CURRICULUM PRODUCTION WITH CHILDREN - TICKETS, "PAPER WHATSAPP" AND EXPERIENCES WITH WRITING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.83213

Keywords:

Literacy, Child, Curriculum, Discursive process

Abstract

A child asked the teacher what a note would be and had his question answered by another child: "ticket is like a paper WhatsApp." Thus happened in class 21 the "Paper Whatsapp," a particular form of interaction and daily writing practice that accompanied them in the classroom. To think about the educational and curricular processes of childhood and their cultural crossings, I start from this curricular experience - the exchange of tickets (between children and these with teachers), understanding this movement as a strategy of the children themselves to maintain the face-to-face use of the chats in online classes. To dialogue and unfold this experience, I support the discursive perspective of literacy (Goulart,??, Smolka, 2012) and curricular production (Lopes and Macedo, 2011), assuming both processes as moving texts, unfinished, in an opening relationship (Derrida, 1971) with meaning. Thus, crossed and mobilized by unexpected and inventive meanings, this article is the result of reflections, experiences and theoretical methodological investments made in dialogue with the fields of the curriculum and literacy with the premise that we are all subjects of language (children and teachers). These reflections have led me to bet that the way in which the curriculum is handled in the classroom needs to take into account the understanding about the learning of reading and writing by the child and his relationship with adults, with his peers and with the world around him.

Author Biography

Bonnie Axer, Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira ( Cap-UERJ)

Professora adjunta do Instituto de Aplicação Fernando Rodrigues da Silveira (CAP/UERJ). Doutora em Educação pelo programa de pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PROPED/UERJ). Integrante dos grupos de pesquisa: Currículo, formação e educação em direitos humanos, do(a) (Proped-UERJ) e Questão de Escola: diferença, desconstrução e intersubjetividade (Cap-UFRJ).

References

DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. 2ª edição. São Paulo: Perspectiva, 1971.

DERRIDA, Jacques. Palavra acolhimento. Trad. Fabio Landa. In: Adeus a Emmanuel Levinas. 1ª edição. São Paulo: Perspectiva, 2004.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 45ª edição. São Paulo: Autores Associados; Cortez, 2003.

FREIREb, Madalena. A paixão de conhecer o mundo: relato de uma professora. 14ª edição. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2001.

GOULART, Cecília. M. A. Para início da conversa sobre os processos de alfabetização e de pesquisa. In: GOULART, Cecília; GARCIA, Inez; CORAIS, Maria Cristina. (orgs.). Alfabetização e discurso: dilemas e caminhos metodológicos. 1ªedição. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2019.p.13-46.

GOULART, Cecília; SANTOS, Andréa P. Estudos do discurso como referência para processos de alfabetização em perspectiva discursiva. In: GOULART, Cecília. A et al. A Alfabetização como processo discursivo. 30 anos de A criança na fase inicial da escrita. 1ªedição. São Paulo: Cortez, 2017.p.99-112.

GOULART, Cecília; WILSON, Victoria. Aprender a escrita, aprender com a escrita(orgs.). 1ªedição. São Paulo: Summus, 2013.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth Fernandes. Teorias do currículo. 1ªedição. São Paulo: Cortez, 2011.

MACEDO, Elizabeth. O Currículo no Portão da Escola. In.: MACEDO, Elizabeth; RANNIERY, Thiago. (orgs). Currículo, sexualidade e ação docente. 1ª edição. Petrópolis: DP Et alli, 2017.p.17-44.

PIRES, Vera Lúcia. Dialogismo e alteridade ou a teoria da enunciação em Bakhtin. Organon, Porto Alegre, v. 16, 20102.

RIBEIRO, Natalia. P.; JESUS, Erika; CORAIS, Maria Cristina; SOUZA, Marta. Não! A gente quer que você escreva no papel! Você ajuda a gente a fazer isso??: O processo de aprender a escrita com a própria escrita. In: In: GOULART,

Cecília; GARCIA, Inez; CORAIS, Maria Cristina. (orgs.). Alfabetização e discurso: dilemas e caminhos metodológicos. 1ªedição. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2019.p.89-110.

SMOLKA, A.L.B. A criança na fase inicial da escrita: a alfabetização como processo discursivo. 13ª edição. São Paulo, Cortez, 2012.

SOARES, MAGDA. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação em Sociedade. Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez, 2002.

Published

30.08.2024

How to Cite

Axer, B. (2024). CURRICULUM PRODUCTION WITH CHILDREN - TICKETS, "PAPER WHATSAPP" AND EXPERIENCES WITH WRITING. Periferia, 16(1), e83213. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.83213

Issue

Section

Dossier