PROBLEMATIZATIONS BETWEEN MASCULINITIES, CHILDHOODS AND ANIMATION FILM CURRICULUM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82310

Keywords:

Animated films, Cultural artifacts, Curriculum, Gender

Abstract

The article presents part of the discussions of a doctoral research in education that investigates two Disney animated films – Toy Story 3 and The Lion King, understanding them as cultural artifacts involved in the production of masculinities and childhoods, based on inspiration in references gender studies, cultural studies with a post-structuralist bias and Foucauldian studies. The objective of this article is to problematize the discursive machinery that works in the construction of masculinities in the two animated films, analyzing the cultural pedagogies put into operation in these artifacts. Thus, the curriculum of these films is put into discussion, discussing their educational investments, as the discursivity present in them circulates knowledge and values that act in the production and control of children's subjects, their bodies and their genders. Such cultural products use their own discursive strategies, articulating narratives, images and sounds, to suggest, insinuate, reiterate gender norms and demarcate forms of masculinity. By problematizing these strategies, we can announce some of the possibilities for ruptures with the established models.

Author Biographies

Thomaz Spartacus Martins Fonseca, Rede Municipal de Educação de Juiz de Fora - MG

Doutorando em Educação (UFJF). Professor efetivo da rede municipal de educação de Juiz de Fora-MG. Membro do GESED - grupo de estudos e pesquisas em Gênero, Sexualidade, Educação e Diversidade.

Anderson Ferrari, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor e Pós-doutor em Educação. Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Coordenador do GESED - grupo de estudos e pesquisas em Gênero, Sexualidade, Educação e Diversidade.

Roney Polato de Castro, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Educação. Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Coordenador adjunto do GESED - grupo de estudos e pesquisas em Gênero, Sexualidade, Educação e Diversidade.

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Published

30.08.2024

How to Cite

Spartacus Martins Fonseca, T., Ferrari, A., & Castro, R. P. de. (2024). PROBLEMATIZATIONS BETWEEN MASCULINITIES, CHILDHOODS AND ANIMATION FILM CURRICULUM. Periferia, 16(1), e82310. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82310

Issue

Section

Dossier