.
References
REFERÊNCIAS
ALEA, Tomás. Dialética do Espectador. São Paulo: Editora Summus, 1984.
AUMONT, Jacques et al. A estética do filme. Campinas-SP: Papirus, 2002.
BARCA, Isabel. Aula Oficina: do Projeto à Avaliação. In. Para uma educação de qualidade: Atas da Quarta Jornada de Educação Histórica. Braga, Centro de Investigação em Educação (CIED)/ Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2004, p. 131 – 144
BARROS, José D’Assunção. Cinema e História – Considerações Sobre os Usos Historiográficos das Fontes Fílmicas. In: Revista Comunicação & Sociedade, Ano 32, n. 55, 2011.
BRASIL. Lei n° 13. 006/2014, 26 de junho de 2014. Estabelece a exibição de filmes de produção nacional constituirá componente curricular complementar integrado à proposta pedagógica da escola, sendo a sua exibição obrigatória por, no mínimo, 2 (duas) horas mensais. Brasília, DF, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. MEC, 2017. Brasília, DF, 2017.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 16 fev. 2017.
CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
CARMO, Leonardo. O cinema do feitiço contra o feiticeiro. Revista Iberoamericana de Educação, Canoas, n. 32, p. 71-94, 2003.
CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos avançados. São Paulo, v.11, n.5, p.173-191, jan-abr. 1991.
COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. London: Routledge, 2000.
FERRO, Marc. O filme: uma contra-análise da sociedade? In: LE GOFF, Jaques., NORA, Pierre. (Orgs.). História: novos objetos. Trad.: Terezinha Marinho. Rio de Janeiro: F. Alves, 1976
GOLIOT-LÉTÉ, Anne; VANOYE, Francis. Ensaio sobre a análise fílmica. Tradução de Marina Appenzeller. 2002.
MASCARELLO, Fernando. História do cinema mundial. Papirus Editora, 2015.
NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo, Contexto, 2003.
NASCIMENTO, Jairo. Cinema e Ensino de História: realidade escolar, propostas e práticas na sala de aula. Revista de História e Estudos Culturais, Abril/Maio/Junho de 2008
NERES, Juliana. O Letramento Cinematográfico e a Formação de Leitores (as). In: GOMES, Carlos; CRUZ, Maria (org.) Letramentos Literários e Abordagens Culturais. 1. ed. Aracaju: Criação Editora, 2021.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2009.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: UnB, 2001.
RÜSEN, Jörn. História Viva: teoria da história: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UnB, 2007.
SANTOS, Wanderley. Literatura e história em quadrinhos (HQ) na educação básica. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2015.
SETTON, Maria. Mídia e educação. São Paulo: Contexto, 2010
SILVINO, Flávia. Letramento visual. Texto Livre, vol.7, n.1, p.167-170,2014. Disponível em: Letramento Visual | Texto Livre: Linguagem e Tecnologia (ufmg.br). Acesso: 25 de Jul de 2023.
SOUZA, Éder. O que o cinema pode ensinar sobre a história? Ideias de jovens alunos sobre a relação entre filmes e aprendizagem histórica. História & Ensino (UEL), v. 16, p. 25-39, 2010.
VALIM, Alexandre. História e Cinema. In: Novos Domínios da História. CARDOSO, Ciro; VAINFAS, Ronaldo (Orgs). Rio de Janeiro: Elsevier, 2012, p.283 -300.
VIGLUS, Darcy. O filme na sala de aula: um aprendizado prazeroso. Paraná, S.A, p. 1-22.
FILMOGRAFIA
ABRIL DESPEDAÇADO. Direção: Walter Salles. Produção: Arthur Cohn. Suíça, França, Brasil: Buena Vista Internacional, Miramax, 2001, 1 DVD (105 min.), sonoro, colorido.
COMO ERA GOSTOSO O MEU FRANCÊS. Direção de Nelson Pereira dos Santos. Produção de Luiz Carlos Barreto, Nelson Pereira dos Santos, César Thedi, e K. M. Ecksein. Rio de Janeiro. 1971. (83 min.), sonoro, colorido. Legendado.
ELES NÃO USAM BLACK-TIE. Direção: Leon Hirszman. Produção: Leon Hirszman Produções. Roteiro: Leon Hirszman e Gianfrancesco Guarnieri, 1981. (134 min), sonoro, colorido.
EM RITMO DE FUGA [Baby Driver]. Direção de Edgar Wright. Produção de Tim Bevan, Eric Fellner e Nira Park. EUA. 2017. (113 min.) sonoro, colorido.
HANS STADEN. Direção de Luiz Alberto Pereira. Produção de Jorge Mendes e Luiz Alberto Pereira. Brasil/Portugal: IPACA/Jorge Neves/Lapfilme, 1999. 1 DVD (92 min.), sonoro, colorido. Legendado.
INTERSTELLAR. Direção de Christopher Nolan. Produção de Warner Bros, 2014. (179 min,), sonoro, colorido, legendado.
MEU PRIMEIRO AMOR [My girl]. Direção de Howard Zieff. Produção de Columbia Pictures Corporation, 1991. (95 min.) sonoro, colorido, legendado.
QUE HORAS ELA VOLTA? [S.l]. Direção de Anna Muylaert. Produção de Pandora Filmes. 2015. DVD (112 min.): son.,color.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).