#IMPRINCESSIMREAL:

Producing and teaching ways of being girl and woman in the world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82765

Keywords:

Cultural Artefacts, Representation, Disneyzation, Gender

Abstract

The text aims to analyse three videos that are part of the Disney's #SouPrincesaSouReal Campaign in Brazil, to discuss how the media productions of this campaign teach and (re)produce certain ways of being a girl/being a woman. We base the discussions on Cultural Studies and Gender Studies, in the post-structuralist strands. From some tools of cultural analysis, we selected and analysed three promotional videos of the campaign, to discuss the representation of girls and princesses, in addition to the addresses present in these cultural artifacts, through images and soundtracks. To this end, we organized two axes of analysis: in the first axis "Determined and dreamer - Between girls and princesses: discussing the addressment present in the promotional videos", we sought to discuss the relationship between the narrative presented in the videos with the girls, with the elements used to address these cultural artifacts to the female children's audience. In the second axis "Dream big, there's always a princess who shows you it's possible': discussing the intertwining between the campaign's idea of female empowerment and the philosophy of dreams", we analyse the use of the philosophy that dreaming is wishing, and dreams come true. Such a philosophy was coined by the Walt Disney Company and was intertwined with the idea of female empowerment, present in Disney's #SouPrincesaSouReal campaign. The accomplishment of the present study allowed us to understand the power that a cultural media artifact developed by a large media corporation, Disney, and by a social movement related to the United Nations, Girl Up, has in the proposal of producing and teaching, in a pedagogical way, varied ways of being a girl and a woman in the world.

Author Biographies

Bárbara Lina Martina Torres das Neves Formentin Possui, Universidade Federal do Rio Grande - Furg

Professora da Prefeitura de Pelotas/RS -Anos Iniciais.  Mestra em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande -FURG. Integrante do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (Gese), atuando principalmente nos seguintes temas: pedagogias culturais, artefatos culturais, gêneros e mídias e educação.

Joanalira Corpes Magalhães, Universidade Federal do Rio Grande

Professora Associada do Instituto de Educação e do Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências da Furg. Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande – FURG. Pós-Doutorado em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Editora da Revista Diversidade e Educação. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (Gese), atuando principalmente nos seguintes temas: gêneros, gênero e ciência, sexualidades e artefatos culturais.

Paula Regina Costa Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Professora titular do Instituto de Educação e do Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande – Furg. Doutora em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS e Pós-doutora pela Escola de Educação de Coimbra. Editora da Revista Diversidade e Educação. Líder do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola (Gese), atuando principalmente nos seguintes temas: corpos, gêneros e sexualidades. Bolsista produtividade I do CNPq.

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FILMOGRAFIA

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A BELA e a Fera (Beauty and the Beast). Direção: Gary Trousdale e Kirk Wise. Produção: Don Hahn. [S.l]: Walt Disney Pictures, 1991. 1 fita de vídeo (84 min), VHS, son., color.

A BRANCA de Neve e os Sete Anões (Snow White and the Seven Dwarfs). Direção: David Hand, William Cottrell, Wilfred Jackson, Larry Morey, Perce Pearce e Ben Sharpsteen. Produção: Walt Disney. [S.l]: Walt Disney Productions, 1937. 1 fita de vídeo (83 min) VHS, son., color.

A PEQUENA Sereia (The Little Mermaid). Direção: Ron Clements e John Musker. Produção: John Musker e Howard Ashman. [S.l]: Walt Disney.Pictures, 1989. 1 fita de vídeo (82 min) VHS, son., color.

A PRINCESA e o Sapo (The Princess and the Frog). Direção: Ron Clements e John Musker. Produção: Peter Del Vecho e John Lasseter. [S.l]: Walt Disney Pictures, 2009. 1 DVD (97 min), son., color.

ALADDIN. Direção: Ron Clements e John Musker. Produção: Ron Clements e John Musker. [S.l]: Walt Disney Pictures, 1992.1 fita de vídeo (90 min) VHS, son. Color.

CINDERELA (Cinderella). Direção: Clyde Geronimi, Hamilton Luske e Wilfred Jackson. Produção: Walt Disney. [S.l]: Walt Disney Productions, 1950. 1 fita de vídeo (74 min) VHS, son., color.

ENROLADOS (Tangled). Direção: Nathan Greno e Byron Howard. Produção: Roy Conli, John Lasseter e Glen Keane. [S.l]: Walt Disney Pictures, 2010. 1 DVD (100 min) son., color.

MOANA. Direção: John Musker e Ron Clements. Produção: Osnat Shurer. [S.l]: Walt

Disney Pictures, 2017. 1 DVD (112 min) son., color.

MULAN. Direção: Tony Bancroft e Barry Cook. Produção: Pam Coats. [S.l] Walt

Disney Pictures, 1998. 1 fita de vídeo (87 min) VHS, son., color.

POCAHONTAS. Direção: Mike Gabriel e Eric Goldberg. Produção: James Pentecost.

[S.l]: Walt Disney Pictures, 1995. 1 fita de vídeo (81 min) VHS, son., color.

RAYA e o Último Dragão. Direção: Carlos López Estrada, Don Hall. Produção: Osnat Shurer e Peter Del Vecho. [S.l.] Walt Disney Pictures, 2021.1 DVD (107 min) son., color.

VALENTE (Brave). Direção: Mark Andrews e Brenda Chapman. Produção: Katherine Sarafian. [S.l]: Pixar Animation Studios, 2012. 1 DVD (93 min) son., color.

Published

30.08.2024

How to Cite

Lina Martina Torres das Neves Formentin Possui, B., Corpes Magalhães, J., & Costa Ribeiro, P. R. (2024). #IMPRINCESSIMREAL: : Producing and teaching ways of being girl and woman in the world. Periferia, 16(1), e82765. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82765

Issue

Section

Dossier