BOOKS THAT HELP YOU THINK AND TALK –
The perspective of children’s teachers in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.83160Keywords:
Early Childhood Education, Children's literature books, Reading mediationAbstract
Based on a socio-interactionist conception of reading, research with teachers (NASCIMENTO, 2009; 2012; 2021; BRANDÃO, BEZERRA, SILVA, 2021) has highlighted the importance of choosing a literature book as a cultural artefact for mobilising conversations with children about the text and the themes it raises. This observation is based on the idea that reading and talking in story circles can provoke reflections that broaden children's perspectives, fuelling their imagination and building a more reflective view of the world and themselves. Considering that reading for pleasure is not opposed to intentional pedagogical action, in this article we seek to explore the following question: which books can help pre-school children exercise critical and creative thinking in reading sessions? With this in mind, we asked three teachers who work in public institutions in Recife with children aged between 4 and 6 and who regularly plan and conduct reading and conversation sessions with their groups, to select some books. The books recommended by the teachers were analysed and divided into three categories: texts in prose or verse that can mobilise different points of view; picture books that explore the creativity of thought and call on children to express themselves more directly; and books that encourage reflection on specific themes. In our analysis, we also observed the teachers' selection process as they refine their approach, taking into account the books they already know and appreciate, as well as the children's interests. We concluded that the 11 books chosen by the teachers had good graphic-editorial quality and the potential to mobilise children's thinking with questions to which there are no ready answers.
References
BAJOUR, Cecília. Ouvir nas entrelinhas: o valor da escuta nas práticas de leitura. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.
BARROS, Lúcia M; Fernando; AZEVEDO. Literatura Infantil e temas difíceis: mediação e recepção. In: KIRCHOF, Edgar R.; SOUZA, Renata J.; Literatura para crianças e jovens: temas contemporâneos, Em aberto, Brasília, v. 32 n. 105, p. 77-92, 2019. Disponível: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4210
Acesso em 15 mai.24
BELMIRO, Célia A. Livro de imagens. In: FRADE, Isabel C. et al (Orgs) Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para alfabetizadores. Belo Horizonte: UFMG/Ceale, 2016, s/p. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/livro-de-imagens. Acesso em: 15 mai. 2024.
BRANDÃO, Ana Carolina P.; BEZERRA, Ana Raquel da R.; SILVA, Jane Rafaela P. Rodas de leitura na educação infantil: a formação de “leitores pensantes”. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 30, n. 63, p. 310–326, 2021. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n63.p310-326. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7752. Acesso em: dez. 2023.
BRANDÃO, Ana Carolina P.; ROSA; Ester C. de S. A leitura de textos literários na sala de aula: é conversando que a gente se entende. In: PAIVA, Aparecida; MACIEL, Francisca; COSSON, Rildo. (orgs.) Coleção Explorando o Ensino: Literatura/Ensino Fundamental. MEC/SEB, 2010a, v. 20. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7841-2011-literatura-infantil-capa-pdf&category_slug=abril-2011-pdf&Itemid=30192
BRANDÃO, Ana Carolina P.; ROSA; Ester Calland de S. Entrando nas rodas: as histórias na Educação Infantil. In: BRANDÃO, Ana Carolina P; ROSA, Ester C. S (orgs.) Ler e escrever na Educação Infantil: discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010b.
BRAZ, Júlio Emílio. Meu primeiro amor. São Paulo: Scipione, 2011.
BRENIFIER, Oscar. A questão de Deus. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
BRENIFIER, Oscar. Por que eu existo? 1. ed. São Paulo: Panda Books, 2012.
BUARQUE, Chico. Chapeuzinho Amarelo. 32. ed. Ilustração: Ziraldo. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.
CAVALCANTE, Nathalia de S. Passarinhando. Rio de janeiro: Rocco Pequenos Leitores, 2009.
COELHO, Nelly N. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.
DAVENIER, Christina. Leo e Albertina. São Paulo: Brinque-Book, 1998.
DUTHIE, Ellen; MARTAGÓN, Daniela. Mundo cruel. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2017. (Série Filosofia Visual para Crianças).
GADOTTI, Moacir. Escola cidadã. 12. ed, São Paulo: Cortez, 2008.
HAYNES, Jay W.; Murris, Karin. Picturebooks, pedagogy and philosophy. New York: Routledge Research in Education, 2012.
HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Tradução: Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
IBIAPINA, Ivana Maria L. de M. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília, DF: Líber Livro, 2008.
ISER, Wolfgang. O fictício e o imaginário: Perspectivas de uma Antropologia Literária. Rio de Janeiro: EDUERJ, 1996.
LIPMAN, Matthew. O pensar na educação. Tradução: Ann Mary Fighiera Perpétuo. Petrópolis: Vozes, 1995.
MOREYRA, Carlina; MORAES, Odilon. O guarda-chuva do vovô. 2. ed. São Paulo: Brochura, 2013.
NASCIMENTO, Bárbhara Elyzabeth S. Ensinando a argumentar nas rodas de história na Educação Infantil: algumas reflexões sobre a mediação docente. Trabalho de Conclusão de Curso (Pedagogia). Universidade Federal de Pernambuco, 2009.
NASCIMENTO, Bárbhara Elyzabeth S. Argumentação nas rodas de história: reflexões sobre a mediação docente na Educação Infantil. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, 2012.
NASCIMENTO, Bárbhara Elyzabeth S. Educar para o pensar nas rodas de leitura: as interações dialógicas entre crianças e professoras da educação infantil. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2021.
PIMENTA, Selma G.; FRANCO, Marilia A. S. Pesquisa em Educação: possibilidades investigativas/ formativas da pesquisa-ação. São Paulo: Loyola, 2008. v. 2.
RICARD, Anouk. Como gente grande. Tradução: Graziela Marcolin. São Paulo: Hedra, 2007.
RITER, Caio. A formação do leitor literário em casa e na escola. 1. ed. São Paulo: Biruta, 2009.
SANTANA, Fabiana A. de; BRANDÃO, Ana C P. Como crianças leem livros de imagem?. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 41, n. 1, p. 165–188, 2016. DOI: 10.5216/ia.v41i1.36431. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/36431. Acesso em: dez. 2023.
SÁTIRO, Angélica. Brincar de pensar: com crianças de 3 e 4 anos. Tradução: Romina Amorebieta, Luciano Barrionuevo e Guilhermo Segu. São Paulo: Ática 2012.
TEBEROSKY, Ana; COLOMER, Teresa. Aprender a ler e escrever: uma proposta construtivista. Tradução: Ana Maria Neto Machado. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. 7. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
YUNES, Eliana. Pensar a Leitura: complexidade. 2. ed.; São Paulo: Loyola, 2005.
ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11. ed., São Paulo: Global, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).