MANGA AS AN INTERDISCIPLINARY TOOL
A Reading Proposal for Cells at Work
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82755Keywords:
Mangá; , Portuguese Language; , Science;, Education; , Meaningful learning.Abstract
In the educational context, the development of meaningful learning is associated with methodological strategies adopted by the teacher that go beyond a typical content-based curriculum and challenge paradigms that do not consider knowledge in its entirety. Regarding the teaching of the Portuguese language centered on text, as outlined in the Base Nacional Comum Curricular (BNCC), manga is a versatile tool for exploring linguistic potential and capturing the attention of readers for topics often considered difficult or uninteresting. This article aims to highlight the pedagogical versatility of the Japanese comic Cells at Work and advocates for an interdisciplinary reading proposal in Portuguese and Science for the final years of Elementary Education. The qualitative research articulates theoretical principles based on the readings of authors such as Edgar Morin, Will Eisner, and Osamu Tezuka. It is noted that the Japanese graphic narrative offers methodological paths that combine the aesthetic with the concept, especially because, by eliminating the comprehension difficulties of words and images, it provides entertainment and worldly knowledge to the reader.
References
ALLEN, Kate; INGULSRUD, John E. Reading Manga: Patterns of Personal Literacies Among Adolescents. Language and Education, v. 19, n. 5, p. 265-280, 2005.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.
BRENNER, Robin E. Understanding Manga and Anime. Westport: Libraries Unlimited, 2007.
BRUZZO, Cristina. Biologia: educação e imagens. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1359-1378, 2004.
CASSIANO, Webster Spinguel. Análise de imagens em livros didáticos de física. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade de Brasília, Brasília, 2002.
DESCARTES, René. Segunda Parte. In: DESCARTES, René. Discurso do Método. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996. p. 15-26.
DONOVAN, Maureen. Analyzing the Appeal of Manga. Education about Asia, v. 13, n. 3, p. 62-66, 2008.
EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial: Princípios e práticas do lendário cartunista. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
FAZENDA, Ivani (Org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz & Terra, 1996.
HOFFBRAND, Allan Victor; MOSS, Paul A. H. E. Fundamentos em hematologia. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.
JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Ática, 1994.
KLEIN, Julie Thompson. Ensino Interdisciplinar: Didática e Teoria. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. 9. ed. Campinas: Papirus, 1998. p. 109-132.
MANGINI, Fernanda Nunes da Rosa; MIOTO, Regina Célia Tamaso. A interdisciplinaridade na sua interface com o mundo do trabalho. Rev. Katálysis, Florianópolis, v. 12, n. 2, p. 207-215, 2015.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2005.
MORIN, Edgar. O Método 3: O Conhecimento do Conhecimento. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, 2000.
NAPIER, Susan Jolliffe. Anime from Akira to Princess Mononoke: Experiencing Contemporary Japanese Animation. New York: Palgrave, 2000.
PAPP, Charles S. Scientific illustration: theory and practice. Iowa: W.C. Brown, 1968.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2005.
PICCININI, Claudia Lino. Imagens no ensino de Ciências: uma imagem vale mais do que mil palavras? In: MARTINS, Isabel; GOUVÊA, Guaracira; VILANOVA, Rita (Org.). O livro didático de Ciências: contextos de exigência, critérios de seleção, práticas de leitura e uso em sala de aula. Rio de Janeiro: Editora Isabel Martins, 2012. p. 147-158.
POMBO, Olga. Epistemologia da interdisciplinaridade. Ideação, Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 9-40, 2008.
POMBO, Olga. Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em Revista, v. 1, n. 1, p. 3-15, 2005.
POPPER, Karl. A lógica da pesquisa científica. São Paulo: Cultrix, 2013.
RIOS, Terezinha Azerêdo. A pergunta filosófica como componente essencial da formação e da prática de professores. Rev. Cient., São Paulo, n. 39, 2016, p. 17-28.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SCHODT, Frederik L. Dreamland Japan: Writings on Modern Manga. Berkeley, CA: Stone Bridge Press, 1996.
SCHODT, Frederik L. Manga! Manga! The World of Japanese Comics. 1. ed. Tokyo: Kodansha International, 1983.
SHIMIZU, Akane. Cells at Work: vol 1. São Paulo: Panini Brasil, 2022.
TARDIF, Maurice. O trabalho docente, a pedagogia e o ensino – Interações humanas, tecnologias e dilemas. In: TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 112-149.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).