KNOWLEDGE PRODUCTION ABOUT CORPORAL PRACTICES IN BRAZILIAN PHYSICAL EDUCATION BETWEEN 2012 AND 2022.
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.79508Keywords:
Body practices, School Physical Education, Knowledge productionAbstract
The present study addresses the place of the bodily practices category in the recent production of knowledge in Physical Education, focusing on three journals in the area linked to the field of human and social sciences. Thus, the general objective is to understand the place of the bodily practices category in articles that deal with school Physical Education, published between 2012 and 2022 in scientific journals in the area. Methodologically, using the technique of content analysis and using the key search term for the material called “Body Practices and School Physical Education”, we studied fourteen works published in the Magazines: Movimento, Conexões and Corpoconsciência. Thus, as an explanatory synthesis of this research movement, we formulated the following explanatory categories: 1) Body Practices and issues of Diversity, Sexuality and Religiosity; 2) Other bodily practices and transversalities; 3) Body practices and School Physical Education. The study points to the diversification of debates around the notion of bodily practices when connected with school Physical Education in contemporary times. Therefore, the discussion highlights a certain accumulation in the area of Physical Education in conceiving bodily practices as an object of knowledge of the discipline at school, as well as the emergence of issues of diversity and the demand for the diversification of bodily experiences provided by the school curriculum.
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BRACHT, Valter. A educação física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que ela pode ser (elementos de uma teoria pedagógica da educação física). Ijuí: Ed. Unijuí, 2019.
CAPARROZ, Eduardo. Entre a educação física na escola e a educação física da escola. 3. ed. Campinas, SP: Autores associados, 2007.
CORREIA, Mesaque Silva, et al. Cadê o viado que tava aqui? O preconceito e a discriminação excluíram da quadra de aula. Motrivivência, (Florianópolis), v. 32, n. 63, p. 01-20, julho/dezembro, 2020. Disponível em: 2175-8042-motri-32-63-e73577.pdf (fcc.org.br) Acesso em: 25 julho. 2023.
CRISÓRIO, Ricardo. Sujeto y cuerpo en educación. Didaskomai, Montevideo, nº 7: pp. 3-21, 2016.
DALBEN, A. Diálogos entre o corpo e a natureza: as práticas corporais ao ar livre e a educação física escolar. Movimento, [S. l.], v. 21, n. 4, p. 903–914, 2015. DOI: 10.22456/1982-8918.51251. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/51251. Acesso em: 20 jun. 2023.
FURTADO, Renan. Práticas corporais e educação física escolar: sentidos e finalidades. Corpoconsciência, v. 24, n. 3, p.156-167, set./ dez., 2020.
JACOBY, Lara Felix.; GOELLNER, Silvana Vilodre. A educação física em uma escola militar: de turmas separadas por sexo e por altura a turmas mistas. Movimento, [S. l.], v. 26, p. e26031, 2020. DOI: 10.22456/1982-8918.94330. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/94330. Acesso em: 23 maio. 2023.
LE BOULCH, Jean. O corpo na escola no século XXI: práticas corporais. São Paulo: Phorte, 2008.
MALDONADO, Daniel Teixeira.; BOCCHINI, Daniel. As três dimensões do conteúdo na educação física: tematizando as lutas na escola pública. Conexões, Campinas, SP, v. 11, n. 4, p. 195–211, 2013. DOI: 10.20396/conex.v11i4.8637599. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8637599. Acesso em: 13 jul. 2023.
RIGONI, Ana Caroline Capellini; DAOLIO, Josimar. A aula de educação física e as práticas corporais: a visão construída por meninas evangélicas. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 1, p. 147–158, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.64478. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/64478. Acesso em: 24 maio. 2023.
SEVERINO, Antônio. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. rev. E. atual. São Paulo: Cortez Editora, 2016.
SILVA, Ana Márcia. Entre o corpo e as práticas corporais. Arquivos em movimento, v. 10, n. 1, p. 5-20, jan./ jun., 2014
SILVEIRA, Viviane Teixeira et al. As percepções sobre violência de gênero segundo as árbitras dos jogos escolares da juventude em mato grosso. Corpoconsciência, [S. l.], v. 23, n. 3, p. 31-42, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8930. Acesso em: 23 maio. 2023.
SIQUEIRA, Ana Clara de Souza.; NOGUEIRA, Valdilene Aline.; MALDONADO, Daniel Teixeira. Prática pedagógica da educação física no ensino médio: a perspectiva dos estudantes do instituto federal de são paulo. Corpoconsciência, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 1–12, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8008. Acesso em: 14 jul. 2023.
STRAZZACAPPA, Márcia. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cadernos Cedes, ano XXI, no 53, abril/2001.
TAHARA, Alexandre Klein.; DARIDO, Soraya Cristina. Práticas corporais de aventura em aulas de educação física na escola. Conexões, Campinas, SP, v. 14, n. 2, p. 113–136, 2016. DOI: 10.20396/conex.v14i2.8646059. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8646059. Acesso em: 21 jun. 2023.
TAHARA, Alexandre Klein.; DARIDO, Soraya Cristina. Proposta de unidade didática acerca das práticas corporais de aventura, trilhas interpretativas, educação física escolar e tecnologias de informação e comunicação (TIC). Corpoconsciência, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 55–68, 2014. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/3576. Acesso em: 21 jun. 2023.
TONIETTO, Marcos Rafael.; GARANHANI, Marynelma Camargo. A cultura infantil e a relação com os saberes da educação física na escola. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 517–528, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.66236. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/66236. Acesso em: 13 jul. 2023.
VAZ, Alexandre. Certa herança marxista no recente debate da educação física no Brasil. Movimento, Porto Alegre, v. 25, e25069, 2019.
WENETZ, Ileana; MACEDO, Christiane Garcia. Masculinidade(s) no balé: gênero e sexualidade na infância. Movimento, [S. l.], v. 25, p. e25081, 2019. DOI: 10.22456/1982-8918.90474. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/90474. Acesso em: 23 maio. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).