“OPEN THE DOORS TO POPULAR CINEMA”

Cinematic Experiences in Imperatriz - MA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2025.83814

Keywords:

Popular Cinema;, Teaching History;, University Extension; , History and Cinema;, Interdisciplinarity.

Abstract

The present study exposes the results of an Extension Project, entitled: “Cinema and History Teaching: The Brazilian Audiovisual in the Classroom”, being financed by the State University of the Tocantina Region of Maranhão (UEMASUL). This endeavor aimed to use the seventh art as a space for problematization within the school environment, offering Cinematographic Literacy to students in the public basic education network, presenting, from a playful and interdisciplinary perspective, issues related to historical knowledge and what concerns transversal topics fundamental to the formation of historical consciousness (RÜSEN,2007). In view of this, this initiative is justified by its interdisciplinary perspective on the teaching-learning process, proposing to overcome the barrier between the knowledge produced by the university and the school space. In this sense, it is worth highlighting the importance of field work and extension projects in the human sciences whose target audience is the public high school network, given that the curricular flexibility enacted by law no. 13,415 ended up minimizing the workload of related subjects. to the human sciences, emptying the critical debate within public schools, the main ones affected by the law. That said, the “Cine História” project was developed at the Centro Educacional Graça Aranha, located in Imperatriz-MA, targeting high school students. This initiative spreads the ideal of Popular Cinema, by Gutiérrez Alea (1984), turning the sensitive-artistic cinematographic spectacle into an opportunity for the development of criticality and a vehicle for the formation of historical consciousness.

Author Biographies

Rodrigo José Rodrigues Maciel, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Graduado em Licenciatura em História pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão - UEMASUL. Membro do Grupo de Estudos Literários e Imagéticos - GELITI. E-mail: rodrigojrmaciel@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3462-5482

Eduardo Oliveira Melo, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Mestrando em Letras no Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGLe) da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL). Formado em História (licenciatura) pela Universidade Estadual da Região Tocantina (UEMASUL). E-mail: eduardomelo.201713750@uemasul.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9453-684X 

Kátia Carvalho da Silva Rocha, Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão

Professora da Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação Profissional em Letras - UEMASUL. Doutora em Ciência da Literatura, na área Literatura Comparada pela UFRJ (2011); e-mail: katiacarvalho@uemasul.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9391-0526

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FILMOGRAFIA

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COMO ERA GOSTOSO O MEU FRANCÊS. Direção de Nelson Pereira dos Santos. Produção de Luiz Carlos Barreto, Nelson Pereira dos Santos, César Thedi, e K. M. Ecksein. Rio de Janeiro. 1971. (83 min.), sonoro, colorido. Legendado.

ELES NÃO USAM BLACK-TIE. Direção: Leon Hirszman. Produção: Leon Hirszman Produções. Roteiro: Leon Hirszman e Gianfrancesco Guarnieri, 1981. (134 min), sonoro, colorido.

EM RITMO DE FUGA [Baby Driver]. Direção de Edgar Wright. Produção de Tim Bevan, Eric Fellner e Nira Park. EUA. 2017. (113 min.) sonoro, colorido.

HANS STADEN. Direção de Luiz Alberto Pereira. Produção de Jorge Mendes e Luiz Alberto Pereira. Brasil/Portugal: IPACA/Jorge Neves/Lapfilme, 1999. 1 DVD (92 min.), sonoro, colorido. Legendado.

INTERSTELLAR. Direção de Christopher Nolan. Produção de Warner Bros, 2014. (179 min,), sonoro, colorido, legendado.

MEU PRIMEIRO AMOR [My girl]. Direção de Howard Zieff. Produção de Columbia Pictures Corporation, 1991. (95 min.) sonoro, colorido, legendado.

QUE HORAS ELA VOLTA? [S.l]. Direção de Anna Muylaert. Produção de Pandora Filmes. 2015. DVD (112 min.): son.,color.

Published

20.02.2025

How to Cite

Rodrigues Maciel, R. J., Oliveira Melo, E., & da Silva Rocha, K. C. (2025). “OPEN THE DOORS TO POPULAR CINEMA”: Cinematic Experiences in Imperatriz - MA. Periferia, 17(1), e83814. https://doi.org/10.12957/periferia.2025.83814

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