PROBLEMATIZATIONS BETWEEN MASCULINITIES, CHILDHOODS AND ANIMATION FILM CURRICULUM
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82310Keywords:
Animated films, Cultural artifacts, Curriculum, GenderAbstract
The article presents part of the discussions of a doctoral research in education that investigates two Disney animated films – Toy Story 3 and The Lion King, understanding them as cultural artifacts involved in the production of masculinities and childhoods, based on inspiration in references gender studies, cultural studies with a post-structuralist bias and Foucauldian studies. The objective of this article is to problematize the discursive machinery that works in the construction of masculinities in the two animated films, analyzing the cultural pedagogies put into operation in these artifacts. Thus, the curriculum of these films is put into discussion, discussing their educational investments, as the discursivity present in them circulates knowledge and values that act in the production and control of children's subjects, their bodies and their genders. Such cultural products use their own discursive strategies, articulating narratives, images and sounds, to suggest, insinuate, reiterate gender norms and demarcate forms of masculinity. By problematizing these strategies, we can announce some of the possibilities for ruptures with the established models.
References
BALISCEI, João Paulo. Vilões, heróis e coadjuvantes: um estudo sobre masculinidades, ensino de arte e pedagogias Disney. Tese. (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2018. Disponível em: http://old.ppe.uem.br/teses/2018/2018%20-%20Joao%20Paulo%20Baliscei.pdf. Acesso em: 20 nov. 2023.
BEIRAS, Adriano; LODETTI, Alex; CABRAL, Arthur Grimm; TONELI, Maria Juracy Filgueiras; RAIMUNDO, Pablo. Gênero e super-heróis: o traçado do corpo masculino pela norma. Psicologia e Sociedade, Porto Alegre, v. 19, n. 3, p. 62-67, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/wf5NkZ7jR4TKj46yGmtDswG/?format=pdf&lang=pt.
CONNELL, Raewyn. Políticas da masculinidade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 185-206, jul./dez. 1995. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/1224. Acesso em: 13 set. 2023.
CONNELL, Raewyn; MESSERSCHMIDT James W. Masculinidade hegemônica: repensando o conceito. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 241-282, jan./abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/cPBKdXV63LVw75GrVvH39NC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 13 set. 2023.
COSTA, Marisa Vorraber. Currículo e política cultural. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). O currículo nos limiares em contemporâneo. 4 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005, p. 37-68.
DORNELLES, Leni Vieira. Infâncias que nos escapam. Da criança na rua à criança cyber. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
DUARTE, Rosalia; ALEGRIA, João. Formação Estética Audivisual: um outro olhar para o cinema a partir da educação. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 59-80, jan./jun. 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6687/4000 Acesso em: 10 jan. 2024.
FOUCAULT, M. A Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 1986.
FOUCAULT, Michel. A Ética do Cuidado de si como prática de liberdade. In. Ditos e Escritos V: Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004. p. 264 – 287.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. 35. Ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: Ditos e Escritos IX: Genealogia da Ética, Subjetividade e Sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014. p. 119 – 140.
FRANÇA, Filipe Gabriel Ribeiro. “Para fazer pensar e entreter”: educação, produção corporal, sujeitos e masculinidades homossexuais na revista Junior (2007-2015). Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora, 2019.
LARROSA, Jorge. O Enigma da Infância. In: Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2004, p. 183-197.
LOURO, Guacira L. Gênero e sexualidade: pedagogias Contemporâneas. Pro-Posiçoes, v. 19, n. 2, p. 17-23, mai-ago 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/fZwcZDzPFNctPLxjzSgYvVC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 set. 2023.
MAKNAMARA, Marlécio. Quando artefatos culturais fazem-se currículo e produzem sujeitos. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 27, n. 1, p. 04-18, mai./ago. 2020. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/14189. Acesso em: 13 dez. 2023.
NOLASCO, Sócrates. Um “Homem de Verdade”. In CALDAS, Dario. Homens. São Paulo: Editora SENAC, 1997.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, p. 283-303, mai./ago. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/JrF5H8r96wRTvTDLSzhYpcM/?lang=pt. Acesso em: 10 jan. 2024.
PELLIZZARO, Nilmar. A amizade na perspectiva de M. Foucault. Argumentos, Fortaleza, ano 7, n. 14., p. 113-126, jul./dez. 2015. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/argumentos/article/view/19112/29830. Acesso em: 20 out. 2023.
SANTOS, Caynnã de Camargo. O vilão desviante: ideologia e heteronormatividade em filmes de animação longa-metragem dos estúdios Disney. Dissertação (Mestrado em Filosofia). Programa de Pós-Graduação em Estudos Culturais, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2015. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/100/100135/tde-09092015-190418/publico/dissertacao_caynna.pdf. Acesso em: 13 set. 2023.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, jul./dez., 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721/40667. Acesso em: 20 out. 2023.
SOUZA, Michely; TAKARA, Samilo; TERUYA Teresa. Pedagogias culturais das feminilidades: os endereçamentos masculinos do personagem Ken. Educação, Santa Maria, n. 3, v. 42. p. 717-730, set./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/22673. Acesso em: 13 set. 2023.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).