A GENERATION OF INCLUSIVE POLICIES IN BRAZILIAN HIGHER EDUCATION:

from access and permanence to embracement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.80020

Keywords:

Public University, Affirmative Action, Racial Quotas, Democratization, Embracement

Abstract

In the last twenty years, the Brazilian public university has become more black, popular and female than it has ever been in its entire history. This article reviews this generation of inclusive policies from an autobiographical perspective, prioritising the point of view of a professor who experienced these changes in university life. In 2004, the initial milestone was the adoption of the National High School Exam (ENEM), which changed the form of access and began to demand permanence policies aimed at the new profile of entrants, with investment in the expansion and internalisation of campuses, scholarships, food and transport. Since 2012, affirmative action policies, especially racial quotas, and the growth in demands for gender justice have broadened the meaning of inclusion beyond material support, bringing welcoming policies to the centre of the debate, aimed at promoting an environment free of discrimination, valuing diversity and paying attention to subjective issues that objectively affect university students' lives, such as suffering and depression. The conclusion looks at the current challenges of inclusive policies in order to consider the progress and limits of a university in transformation.

Author Biography

Diógenes Pinheiro, UNIRIO

Professor Titular de Economia e Sociologia da Educação do Departamento de fundamentos da Educação (DFE), atua na Escola de Educação, Faculdade de Ciências Sociais (FCS) e Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Bacharel em Economia (UFRJ, 1987), Mestre em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade (CPDA/UFRRJ, 1993) e Doutor em Ciências Sociais (UNICAMP, 1999). Líder do Grupo Interdisciplinar de Educação e Inclusão (GIEI/CNPq) e Vice-líder do Grupo de Pesquisa Juventude, Políticas Públicas, Processos Sociais e Educação (POPE/CNPq). Atua na Extensão universitária, foi Pró-reitor de Extensão e Cultura (2011-15). Pesquisa políticas públicas e seus efeitos sobre trajetórias educacionais e identidades juvenis, com ênfase nas áreas de educação popular, educação inclusiva, movimentos sociais de juventude, justiça racial e de gênero na universidade.

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Published

29.04.2024

How to Cite

Pinheiro, D. (2024). A GENERATION OF INCLUSIVE POLICIES IN BRAZILIAN HIGHER EDUCATION:: from access and permanence to embracement. Periferia, 16(1), e80020. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.80020

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Dossier