KNOWLEDGE, ECOLOGY OF KNOWLEDGE AND CRITICAL INTERCULTURAL EDUCATION

building paths

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82523

Keywords:

School knowledge; , Ecology of knowledge; , Academic production; , Critical intercultural education

Abstract

Questions concerning knowledge are central to school education, where a view that only scientific knowledge is recognized as legitimate and relevant generally prevails, reinforcing a monocultural and universalizing perspective. However, in recent years, discussions and inquiries have intensified, both within academia and social movements, for the recognition and appreciation of the plurality of knowledge present in society and schools. In this context, the contributions of Boaventura Sousa Santos, particularly regarding the ecology of knowledge, have played a fundamental role. This study aims to deepen the understanding of the concept of ecology of knowledge, authored by Boaventura, as well as to identify its appropriation in academic production within the educational field. To this end, three research platforms were consulted: CAPES Theses and Dissertations Catalog, ANPEd Proceedings, and SciELO. We present and analyze the data obtained, reflecting on the contributions of the ecology of knowledge to the development of critical intercultural education processes.

Author Biographies

Erica Pereira dos Santos Nascimento, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Erica Nascimento é professora. Graduou-se em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) em 2015 e concluiu o mestrado em Educação na mesma instituição em 2021. Atualmente, cursa Doutorado em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, sendo membro do Grupo de Estudo sobre Cotidiano, Educação e Culturas (GECEC-PUC/Rio). Sua pesquisa concentra-se no campo das juventudes periféricas, processos formativos, interculturalidade e decolonialidade. E-mail: nascimento.eps@gmail.com Lattes: http://lattes.cnpq.br/8469007266079523 ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3591-6804

Vera Maria Ferrão Candau, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

Doutorado e Pós-doutorado em Educação pela Universidad Complutense de Madrid (Espanha). Graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora titular emérita do Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Coordenadora do Grupo de Pesquisas sobre Cotidiano, Educação e Culturas (GECEC). Pesquisadora sênior do CNPq. Principais temas de interesse: Educação Multi/Intercultural, Decolonialidade, Cotidiano Escolar, Didática, Educação em Direitos Humanos e Formação de Educadores. E-mail: vmfc@puc-rio.br Lattes:  http://lattes.cnpq.br/6133365056620299  ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6987-6885

References

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Boaventura e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

PEREZ GOMEZ, Angel. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A construção multicultural da igualdade e da diferença. Oficina do CES, nº 135, Centro de Estudos Sociais, Coimbra, janeiro, 1999. (Documento de trabalho).

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Orgs.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, Boaventura de Souza. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

STRECK, Danilo F. Qual o conhecimento que importa? Desafios para o currículo. Currículos sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 12, n. 3, p. 8-24, set./dez. 2012.

Published

15.12.2024

How to Cite

Nascimento, E. P. dos S., & Ferrão Candau, V. M. (2024). KNOWLEDGE, ECOLOGY OF KNOWLEDGE AND CRITICAL INTERCULTURAL EDUCATION: building paths. Periferia, 16(1), e82523. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82523

Issue

Section

Articles