PORTUGUESE LANGUAGE AND FREE SOFTWARE:

Scratch and the development of creativity in elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82188

Keywords:

Problematized Education, Portuguese language, Critical-emancipatory Thinking, Scratch, Free software

Abstract

This work seeks to investigate the contributions of using Scratch to the Teaching of Portuguese Language in Elementary School, mainly with regard to promoting freedom of expression and sharing of knowledge. This is basic research, developed through bibliographical research, which was put into practice through a detailed survey based on the thoughts of Richard Stallman, creator of the concept of free software, in addition to contributions from Freire, Libâneo and Bagno who help to contextualize this discussion socially, politically and economically. The qualitative approach was also used as a basis, because it analyzes the relationships, opinions and discourses present in the main documentation involving this theme through the interpretation and critical examination of the texts consulted. As a result, it was evident that the use of free software can recover unused computers and restore them, providing the revitalization of the computer laboratory for the use of programs with educational and free purposes in teaching the Portuguese Language; it was noticed that the computer and the use of free software are still little adopted within literacy and/or Portuguese language teaching procedures; The Portuguese language, aided by the use of software, will be a tool that enhances some aspects that are required by community life today: autonomy, self-esteem, creativity, initiative, logical reasoning and productivity.

Author Biographies

José Roberto da Silva Júnior da Silva Júnior, IFAM

Professor de Língua Portuguesa da Secretaria de Educação e Esportes de Pernambuco. Licenciado em Letras e em Pedagogia. Lattes: https://lattes.cnpq.br/1709207446385314. Orcid: https://orcid.org/0009-0008-5585-3541. E-mail: robertojuniorgnose@gmail.com.

Roberta Pasqualli, IFSC

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC). Graduada em Ciência da Computação e em Pedagogia. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6932842326580345. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8293-033X. E-mail: roberta.pasqualli@ifsc.edu.br

References

BAGNO, Marcos. Pesquisa na escola: o que é como se faz. 18ª ed. São Paulo: Loyola, 2009.

BLOG SOFTWARE LIVRE NA EDUCAÇÃO. Scratch Apresentação, 2021. Disponível em: https://www.ufrgs.br/soft-livre-edu/scratch-apresentacao/. Acesso em: 24 jan. 2024.

BONILLA, Maria Helena Silveira. Software Livre e Educação: uma relação em construção. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/download/2175-795X.2014v32n1p205/pdf_25/124693. Acesso em: 04 mai. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura - MEC. (2018). Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Disponível em: https://www.alex.pro.br/BNCC%20L%C3%Adngua%20Portuguesa.pdf. Acessado em: 04 mai. 2024.

CASTRO, Adriane de. O uso da programação Scratch para o desenvolvimento de habilidades em crianças do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa, p. 126, 2017.

COELHO, Wilson Ferreira (Org.). Psicologia do Desenvolvimento. São Paulo:

Pearson Education do Brasil, 2014.

FERREIRA, Juliano Gomes. Vantagens na relação Software livre x Educação. In: Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre, UFMG, 2010.

FERREIRA, Maria Adenilsa Batista. Jornal Impresso na EJA: alfabetização por meio da notícia e reportagem. 1ª ed. Curitiba: Appris, 2019.

FIGUEIREDO, Daniel Augusto de. História da educação Popular: uma leitura crítica. In: ASSUMPÇÃO, Raiane. Educação popular na espectativa freiriana. 1ª ed. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GNU.ORG. O que é o software livre?, 2012a. Disponível em: https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.pt-br.html. Acesso em: 28 jan. 2024.

GNU.ORG. Software Livre e Educação, 2012b. Disponível em: https://www.gnu.org/education/education.pt-br.html. Acesso em: 29 dez. 2023.

LIBÂNEO, José Carlos. Conteúdos, formação de competências cognitivas e ensino com pesquisa: unindo ensino e modos de investigação. Cadernos Pedagogia Universitária, USP, 2009. Disponível em: http://www.prpg.usp.br/attachments/article/640/Caderno_11_PAE.pdf. Acesso em: 28 dez. 2023.

MONTANÉ, Fermín Alfredo Tang; SILVA, Aline Marcelino dos Santos. O Uso do Scratch para Produção Textual no processo de Ensino e Aprendizagem. In: Anais do XIII EVIDOSOL e X CILTEC, 2016.

PINTO, Cláudio da Costa; PRETTO, Nelson. Tecnologias e novas educações. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/4vpwVbvgbkFRLRq4BPqzFHf/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 04 mai. 2024.

SCRATCH. Scratch. Disponível em: https://scratch.mit.edu/. Acesso em: 22 jan. 2024.

STALLMAN, Richard. Por que escolas devem usar exclusivamente software livre. GNU.ORG., 2021. Disponível em: https://www.gnu.org/education/edu-schools.html. Acesso em: 30 jan. 2024.

Published

30.08.2024

How to Cite

da Silva Júnior, J. R. da S. J., & Pasqualli, R. (2024). PORTUGUESE LANGUAGE AND FREE SOFTWARE: : Scratch and the development of creativity in elementary school. Periferia, 16(1), e82188. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.82188

Issue

Section

Articles