BRAZIL AND CANADÁ:

Comparative study of inclusive educational practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82807

Keywords:

Education, Comparative study, Inclusion, Public policy

Abstract

This article is the result of experiences lived by two authors. Both work in the area of ​​inclusion of a Municipal Department of Education in the interior of the state of Rio de Janeiro - Brazil. One of them had the opportunity to participate in a program financed by CAPES, in Canada, whose premise was the presentation of pedagogical intervention projects with a work proposal to be developed at the school or in the teaching network where it operates. The other is in a post-doctoral internship in the Postgraduate Program in Education, Culture and Communication (UERJ). Both are participating in actions by the Special and Inclusive Education Center (NEEI-UERJ). The ongoing study is justified considering that the practices, which seek to be inclusive, developed to date in the municipal public education network, have still encountered many barriers. The general objective is to obtain primary data about inclusive actions outside Brazil where there are other references to compare the realities experienced in the municipality where the authors work. In this sense, a comparative analysis will favor a broader view of the current reality of inclusion in the municipality and will enable the projection of more inclusive public policies. It is expected to find consistent results that can provide better practices so that people with disabilities can effectively guarantee their constitutional right to Education.

Author Biographies

Maria Cristina Tavares de Moraes Danelon, UniDom Bosco do Rio de JaneiroAssociação Educacional Dom Bosco

Maria Cristina Tavares de Moraes Danelon. Doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro Atualmente. Diretora de Inclusão na Secretaria Municipal de Educação - Resende – RJ. Professor titular da Associação Educacional Dom Bosco. http://lattes.cnpq.br/6848363478552360 ORCID ID: 0000-0001-7941-3585  

Patrícia Luciana Cioffi de Barros, Gerente de Atendimento Educacional Especializado na Secretaria Municipal de Educação/ Resende – RJ

Patrícia Luciana Cioffi de Barros. Pós-graduada em Libras e Educação Especial pela Faculdade Única, em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela universidade Cândido Mendes e em Educação Especial pela Faculdade Maringá . Licenciada em letras português/ inglês pela FAFIMAN- Fundação Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Mandaguari. Professora de Educação Especial na Educação Básica da Rede regular de ensino público de Resende- RJ. Lattes: http://lattes.cnpq.br/5106940966286019 . ORCID: //orcid.org/0009-0005-5834-9349.

References

ALBER, Rebecca 20 dicas para criar um ambiente de aprendizagem seguro, (2015). Disponível em https://www.edutopia.org/blog/20-tips-create-safe-learning-environment-rebecca-alber Acesso em 29/09/2023

A SALA DE AULA INCLUSIVA: Guia do participante. Programa de Desenvolvimento profissional de professores da Educação Básica no Canadá. CAPES, 2023.

BARROS, Patrícia Luciana Cioffi de. Projeto de Estimulação Precoce de Crianças com Síndrome Congênita do Zika Vírus e/ou outras Storchs na perspectiva da Consultoria Colaborativa. Projeto apresentado à CAPES. 2020.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016].

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Prefeitura Municipal de Resende. História da Cidade. Disponível em: https://resende.rj.gov.br/historia. Acesso em: 08/ novembro/2023

IBGE. Cidades e Estados. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/rj/resende.html. Acesso em 07 nov 2023.

IBGE. Organização do Território e estrutura Territorial 2022. Disponível em : https://www.ibge.gov.br/geociencias/organizacao-do-territorio/estrutura-territorial/15761-areas-dos-municipios.html#:~:text=O%20c%C3%A1lculo%20da%20%C3%A1rea%20territorial,foi%20de%208.510.345%2C540%20km%C2%B2. Acesso em: 09.nov.2023

LIB NEO, José C.; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. (Coleção docência em formação: saberes pedagógicos).São Paulo: Cortez, 2017. E-book. ISBN 9788524926013. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788524926013/. Acesso em: 06 nov. 2023.

MAGRI, Carina. Estrutura e funcionamento do Ensino. São Paulo: Cengage Learning Brasil, 2016. E-book. ISBN 9788522123636. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788522123636/. Acesso em: 06 nov. 2023.

OECD, Better Life Index. Canadá. Disponível em https://www.oecdbetterlifeindex.org› education-pt. Acesso em 22/11/2023

THEODORO, Ana Rosa dos Santos; DIAS, Thais Marcela da Silva. O Desafio das crianças com nanismo na escola regular: uma análise crítica sobre a inclusão. Monografia apresentada à Associação Educacional Dom Bosco, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Dom Bosco, Curso de Pedagogia. Resende, p.54. 2023.

Published

29.04.2024

How to Cite

Danelon, M. C. T. de M., & Luciana Cioffi de Barros, P. (2024). BRAZIL AND CANADÁ: : Comparative study of inclusive educational practices. Periferia, 16(1), e82807. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82807

Issue

Section

Dossier