NAVIGATING ON THE INSTAGRAM PLATFORM IN SEARCH OF “US” AND “LINKS” OF THE SOCIAL NETWORKS OF YOUTH COLLECTIVES FROM THE PERIPHERAL OF SALVADOR-BA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.78414

Keywords:

Social networks, Socio-educational practices , Urban peripheries

Abstract

This qualitative, interpretative/descriptive study aimed to investigate the structure and characteristics of social networks formed by young people who make up collectives in urban peripheries, in order to reveal socio-educational markers that connect these social actors. The study was supported by the Theory and Method of Social Representations (Jodelet, 2001; Moscovici, 1961) and Social Network Theory (Barnes, 1987; Lago Júnior, 2005). The empirical investigation was developed with collectives of young people from the Railway Suburbs of Salvador, Bahia, Brazil, based on data collected by InstagramScraper and, at first, this information was processed by GEPHI/Cfinder and evidence by the social network method. Then, the content analysis of the discourse was carried out (Bardin, 2011) and the results pointed to significant socio-educational connections and practices for the formative process of these young people in Education in Urban Peripheries.

Author Biography

Natanael Reis Bomfim, Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Educação pela Universidade do Quebec em Montreal - Canadá/Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaaneidade (PPGEDUC)/Pesquisador Associado do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade – Educação (CIERS-ed)/Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES).

References

ABRAMO, Helena. W. Condição juvenil no Brasil contemporâneo. In: (Orgs.). Juventude e Contemporaneidade. p. 73-90. Brasília: UNESCO, MEC, ANPEd, 2005. 284 p. Coleção Educação para Todos.

ACIOLI, Socorro. Redes sociais e teoria social: revendo os fundamentos do conceito, Inf.F Londrina, v. 12, n. esp. 2007.

ARENDT, Hannah. A Condição Humana. Tradução. Roberto Raposo. 11.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

BARNES, John. A. Social Networks. Cambridge: Module 26, p.1-29, 1972.

BAUMAN Zygmunt. On glocalisation coming age. Social Europe Journal. Disponível em: https://journals.openedition.org/mulemba/203. Acesso em 09 de ago.de 2023.

BOMFIM, Natanael Reis. Representações e práticas sociais de juventudes no espaço geográfico. GEOSABERES: Revista de Estudos Geoeducacionais, vol. 9, núm. 19, 2018

CASTRO, Mary G; ABRAMOVAY, Miriam. Por um novo paradigma do fazer políticas de/ para/com juventudes. Brasília: UNESCO, 2003. CASTRO, Jorge. A. de; AQUINO, Luseni. M. C. de; ANDRADE, Carla. C. de (Orgs.). Juventude e Políticas Sociais no Brasil. Brasília/DF: IPEA, 2009.

COLONOMOS, Ariel. Emergence d'un objet et perspectives internacionalistes. CHARILLON, Frédéric. et al (Orgs.). Sociologie des réseaux transnationaux. Paris: Editions L'Harmattan, 1995.

COMPANHIA DE DESENVOLVIMENTO URBANO DO ESTADO DA BAHIA, CONDER. Painel de informações: Dados socioeconômicos do Município de Salvador por Bairro e Prefeituras-Bairro, Bahia: CONDER, 2016.

D’ANDRÉA, Tiaraju. Contribuições para a definição dos conceitos periferia e sujeitas e sujeitos periféricos. Novos Estudos CEBRAP, São Paulo, v. 39. n. 1, p.19-36, jan./abr. 2020.

ELIAS, Norbert. A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

IBASE/PÓLIS. Juventude brasileira e democracia: participação, esferas e políticas públicas. Relatório Final – Grafitto, nov. 2005. Disponível em: https://www.google.com/search?q=IBASE%2FP%C3%93LIS.+Juventude+brasileira+e+democracia%3A+participa%C3%A7%C3%A3o%2C+esferas+e+pol%C3%ADticas+p%C3%BAblicas.+Relat%C3%B3rio+Final&rlz=1C1GCEU_pt-BRBR912BR912&oq=IBASE%2FP%C3%93LIS.+Juventude+brasileira+e+democracia%3A+participa%C3%A7%C3%A3o%2C+esferas+e+pol%C3%ADticas+p%C3%BAblicas.+Relat%C3%B3rio+Final&aqs=chrome..69i57j69i58.592j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8. Acesso em 20 de abr. 2019.

GARRIDO, Walter V C. Representações sociais sobre futuro na realidade de jovens: tessituras do imaginário nas práticas socioeducativas. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2020 (no prelo).

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. IBGE Cidades, Panorama populacional do município de Salvador-BA do Censo de 2022, Brasília, DF, Disponível em: https://censo2022.ibge.gov.br/noticias-por-estado/36560-favela-no-mapa-na-reta-final-do-censo-2022-bahia-realiza-acoes-em-aglomerados-de-salvador-e-interior. Acesso em 04 ago. 2023.

LATOUR, Bruno. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford: Oxford University Press, 2007.

CRUZ, Elisabeth Regina L. da; MOURA, S. Análise de redes: uma contribuição aos estudos organizacionais. FISHER, Tânia. (Org.). Gestão Contemporânea, cidades estratégias e organizações locais. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1997. p. 53-68.

MARÔPO, Lídia. Identidade e estigmatização: as notícias na percepção de crianças e jovens de um bairro de realojamento. Análise Social, v. 70, p. 104-127, 2014.

MALINI, Fábio. Um método perspectivista de análise de redes sociais: cartografando topologias e temporalidades em rede - a perspectival method for social network. Trabalho apresentado ao Grupo de Trabalho Comunicação e Cibercultura do XXV Encontro Anual da Compós, na Universidade Federal de Goiás, Goiânia, de 7 a 10 de junho de 2016.

MITCHEL, John C. The Concept and Use of Social Networks. Social Networks in Urban Situations: analyses of personal relationships in central African towns. Manchester: Manchester University Press, 1969.

NOVAES, Regina. Juventude, exclusão e inclusão: aspectos e controvérsias de um debate em curso. FREITAS, M. V.; PAPA, F. de C. (Orgs.). Políticas Públicas: juventude em pauta. São Paulo: Cortez, 2009.

PAIS, José M. Máscaras, jovens e "escolas do diabo". Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: vol. 13, nº37, 2003.

RADCLIFFE-BROWN, Alfred Reginald. Estrutura e função na sociedade primitiva. Petrópolis: Vozes, 1973.

RECUERO, Raquel. Introdução à análise de redes sociais online. 1. ed. Salvador, EDUFBA, 2017.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.

SANTOS, Thais S. Representações sociais e espaços vividos: uma abordagem sobre subjetividade e atividades socioeducativas em projetos sociais. BOMFIM, Natanael R; CORREIA, S L C P (Orgs.) Representações, educação e interdicisplinaridade: abordagens teórico-práticas na interface entre identidades, territorialidades e tecnologias. Curitiba-PR: Editora CRF, 2017.

SERRA, Enio. O espaço vivido e a pedagogia situada de Paulo Freire. Revista Teias. v. 22 n. 67 out./dez. 2021.Seção temática Celebrar Paulo Freire: reencantar o mundo e as utopias.

SPOSITO, Marília P; CARRANO, Paulo César R. Juventude e políticas públicas no Brasil. Revista Brasileira de Educação (Impresso), v. 1, p. 16-39, 2003.

WAIZBORT, Lepoldo. (Org.). Dossiê Norbet Elias. São Paulo: EDUSP, 1999.

UNFPA, Fundo de População das Nações Unidas. Relatório final Juventude e políticas públicas em Salvador-Bahia, 2013. Disponível em: http://www.unfpa.org.br/novo/index.php/biblioteca/publicacoes/populacao-4/898-relatorio-final-juventude-e-politicas-publicas-em-salvador-bahia.

Acesso em 20 abr. 2018.

Published

30.08.2024

How to Cite

Bomfim, N. R. (2024). NAVIGATING ON THE INSTAGRAM PLATFORM IN SEARCH OF “US” AND “LINKS” OF THE SOCIAL NETWORKS OF YOUTH COLLECTIVES FROM THE PERIPHERAL OF SALVADOR-BA. Periferia, 16(1), e78414. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.78414

Issue

Section

Articles