THE KNOWLEDGE AND TEACHING IDENTITY OF TEACHERS WORKING IN BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.78202Keywords:
Pedagogical Knowledge, Teaching identity, Basic Education, State of KnowledgeAbstract
The text explores discussions inherent to pedagogical knowledge and the development of the teaching identity among educators engaged in basic education. The aim is to provide a comprehensive survey, using State of Knowledge, of research studies focusing on the pedagogical knowledge and teaching identity of educators acting in the basic education. This is qualitative research with a bibliographic approach. Among the findings, in addition to the amount of emerging research, particular attention is given to four selected dissertations that center their investigation on the role of the teacher. The objectives of these selected studies revolve around analyzing the construction of pedagogical knowledge, the formation of teaching identity, and the understanding of alterity, each explored within the diverse stages of basic education. However, it is also important to highlight the field research, that made in the school alongside educators is able to provide insightful analysis. The conclusion about the construction of the state of knowledge is that it is able to broaden the perspectives into the academic works already published, encompassing theses and dissertations, thereby aiding in the identification of existing research. Regarding the pedagogical knowledge and teaching identity, the present work concludes that they aren’t rigid or universally applicable, yet they are built and rebuild throughout the teacher’s career, shaped by the temporal and spatial context in which their practice develops.
References
AGUERRONDO, Inês. Formação docente na sociedade do conhecimento. Estudos em Avaliação Educacional, 2009, p. 363-387.
CANÁRIO, Rui. A escola: o lugar onde os professores aprendem. Revista de Psicologia, São Paulo: PUC/SP, 1998, v. 6, 1º semestre, p. 9-27.
CAPES. Catálogo de Teses e Dissertações. Disponível em: <http://catalogodeteses.capes.gov.br/catalogo-teses/#!/>. Acesso em: 02 dez. 2022.
CORREIA, Heloisa Helena Ferreira. Escola: espaço de construção da docência. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Taubaté, Taubaté, 2017.
DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Tradução de Andréa Stahel M. da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Os professores e a sua formação. Portugal: Dom Quixote, 1992, p. 52-75.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada dos professores. São Paulo: Artmed, 2010.
LAURENTI, Carolina; BARROS, Mari Nilza Ferrari de. Identidade: questões conceituais e contextos. Identidade, ISSN: 1516-4888, v. 2, n. 1, jun. 2000.
MENDES, Cristiane Rodrigues. Saberes que constituem a identidade docente na educação infantil: perspectiva de professoras da rede pública de Dom Aquino/MT. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Frederico Westphalen, 2021.
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/download/18875/12399/>. Acesso em: 26 set. 2022.
NÓVOA, António. Profissão professor. 2. ed. Coleção Ciências da Educação. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.
NÓVOA, António; ALVIM, Iara. Escolas e professores: proteger, transformar, valorizar. Salvador: SEC/IAT, 2022.
RAMPAZZO, Sônia Elisete; CORRÊA, Fernanda Zanin Mota. Desmistificando a metodologia científica: guia prática de produção de trabalhos acadêmicos. Erechim: Habilis, 2008.
RODRIGUES, Rosenilma Branco; COUTO, Hergos Ritor Fróes de. Educação e prática docente: o lugar do corpo na aprendizagem de alunos na região amazônica. Revista Periferia, v. 15, p. 1-26, 2023, e74893.
ROLDÃO, Maria do Céu Neves. Que é ser professor hoje? A profissionalidade docente revisitada. Revista da ESES, v. 9, Nova Série, 1998, p. 79-87.
SANTOS, Kátia Maria Limeira. Alteridade na construção da identidade docente: um estudo de caso em escolas localizadas em áreas rurais do município de Propriá (SE). 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Tiradentes, Aracaju, 2017.
SOARES, Silvia Barreto. A constituição da prática pedagógica dos professores iniciantes da educação básica. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2020.
STRIEDER, Roque. Educação e humanização: por uma vivência criativa. Florianópolis: Habitus, 2002.
TARDIF, Maurice. Os professores diante do saber: esboço de uma problemática do saber docente. In: TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 31-55.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.
VEIGA, Ilma Passos Alenxastro; D’ÁVILA, Cristina Maria (Orgs.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. 2. ed. Campinas: Papirus, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).