#IMPRINCESSIMREAL:
Producing and teaching ways of being girl and woman in the world
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82765Keywords:
Cultural Artefacts, Representation, Disneyzation, GenderAbstract
The text aims to analyse three videos that are part of the Disney's #SouPrincesaSouReal Campaign in Brazil, to discuss how the media productions of this campaign teach and (re)produce certain ways of being a girl/being a woman. We base the discussions on Cultural Studies and Gender Studies, in the post-structuralist strands. From some tools of cultural analysis, we selected and analysed three promotional videos of the campaign, to discuss the representation of girls and princesses, in addition to the addresses present in these cultural artifacts, through images and soundtracks. To this end, we organized two axes of analysis: in the first axis "Determined and dreamer - Between girls and princesses: discussing the addressment present in the promotional videos", we sought to discuss the relationship between the narrative presented in the videos with the girls, with the elements used to address these cultural artifacts to the female children's audience. In the second axis "Dream big, there's always a princess who shows you it's possible': discussing the intertwining between the campaign's idea of female empowerment and the philosophy of dreams", we analyse the use of the philosophy that dreaming is wishing, and dreams come true. Such a philosophy was coined by the Walt Disney Company and was intertwined with the idea of female empowerment, present in Disney's #SouPrincesaSouReal campaign. The accomplishment of the present study allowed us to understand the power that a cultural media artifact developed by a large media corporation, Disney, and by a social movement related to the United Nations, Girl Up, has in the proposal of producing and teaching, in a pedagogical way, varied ways of being a girl and a woman in the world.
References
ANDRADE Paula Deporte; COSTA, Marisa Vorraber. Usos e possibilidades do conceito de pedagogias culturais nas pesquisas em estudos culturais em educação. Textura, Canoas, v. 17, n. 34, p. 48-63, maio/agosto 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/viewFile/1501/1140. Acesso em: 06 ago.2021.
BARRETO, Lucas Silva; MEDEIROS, Cíntia Rodrigues de Oliveira; DE PAULA, Verônica Angélica Freitas. Podem as Pessoas com Deficiência Consumir? A Representação Incidental na Publicidade e Propaganda. Gestão & Planejamento, v. 21, p. 416-437, jan./dez. 2020. Disponível em: https://revistas.unifacs.br/index.php/rgb/article/view/6573/4133. Acesso em: 16 mar.2022.
BECK, Dinah Quesada; Guizzo, Bianca Salazar. Estudos culturais e estudos de gênero: proposições e entrelaces às pesquisas educacionais. HOLOS, ano 29, v. 4, 172-182, 2013. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1597. Acesso em: 20 mar. 2022.
BLUE, Morgan Genevieve. Performing 21st-Century Girlhood: Girls, Postfeminist Discourse, and the Disney Star Machine. 2013. 434 p. Tese (Doutorado em Filosofia) - The University of Texas at Austin, Austin, 2013. Disponível em: https://repositories.lib.utexas.edu/bitstream/handle/2152/21340/BLUE- DISSERTATION-2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 02 jan. 2022.
CAMOZZATO, Viviane Castro. Da Pedagogia às Pedagogias – Formas, Ênfases e Transformações. 2012. 203f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
CASEIRA, Fabiani Figueiredo. “O mundo precisa de ciência, a ciência precisa de mulheres”: investigando a premiação para mulheres na ciência. 2016. 128 p. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2016.
ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Nunca fomos humanos. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. p. 07-77.
FIALHO, Isabela Messeder; MESQUITA, Paulo Leite de; QUIRINO, Kelly Tatiane Martins. “Como Eu Era Antes de Você” Sob a Ótica do Capacitismo e da Análise Crítica da Narrativa. Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2020. 14 p.
FURTADO, Jorge. Cinema e televisão. 2006. Disponível em: https://www.nao- til.com.br/nao-74/furtado2.htm. Acesso em: 14 dez. 2021.
GIROUX, Henry. A Disneyzação da Cultura Infantil. In: SILVA, Tomas Tadeu; MOREIRA, Antonio Flávio (Orgs.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995. p. 49-81.
HALL, Stuart. Cultura e Representação. Rio de Janeiro: Apicuri, 2016.
HOPKINS, Susan. Girl Heroes: The New Force in Popular Culture. Annandale, NSW: Pluto Press, 2002. 233 p.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 6 ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pósestruturalista. 16 Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014, 184 p.
LOWY, Ilana. Gênero e ciência. In: LABORIE, Françoise; HIRATA, Helena. Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: UNESP, 2009. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4098403/mod_resource/content/1/Kergoat%20p.67-75%20in%20Dicionario_critico_do_feminismo%202009.pdf. Acesso em: 21 dez. 2021
MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Corpos Transparentes, Exames e outras tecnologias médicas: a produção de saberes sobre os sujeitos homossexuais. 2012. 186 f. Tese (Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) - Instituto de Educação. Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2012.
MAGALHÃES, Joanalira Corpes. Gênero e ciência: analisando alguns artefatos culturais. Exedra Revista Científica, n. 1, p. 170-191, 2014.
MORAES, Ana Luiza Coiro. A análise cultural. In: Anais do 24° Encontro Anual da COMPÓS, 2015, Campinas: Galoá, 2015. Disponível em:
https://proceedings.science/compos-2015/papers/a-analise-cultural?lang=pt-br Acesso em: 20 out. 2020.
NUCCI Marina Fisher. Crítica feminista à ciência: das “feministas biólogas” ao caso das “neurofeministas”. Revista Estudos Feministas, v. 26, n.1, 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9584.2018v26n141089. Acesso em: 14 jun. 2022.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Planeta 50-50 em 2030. Disponível em: https://www.onumulheres.org.br/planeta5050/#:~:text=Em%20apoio%20à%20Agend a%202030, por%20mais%20de%2090%20países. Acesso em: 09 abr. 2022.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas e educação e currículo: trajetórias, pressupostos, procedimentos e estratégias analíticas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2012. p. 23-45.
PARAÍSO, Marlucy; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva. Currículos, gêneros e sexualidades para fazer a diferença. In: PARAÍSO, Marlucy; CALDEIRA, Maria Carolina da Silva. (org.). Pesquisas sobre currículos, gêneros e sexualidades. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2018, p. 13-21.
PENKALA, A. P. A mulher é o novo preto: pensando identidades a partir das representações arquetípicas de gênero na série Orange is the new black. Paralelo 31, v. 2, n. 3, 31 dez. 2016.Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/paralelo/article/view/10216. Acesso em: 06 jan. 2022
SABAT, Ruth. Filmes infantis e a produção performativa da heterossexualidade. 2003. 183 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/3757/000392259.pdf?sequence=1 Acesso em: 06 jan. 2022.
SEHN, Luize. “Sintonizando” Os Simpsons: discursos presentes na trilha sonora de um filme animado. 2008. 51 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Pedagogia da Arte) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
SILVERMAN, Rachel Anne. New Dreams, Old Endings: Searching for “A Whole New World” in Disney Second-Wave Animated Romance Films. 2009. 49 p. Completion of Course Work (Bachelor of Arts) - Faculty of Wesleyan University. Departmental Honors in Sociology, Middletown, 2009. Disponível em https://digitalcollections.wesleyan.edu/object/ir-1627 Acesso em: 05 jan.2022.
SOUZA, Michely Calciolari de. Pedagogia das Princesas: o que a Barbie ensina às meninas. 2016. 121 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.
WORTMANN, Maria Lucia Castagna; COSTA, Marisa Vorraber; SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. Sobre a emergência e a expansão dos Estudos Culturais em educação no Brasil. Educação, v. 38, n. 1, p. 32-48, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18441 Acesso em: Acesso em: 05 jan. 2022.
FILMOGRAFIA
A BELA Adormecida (Sleeping Beauty). Direção: Clyde Geronimi, Les Clark, Eric Larson e Wolfgang Reitherman. Produção: Walt Disney. [S.l]: Walt Disney Productions, 1959.1 fita de vídeo (75 min), VHS, son., color.
A BELA e a Fera (Beauty and the Beast). Direção: Gary Trousdale e Kirk Wise. Produção: Don Hahn. [S.l]: Walt Disney Pictures, 1991. 1 fita de vídeo (84 min), VHS, son., color.
A BRANCA de Neve e os Sete Anões (Snow White and the Seven Dwarfs). Direção: David Hand, William Cottrell, Wilfred Jackson, Larry Morey, Perce Pearce e Ben Sharpsteen. Produção: Walt Disney. [S.l]: Walt Disney Productions, 1937. 1 fita de vídeo (83 min) VHS, son., color.
A PEQUENA Sereia (The Little Mermaid). Direção: Ron Clements e John Musker. Produção: John Musker e Howard Ashman. [S.l]: Walt Disney.Pictures, 1989. 1 fita de vídeo (82 min) VHS, son., color.
A PRINCESA e o Sapo (The Princess and the Frog). Direção: Ron Clements e John Musker. Produção: Peter Del Vecho e John Lasseter. [S.l]: Walt Disney Pictures, 2009. 1 DVD (97 min), son., color.
ALADDIN. Direção: Ron Clements e John Musker. Produção: Ron Clements e John Musker. [S.l]: Walt Disney Pictures, 1992.1 fita de vídeo (90 min) VHS, son. Color.
CINDERELA (Cinderella). Direção: Clyde Geronimi, Hamilton Luske e Wilfred Jackson. Produção: Walt Disney. [S.l]: Walt Disney Productions, 1950. 1 fita de vídeo (74 min) VHS, son., color.
ENROLADOS (Tangled). Direção: Nathan Greno e Byron Howard. Produção: Roy Conli, John Lasseter e Glen Keane. [S.l]: Walt Disney Pictures, 2010. 1 DVD (100 min) son., color.
MOANA. Direção: John Musker e Ron Clements. Produção: Osnat Shurer. [S.l]: Walt
Disney Pictures, 2017. 1 DVD (112 min) son., color.
MULAN. Direção: Tony Bancroft e Barry Cook. Produção: Pam Coats. [S.l] Walt
Disney Pictures, 1998. 1 fita de vídeo (87 min) VHS, son., color.
POCAHONTAS. Direção: Mike Gabriel e Eric Goldberg. Produção: James Pentecost.
[S.l]: Walt Disney Pictures, 1995. 1 fita de vídeo (81 min) VHS, son., color.
RAYA e o Último Dragão. Direção: Carlos López Estrada, Don Hall. Produção: Osnat Shurer e Peter Del Vecho. [S.l.] Walt Disney Pictures, 2021.1 DVD (107 min) son., color.
VALENTE (Brave). Direção: Mark Andrews e Brenda Chapman. Produção: Katherine Sarafian. [S.l]: Pixar Animation Studios, 2012. 1 DVD (93 min) son., color.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).